Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-05, 10:45   #1
Busmamma
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Vart ska jag lägga mig och hur mycket förbränner jag?

Hej!

Jag har gått ner 11 kg med förhoppning om att jag skulle se ut som jag gjorde tidigare när jag vägde som jag gör idag. Så är inte fallet och därför har jag har bestämt mig för att gå ner ytterligare 2 kg innan april och därefter träna lite styrka.

Jag har stått stilla en längre tid oc fick tipset om att börja räkna kalorier, vilket jag också har börjat göra nu. Enligt mina beräkningar ska jag ligga på 1000 kcal/dag för att tappa 0,5 kg/v men har fått höra att jag ska lägga mig lägre än så. Jag har också trappat upp på mina promenader till 1 mil/dag. Jag har räknat att jag ska förbränna ca 300 kcal/ promenad, men även detta har jag hört ska vara för högt.

Så nu till mina frågor:

1. Vart ska jag ligga för att tappa 0,5 kg/v utan att förlora muskler?
2. Hur mycket kan jag tänkas förbränna under en promenad med en hastighet på 7-7,5 km/h?

Om mig:
Kön: kvinna
Ålder: 32
Längd: 172
Vikt: 54

Jag hoppas att någon kan svara på detta, och sorry för långt inlägg!

/Busmamma

Senast redigerad av Busmamma den 2012-03-05 klockan 10:46.
Busmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 10:46   #2
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Tror problemet är att du har för lite muskler för att se ut som du vill.

Löjligt lågt kcal intag annars tycker jag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 10:48   #3
Busmamma
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank Visa inlägg

Tack för svaret...men varför tror du det och varför tycker du att det är löjligt lågt?
Gammal 2012-03-05, 11:27   #4
LarsLasr
Registered User

LarsLasrs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Långa inlägg är att föredra framför korta utan innehåll

Du säger att du vill se ut som tidigare, när var det? 18? 20? 26?

För att inte tappa muskler när du ligger på kaloriunderskott brukar det funka bäst med tung styrketräning. Även annan tung träning är bra, springa snabbt, lyfta sin egen vikt, putta bilar. Konditionsträning/promenader ger inte kroppen särskilt stort initiativ att behålla muskler.

Anledningen till att du troligen har lite muskler är att du väger så lite. 62-70kg med låg fettprocent hade troligen varit ett bättre mål får en fast och vältränad kropp, men alla är vi olika

Och 1000 kcal är ju jättelite mat. Äter du frukost lunch och middag med lite frukt däremellan?

Här har du en bra länk på ämnet.
hur man tonar kroppen

Senast redigerad av LarsLasr den 2012-03-05 klockan 11:29.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 11:36   #5
justi
Registered User

Du är nästan 10 cm längre är mig och väger lika mycket och så tycker jag att jag är nästan för small!
Men jag tränar stycka 4 ggr/ vecka och intervaller 1-2 ggr/ vecka.
Mitt råd - börja styrketräna och stunta i vågen.
Jag tror att om du får lite muskler som håller resten på plats så kommer du att se ut precis som du vill.

Grattis till viktnedgången!
justi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 11:41   #6
justi
Registered User

Citat:

Nja.... är man tjej och väger lite så är det basala energibehovet ganska låg, min ligger på ca 1150 kcal.
Vid stillasittande jobb och lite motion blir det kanske 1500-1600kcal, så om man vill gå ner, får man klara sig på ganska låg kcal/ dag om man inte tränar tung
justi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 11:54   #7
Busmamma
Registered User

Ok, hahaha...skönt att höra!

Nja..jag började lägga på mig vid 22 ungefär, ändrade levnadsförhållanden och en graviditet med komplikationer ledde till mer viktökning än jag tänkt mig dock.

Tränade mycket fram till 20 (dock inte styrketräning), men då av helt andra skäl än jag har idag...så liiite muskler tror jag nog finns kvar...*hoppas*, jag är inte trådsmal utan är ganska kurvig och det är det som är problemet. Jag vill framförallt få bort lite rumpa/lår...har en helt annan fettfördelning nu än tidigare men det kanske är som du säger...att jag har högre fett % idag än då?

Jo..1000 kcal kanske är lite? Men det är vad jag får fram när jag räknar på det och andra har sagt att jag borde lägga mig ännu lägre, men då måste jag trappa upp mina promenader ännu mer...för jag vet inte hur jag ska få i mig allt jag behöver om jag går ner mer i kcal. Idag äter jag 3 mål + 1 mellanmål om jag är hungrig. Jag äter inte frukt alls.

Tack så mycket för dina råd ska fundera lite på det där med styrketräning...jag har ju ändå tänkt börja efter de två sista är borta!
Gammal 2012-03-05, 12:01   #8
Busmamma
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av justi Visa inlägg
Du är nästan 10 cm längre är mig och väger lika mycket och så tycker jag att jag är nästan för small!
Men jag tränar stycka 4 ggr/ vecka och intervaller 1-2 ggr/ vecka.
Mitt råd - börja styrketräna och stunta i vågen.
Jag tror att om du får lite muskler som håller resten på plats så kommer du att se ut precis som du vill.

Grattis till viktnedgången!
Tack snälla!

Jo, du har nog helt rätt i det du säger, men samtidigt vägde jag ju lika mycket då som nu med den skillnaden att jag såg betydligt mer slimmad ut då än nu...

Men jag tycker ditt upplägg på träning låter väldigt bra...jag kommer nog köra något liknande när jag sätter igång!
Gammal 2012-03-05, 12:01   #9
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Läs deffguiden.
Börja stryketräna.
Låg vikt är oftast inte det som gör att man ser bra ut utan mer muskler.
Lägg dig på kcalbalans och kör tung styrketräning så tror jag du fort kommer få de resultat du vill.

Justi
Räknade på det faktum att hon gick en mil om dagen och var 172 cm lång, Sen kan det säkert vara rätt men är omständigt att skriva långa inlägg från luren då man är nyvaken.
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 12:25   #10
LarsLasr
Registered User

LarsLasrs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Troligen har du under dom 10 åren tappat muskler och lagt på dig fett om du inte tränat och underhållit din kropp, som tur är brukar det gå relativt fort att återvända till tidigare stadium om man lägger ner lite tid på träning. Du kanske inte fysiskt kan bli 10 år yngre, men det kommer säkert kännas som det om du kommer tillbaka till samma fett% och muskelmängd

Du har säkert rätt i att 1000kcal är anpassat efter mål och metabolism, men det är väldigt lågt för någon som vill träna och få tillbaka sina muskler. Om/när du börjar träna borde du öka på det litegrann. Och kanske använder fula knep nu, men om du skulle ge kosttips till ditt/dina barn, skulle du rekommendera att skippa frukt?

Tycker du dessa promenader är roliga och psykiskt givande? Jag tycker det är frustrerande att gå runt och försöka förbränna kalorier, roligare att göra något ansträngade och jobbigt där man svettas, gärna på tid för att utmana sig själv eller tillsammans med kompisar.

Tror detta stycke sammanfattar det som hänt dig ganska bra
Citat:
"This can also happens as we age, as the muscle we built by running, jumping, and playing in our childhood and teens atrophies due to under-use with a more sedentary life, so people in their early twenties are seen as having “high metabolisms”, supposedly not having to work to maintain lean body shapes. This “high metabolism” is because the muscle they built in their teen years is burning excess calories and fat, and with the low body fat levels, you can see their “toned” muscle underneath. However, as they take day jobs and do not stimulate their bodies, their muscles atrophy, burning less calories and thereby lowering their “high metabolism” and leading to increased body fat as they age. Usually, people try to do “more cardio” to regain their lean, toned bodies that they had when they were younger. However, since they do nothing to build new muscle or maintain their current muscle, they slowly transition to a thin, but “skinny fat”, look as they age."
Och du måste inte styrketräna tungt med fria vikter för att återfå den kroppen du en gång hade, men det är troligen det snabbaste, mest resultatgivande och det sättet många på detta forum gillar att göra det på. Det viktigaste för dig är dock att hitta något du gillar att göra, men om du gör något som inte är jobbigt tar det längre tid att få resultat. Vänta inte med att börja träna, gör det nu genast, sommaren är snart här och det bästa som finns är kompisar/vänner som är förbluffade över ens kroppsförändring!

Senast redigerad av LarsLasr den 2012-03-05 klockan 12:27.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 12:26   #11
Busmamma
Registered User

Citat:
Läs deffguiden.
Börja stryketräna.
Låg vikt är oftast inte det som gör att man ser bra ut utan mer muskler.
Lägg dig på kcalbalans och kör tung styrketräning så tror jag du fort kommer få de resultat du vill.

Justi
Räknade på det faktum att hon gick en mil om dagen och var 172 cm lång, Sen kan det säkert vara rätt men är omständigt att skriva långa inlägg från luren då man är nyvaken.

Hm...jag är med nu, jag såg nog bättre ut i kroppen innan för att jag tidigare hade mer muskler+ mindre fett på samma vikt och nu har mer fett+mindre muskler...Jag kommer att börja träna styrka...
Gammal 2012-03-05, 12:44   #12
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag tycker inte -500kcal är så bra att applicera i ditt fall, det är en siffra anpassad för att man ska ha en del kcal att tillgå till att börja med

Lägg dig på ett minimalt underskott och träna, ffa styrkebaserat.

Om du sedan även vill träna kondition för nöjes eller hälsas skulle så gör det men tänk inte på det som förbränningsträning
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 12:58   #13
Busmamma
Registered User

:
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLasr Visa inlägg
Troligen har du under dom 10 åren tappat muskler och lagt på dig fett om du inte tränat och underhållit din kropp, som tur är brukar det gå relativt fort att återvända till tidigare stadium om man lägger ner lite tid på träning. Du kanske inte fysiskt kan bli 10 år yngre, men det kommer säkert kännas som det om du kommer tillbaka till samma fett% och muskelmängd

Du har säkert rätt i att 1000kcal är anpassat efter mål och metabolism, men det är väldigt lågt för någon som vill träna och få tillbaka sina muskler. Om/när du börjar träna borde du öka på det litegrann. Och kanske använder fula knep nu, men om du skulle ge kosttips till ditt/dina barn, skulle du rekommendera att skippa frukt?

Tycker du dessa promenader är roliga och psykiskt givande? Jag tycker det är frustrerande att gå runt och försöka förbränna kalorier, roligare att göra något ansträngade och jobbigt där man svettas, gärna på tid för att utmana sig själv eller tillsammans med kompisar.

Tror detta stycke sammanfattar det som hänt dig ganska bra

Och du måste inte styrketräna tungt med fria vikter för att återfå den kroppen du en gång hade, men det är troligen det snabbaste, mest resultatgivande och det sättet många på detta forum gillar att göra det på. Det viktigaste för dig är dock att hitta något du gillar att göra, men om du gör något som inte är jobbigt tar det längre tid att få resultat. Vänta inte med att börja träna, gör det nu genast, sommaren är snart här och det bästa som finns är kompisar/vänner som är förbluffade över ens kroppsförändring!
Tack igen för ett riktigt kanonsvar! Blev riktigt peppad nu!

Jag kommer absolut börja med styrketräning, men frågan är om jag ska börja på en gång eller gå ner de sista två innnan?

Hahaha...sant, fysiskt kan jag nog inte se 10 år yngre ut utan att ta till kniven.... Angående kost till mitt barn så tror jag att det bästa är att äta lite av allt...så frukt är inget som är förbjudet här hemma...det är snarare ett problem att få henne att äta annat än frukt och grönsaker...anledningen till att jag inte äter frukt nu är för att jag räknar kalorier.

Promenaderna är väldigt givande för mig eftersom att det bara är då som jag har möjlighet att koppla bort allt annat och så är är det väldigt skönt att få lite friskluft.

Ska börja kolla runt lite efter gym som verkar bra här omkring...det optimala skulle vara ett 24/7 gym..men de brukar väl vara obemannade? Och jag behöver garanterat ha någon som kan hjälpa mig med både träningsupplägg och hur jag ska använda maskinerna i början...som sagt, jag har tränat mycket när jag var yngre men aldrig styrketräning.
Gammal 2012-03-05, 13:04   #14
Busmamma
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Jag tycker inte -500kcal är så bra att applicera i ditt fall, det är en siffra anpassad för att man ska ha en del kcal att tillgå till att börja med

Lägg dig på ett minimalt underskott och träna, ffa styrkebaserat.

Om du sedan även vill träna kondition för nöjes eller hälsas skulle så gör det men tänk inte på det som förbränningsträning
Hej!

Ja, du syftar på att mitt dagliga kcalintag för att ligga på energibalans är ganska lågt? Men hur gör man då för att hamna på lågt bf som kvinna?

Vad säger du om att ligga på 1200 kcal/dag istället?

Tack för ditt svar förresten!
Gammal 2012-03-05, 13:27   #15
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag skulle snarare börja på 1500kcal och sen lägga till lite till om jag konditionstränar.

Sen efter 1-2 veckor kan du utvärdera hur det känns och om det går åt rätt håll (inte så mycket att du går ner i vikt utan om det känns bättre/ser bättre ut i spegeln.)

Om du börjar styrketräna "ordentligt" och äter "bra mat" (1500kcal minst om dagen) så tror jag du kommer märka skillnad i positiv riktning ganska fort
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.