Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-18, 12:46   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Uppreglering av Fsp27-expression i fettvävnad av periodisk fasta

Citat:
OBJECTIVE:

Fat-specific protein of 27 kDa (FSP27) is a novel lipid droplet protein that promotes triacylglycerol storage in white adipose tissue (WAT). The regulation of the Fsp27 gene expression in WAT is largely unknown. We investigated the nutritional regulation of FSP27 in WAT.

METHODS:

The effects of intermittent fasting (48 d, eight cycles of 3-d fasting and 3-d refeeding), caloric restriction (48 d), fasting-refeeding (3-d fasting and 3-d refeeding), and fasting (3 d) on mRNA expression of FSP27, peroxisome proliferator-activated receptor γ (PPARγ2), CCAAT/enhancer binding protein α (C/EBPα), and M isoform of carnitine palmitoyltransferase 1 (a positive control for PPARγ activation) in epididymal WAT and on serum triacylglycerol, insulin, and leptin levels were determined in Wistar rats. We also determined the effects of PPARγ activation by rosiglitazone or pioglitazone on FSP27 mRNA levels in primary rat adipocytes.

RESULTS:

Long-term intermittent fasting, in contrast to other dietary manipulations, significantly up-regulated Fsp27 gene expression in WAT. Moreover, in rats subjected to intermittent fasting, serum insulin levels were elevated; PPARγ2 and C/EBPα mRNA expression in WAT was increased, and there was a positive correlation of Fsp27 gene expression with PPARγ2 and C/EBPα mRNA levels. FSP27 mRNA expression was also increased in adipocytes treated with PPARγ agonists.

CONCLUSION:

Our study demonstrates that the transcription of the Fsp27 gene in adipose tissue may be induced in response to nutritional stimuli. Furthermore, PPARγ2, C/EBPα, and insulin may be involved in the nutritional regulation of FSP27. Thus intermittent fasting, despite lower caloric intake, may promote triacylglycerol deposition in WAT by increasing the expression of genes involved in lipid storage, such as Fsp27.
Nutrition. 2011 Oct 11. Intermittent fasting up-regulates Fsp27/Cidec gene expression in white adipose tissue.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 12:49   #2
Silencer
Banned User

Reg.datum: Nov 2010
Står det i fullängdaren mer detaljerat hur de bröt fastan? Vad de åt och i vilken ordning känns ju ganska relevant i sammanhanget.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 12:52   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
"commercial rodent diet"

http://arc.crsociety.org/read.php?2,207874

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 13:41   #4
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Silencer Visa inlägg
Står det i fullängdaren mer detaljerat hur de bröt fastan? Vad de åt och i vilken ordning känns ju ganska relevant i sammanhanget.
Hjälp en n00b att förstå varför och vad som påverkar och på vad sätt.
Gammal 2012-01-20, 01:49   #5
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
hjälp mina råttor får hälsoproblem. oh noes.. yeah.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 01:50   #6
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
kan de inte göra studier på kattjävlar istället?? jag hatar katter, de kan allt få hälsoskador.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 02:10   #7
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Råttor är ju utpräglade allätare vilket innebär att de i det vilda äter väldigt frekvent. Så det är väl väntat att fasteperioder har diverse "oönskade" effekter.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 05:58   #8
LordJN
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
kan de inte göra studier på kattjävlar istället?? jag hatar katter, de kan allt få hälsoskador.
+1
LordJN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 19:28   #9
matlak
Going balls deep

matlaks avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
kan dom inte göra studier på människor istället....hatar människor, de kan allt få hälsoskador fuck face
Gammal 2012-01-20, 23:24   #10
smürfpücko
Registered User

smürfpückos avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av matlak Visa inlägg
kan dom inte göra studier på människor istället....hatar människor, de kan allt få hälsoskador fuck face
+1
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Allt du är allergisk mot kan ju vara en bra början. Är du dessutom religiös med väldigt betydelsefulla regler om mat så är det ju bra att följa det också. Det är vad jag kan komma på så här direkt.
smürfpücko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 00:04   #11
pepponomics
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nutrition. 2011 Oct 11. Intermittent fasting up-regulates Fsp27/Cidec gene expression in white adipose tissue.
Ok, så om jag förstått detta rätt nu så ökar periodisk fasta den där genens förmåga att lagra fett?

Så då är det tvärt emot vad Berkhan säger om leangains? Hoppas inte för att köra den typen av diet är så mkt enklare och skönare än den vanliga 6mål mat per dag..
pepponomics är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 00:43   #12
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av pepponomics Visa inlägg
Ok, så om jag förstått detta rätt nu så ökar periodisk fasta den där genens förmåga att lagra fett?

Så då är det tvärt emot vad Berkhan säger om leangains? Hoppas inte för att köra den typen av diet är så mkt enklare och skönare än den vanliga 6mål mat per dag..
Du får komma ihåg att studien är gjord på råttor också, som, såvitt jag vet, inte är direkt överförbart på människor.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 06:41   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Men råttor lever av vårt avfall och våra förråd. Att de samlar förråd gör dem bara mer mänskliga.
Ska vi hitta någon förändring hos oss, kan det nog vara smartare att studera råttor, som har mycket kortare generationstid
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 08:28   #14
Toppis
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av pepponomics Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Du får komma ihåg att studien är gjord på råttor också, som, såvitt jag vet, inte är direkt överförbart på människor.
Sen är ju 72 timmars fasta följt av 72 timmars refeed knappast jämförbart med Berkhans 16 timmars fasta och 8 timmars refeed.
Toppis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 09:37   #15
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Toppis Visa inlägg
Sen är ju 72 timmars fasta följt av 72 timmars refeed knappast jämförbart med Berkhans 16 timmars fasta och 8 timmars refeed.
Lägg till att de har, vad jag har för mig, "7 ggr" snabbare metabolism. Vet inte var jag snappat upp det men :p
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.