Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-29, 15:38   #1
Joska
Registered User

Reg.datum: Jul 2006
Funderingar kring kalorier.

Tjenare, har setat och läst massa här om att deffa och olika diet trådar men har ändå en fundering.

Ponera att jag vill gå ner i vikt, spelar det någon roll vad jag äter sålänge jag förbränner mer kalorier än jag stoppar i mig?

För många verkar ju leva på kyckling,ris och kesella.

Styrketränar 3 dagar i veckan, 2 muskelgrupper per pass. Har provat köra bara kyckling/ris men då får jag i mig så få kolhydrater och presterar således dåligt på gymmet.

Jag väger 103kg, är 193cm lång och har som plan att gå ner ca 5-8kilo på 10veckor.

Har med hjälp av Harris&Benedict-ekvationen från 1919 kommit fram till att mitt ungefärliga energibehov är 2287.501kcal.
Har då tänkt lägga mig ca 500kcal under det och äta t.ex potatis, köttfärs, kesella, havregrynsgröt.

Sålänge jag väger maten jag äter och har koll på vad den innehåller, håller jag mig inom gränsen för vad jag får peta i mig per dag, och kommer således gå ner i vikt?

MVH
Joska
Joska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 15:45   #2
addeadde0
Registered User

addeadde0s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Joska Visa inlägg
Tjenare, har setat och läst massa här om att deffa och olika diet trådar men har ändå en fundering.

Ponera att jag vill gå ner i vikt, spelar det någon roll vad jag äter sålänge jag förbränner mer kalorier än jag stoppar i mig?

För många verkar ju leva på kyckling,ris och kesella.

Styrketränar 3 dagar i veckan, 2 muskelgrupper per pass. Har provat köra bara kyckling/ris men då får jag i mig så få kolhydrater och presterar således dåligt på gymmet.

Jag väger 103kg, är 193cm lång och har som plan att gå ner ca 5-8kilo på 10veckor.

Har med hjälp av Harris&Benedict-ekvationen från 1919 kommit fram till att mitt ungefärliga energibehov är 2287.501kcal.
Har då tänkt lägga mig ca 500kcal under det och äta t.ex potatis, köttfärs, kesella, havregrynsgröt.

Sålänge jag väger maten jag äter och har koll på vad den innehåller, håller jag mig inom gränsen för vad jag får peta i mig per dag, och kommer således gå ner i vikt?

MVH
Joska
Du kan äta vad du vill så länge du förbränner mer kalorier än du stoppar i dig, Ja.
Men om du har som mål att bli smalare men ändå behålla dina muskler borde du sikta på iallafall 2x protein per kg per dag under viktnedgången.

Senast redigerad av addeadde0 den 2012-01-29 klockan 15:47.
addeadde0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 15:59   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Att bara äta kyckling och ris ger väl inte lite kolhydrater? Det ger däremot minimalt med fett. Hursomhelst är det ganska få som deffar på sån extremkost tycker jag. Högt proteinintag är A och O i kostväg men i övrigt måste det ju inte vara världens mest tråkiga asketkost.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 08:42   #4
eway
Registered User

eways avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:

MVH
Joska
glöm inte gångra med aktivitetsfaktor på din uträkning av BEE om du inte gjort det redan?
eway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 09:10   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Inte för själva viktnedgången, nej. Men en lågproteinkost kommer innebära att du förlorar mer muskler än en proteinrik kost. Protein mättar även bäst av alla makronutrienter så även det är en fördel.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:08.