2012-02-15, 21:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
ADD eller bara lättja?
Hur ska man skilja på dessa begrepp?
Den senaste tiden har jag börjat fundera på om jag bara är lat eller om jag har ADD:
- Jag startar många projekt som aldrig avslutas.
- Jag kan bli insnöad i någon dag för att sen tvärt aldrig ta upp det igen.
- Jag kan inte plugga mer än 10 minuter i sträck utan att bli rastlös
. - Jag skjuter upp precis alla tråkiga måsten som att städa, ta bort disk och allt annat tråkigt. Jag gör det i allra sista stund.
- Jag vill mycket men inget blir av det.
- Känner mig ofta trött och seg.
- På kvällen brukar jag alltid tänka att imorgon ska jag städa, men sen är jag så trött och orkar inte ta tag i det så jag skjuter bara på det.
- Mitt fokus skiftar väldigt lätt och snabbt mellan saker
Jag vet att det är mycket snack kring ADD och att de flesta bara är lata. Om det nu är så att man skulle ha ADD skulle jag inte skylla på det och skulle förmodligen inte ta tabletter för det, är emot sådant och det skulle kännas fel/svagt att behöva ta tabletter för att klara av saker.
Någon som känner igen sig? Vem kontaktar man angående ADD? Fungerar concerta och liknande även för folk utan diagnos? ( Bara nyfiken)
|
|
|
2012-02-15, 22:03
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
Känner igen mej helt kan jag säga
|
|
|
2012-02-15, 22:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Klart det inte bara är lättja, det är det nästan aldrig. Vissa människor är så strukturerade i sin natur att lättja för dom ÄR att ordna saker hela tiden. Andra människor är lite mer stökiga och måste anstränga sig mentalt för att hålla ordning och arbeta kontinuerligt. Och vissa är så ostrukturerade att de knappt lyckas med något, självförtroendet går ner och livet blir allmänt svårhanterat.
Men ja, jag känner igen mig, och ja, det kan vara allvarligt nog för att kallas ADD. Och ja, mediciner hjälper även de som inte har ADD. ADD-folk hjälps dock mer på så vis att lättnaden över att lyckas strukturera upp sitt liv i sig kan ge en boost till viljan att anstränga sig ytterligare.
Vilka du kontaktar beror säkert på var du bor, men kolla om det finns någon neuropsykiatrisk avdelning i ditt län, annars borde det finns någon sorts allmänpsykiatri. Du kan nog ringa dit och helt enkelt säga att du har problem och behöver hjälp. Håll inte inne med hur dåligt du faktiskt mår, det är också möjligt att du måste stå på dig lite, de kanske erbjuder dig annat än just neuropsykiatrisk utredning, men ska du såklart bara gå med på om det känns rätt. Hur som hellst, då får du kanske träffa någon som ber dig fylla i papper, och sen kanske du hamnar i en kö och får vänta flera år.
|
2012-02-15, 22:14
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Lat är du nog inte i högre grad än normalt, att inte kunna koncentrera sig mer än 10 minuter på något krävande är undermåligt, och någon sorts förklaring till det förväntar man ju sig, om du inte mår dåligt och eller har ångest eller något i den stilen? Då kan ju koncentrationsförmågan också få sig en törn och man kan känna sig trött och seg etc.
Jag har en viss depressionsproblematik(inte någon jädra bokstavsdiagnos här inte) men känner igen mig nära nog alla punkter ändå. Värt att tänka på att besöka lämplig vårdinrättning för en differentialdiagnos.
Grejen med ADHD etc är väl att man haft dessa problem sedan tonåren eller ännu tidigare? Fråga dina päron kanske hur de ser på en ev. diagnos?
|
|
2012-02-15, 22:18
|
|
|
Registered User
|
Jag kan ju koncentrera mig längre än 10 minuter om jag verkligen måste, men om jag studerar hemma så klarar jag inte det mer än 10-15 minuter, jag skjuter på allt, jag gör nästan aldrig något i ett svep utan delar upp det, speciellt på slutet brukar det slarvas.
|
|
|
2012-02-15, 22:19
|
|
|
nöff nöff, tut tut!
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag med, 100% : )
|
|
|
2012-02-15, 22:24
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtan
Jag kan ju koncentrera mig längre än 10 minuter om jag verkligen måste, men om jag studerar hemma så klarar jag inte det mer än 10-15 minuter, jag skjuter på allt, jag gör nästan aldrig något i ett svep utan delar upp det, speciellt på slutet brukar det slarvas.
|
Om du studerar hemma och det är läsro där, så skall du klara av en trekvart(ganska opti, man behöver en del tid att komma in i det man läser och man skall vara på topp hela tiden så inte för länge) innan rast.
|
|
2012-02-15, 22:28
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Om du studerar hemma och det är läsro där, så skall du klara av en trekvart(ganska opti, man behöver en del tid att komma in i det man läser och man skall vara på topp hela tiden så inte för länge) innan rast.
|
Har nog aldrig förutom enstaka gånger studerat över 30 minuter på en gång. Är det verkligen lätt att särskilja lättja och ADD?
Även om jag skulle få diagnos tror jag inte jag skulle vilja använda tabletter, har alltid varit emot det och det skulle kännas fel och som att man är psykiskt svag.
|
|
|
2012-02-15, 22:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
|
|
|
2012-02-15, 22:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Har nog aldrig förutom enstaka gånger studerat över 30 minuter på en gång. Är det verkligen lätt att särskilja lättja och ADD?
|
Nej, det är inte lätt, och kanske inte ens meningsfullt. Vad är lättja, vad är ADD? Ingen har nog några exakta svar, kaske är det samma sak, men beskrivna utifrån två olika synsätt. Den största frågan är ändå inte vad man har eller är, utan hur man bäst hanterar det.
Citat:
Även om jag skulle få diagnos tror jag inte jag skulle vilja använda tabletter, har alltid varit emot det och det skulle kännas fel och som att man är psykiskt svag.
|
Så tänkte jag också förr, och det är trams. Undviker du mat för att din hunger bara är psykisk svaghet? Nej du, den främsta av psykiska svagheter är brist på pragmatiskt tänkande. Ingen kommer tacka dig för att du försöker vara tuff och välja en svårare väg i onödan.
|
2012-02-15, 22:40
|
|
|
|
Citat:
|
Då är det väl att gilla läget, eller ta alternativa vägar. *shrug*
Förändras dina problem ifall du får någon etikett på dem?
|
|
2012-02-15, 22:54
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Då är det väl att gilla läget, eller ta alternativa vägar. *shrug*
Förändras dina problem ifall du får någon etikett på dem?
|
Nej gör det inte men om man får en diagnos känns det kanske som aha det är därför jag aldrig tar tag i saker och inte jag som är dålig. Inte för att man ska ge upp för att man får en diagnos såklart.
Loke: Medicinerar du med tabletter? Ingen kommer tacka en men det känns lite som att varför ska jag behöva ta tabletter om alla andra klarar det.
Senast redigerad av Bengtan den 2012-02-15 klockan 22:56.
|
|
|
2012-02-16, 07:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Hur ska man skilja på dessa begrepp?
Den senaste tiden har jag börjat fundera på om jag bara är lat eller om jag har ADD:
- Jag startar många projekt som aldrig avslutas.
- Jag kan bli insnöad i någon dag för att sen tvärt aldrig ta upp det igen.
- Jag kan inte plugga mer än 10 minuter i sträck utan att bli rastlös
. - Jag skjuter upp precis alla tråkiga måsten som att städa, ta bort disk och allt annat tråkigt. Jag gör det i allra sista stund.
- Jag vill mycket men inget blir av det.
- Känner mig ofta trött och seg.
- På kvällen brukar jag alltid tänka att imorgon ska jag städa, men sen är jag så trött och orkar inte ta tag i det så jag skjuter bara på det.
- Mitt fokus skiftar väldigt lätt och snabbt mellan saker
Jag vet att det är mycket snack kring ADD och att de flesta bara är lata. Om det nu är så att man skulle ha ADD skulle jag inte skylla på det och skulle förmodligen inte ta tabletter för det, är emot sådant och det skulle kännas fel/svagt att behöva ta tabletter för att klara av saker.
Någon som känner igen sig? Vem kontaktar man angående ADD? Fungerar concerta och liknande även för folk utan diagnos? ( Bara nyfiken)
|
Hej Bengtan! det är inte omöjligt att du har add/adhd.
ett råd jag kan ge dig är att läsa lite på add/adhd-forum
tex. http://bokstavsfolk.ifokus.se/ - http://attention-riks.org/index.php - läs lite här med http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=876
jag själv har add och asperger, och det har varit en stor lättnad för mig sen jag fick reda på detta förra året. har anpassat min vardag mer efter vad jag mår bra av och mår mycket bättre idag.
concerta/ritalin funkar inte på alla,, jag mådde bara skit av dom.
just nu äter jag ingen medicin mot min add.
vart man ska vända sig vet jag inte men prova att ringa psykiatrin och rådfråga dom i din stad.
hoppas du får den hjälp du behöver
|
|
|
2012-02-16, 07:13
|
|
|
Regustered Abuser
Reg.datum: Apr 2006
|
Problemet med att själv diagnostisera olika mentala "störningar" är att dessa bokstavskombinationer/diagnoser är i grunden mänskliga drag men dessa drag är för dominerande i personens liv. Att självdiagnostisera blir lite ofta som att läsa horoskop, du hittar det du letar efter om du letar efter det, "aha, men de där kriterierna/händelserna stämmer ju in på mig/mitt liv". Det bästa är väl om man lider av sin psykiska hälsa eller psykiska oförmåga att kontakta psykvården för diagnos.
Bengtan, det kan inte bara vara så att du är tonåring?
|
Konventionell styrketräning
|
|
|
2012-02-16, 14:49
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av regus
Problemet med att själv diagnostisera olika mentala "störningar" är att dessa bokstavskombinationer/diagnoser är i grunden mänskliga drag men dessa drag är för dominerande i personens liv. Att självdiagnostisera blir lite ofta som att läsa horoskop, du hittar det du letar efter om du letar efter det, "aha, men de där kriterierna/händelserna stämmer ju in på mig/mitt liv". Det bästa är väl om man lider av sin psykiska hälsa eller psykiska oförmåga att kontakta psykvården för diagnos.
Bengtan, det kan inte bara vara så att du är tonåring?
|
Ja det är väl risken att det blir en självuppfyllande profetia. Jag har ADD så jag orkar inte göra det där, det är inte mitt fel utan ADDns så man slutar försöka.
Jag vet inte själv om jag är otroligt lat, bara saknar nog motivation eller om man har någon släng av ADD.
Jag är 20 nu. Hur många blir trötta i huvudet av att tänka logiskt t e x så snabbt som 1-3 matematiktal? Dock kan det lika gärna vara datorskärmen.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.
|

|