Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-21, 20:41   #1
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Reg.datum: Sep 2011
Måste få upp mina järnvärden.

Går på en järnkur nu i 10 dagar och ska dricka 20 mg varje dag. efter det enligt läkaren ska jag försöka få i mig 10-15 mg järn i kosten.. hur vet jag vad jag ska äta och att man kommer upp i lagom mängd? en blodpudding bit om dagen ? broccoli? leverpastej? .. finns det något sätt man kan räkna ut det?
Gammal 2011-12-21, 20:46   #2
Onigiri
Registered User

Onigiris avatar

Reg.datum: Aug 2008
Multikvinna brustablett och några 100g broccoli om dagen och någon leverpastejmacka/bit blodpudding ska väl vara tillräckligt?
Gammal 2011-12-21, 20:47   #3
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Blodpudding innehåller hemjärn som är lättast att ta upp. Men det är blodmat och inte kött dock.

Sen finns det något som heter "köttfaktorn", dvs. en måltid som innehåller kött ökar på upptaget.

Citat:
Köttfaktorn stimulerar järnupptaget, detta beskrevs av en forskargrupp redan 1968. Sedan dess har många forskare bekräftat köttfaktorns effekt. Många försök har också gjorts för att försöka fastställa exakt var köttfaktorn sitter och hur den fungerar, men än så länge vet man inte detta med säkerhet. Man vet dock att köttfaktorn är kopplad till muskelprotein och att den förekommer i kött, fågel, fisk och skaldjur. Ännu återstår alltså forskning för att klarlägga alla detaljer kring köttfaktorn. Den främsta källan till ovanstående är boken Iron Nutrition in health ande diseases av L Hallberg och N-G Asp, John Libbey & Co 1996.
Citat:
Fråga: Ska man dricka juice till blodpuddingen för att få ett bättre upptag av järn?

Svar:
I blodmat finns mycket hemjärn, ca 98%, men där saknas köttfaktorn. Upptaget från blodmat blir således lägre än från kött, men det totala järninnehållet i blodmat är så pass högt att det ändå är en mycket god järnkälla.

Att dricka juice till blodpuddingen ökar alltså inte upptaget, men minskar det inte heller. Däremot ökar "köttfaktorn" upptaget - t ex i form av rökt skinka eller stekt bacon.
http://www.svensktkott.se/faq-naring/

Det kan vara bra för dig som tjej att äta blodpudding några gånger de närmsta veckorna, och ha som vana att ha med det i kosten. En enda skiva täcker i princip hela dagsbehovet.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 20:47   #4
Lillleif
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
http://www.halsosidorna.se/Jarn.htm <-- där finns en lista.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 20:57   #5
Halice
Borde bära skinnrock

Halices avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Sandra81 Visa inlägg
Går på en järnkur nu i 10 dagar och ska dricka 20 mg varje dag. efter det enligt läkaren ska jag försöka få i mig 10-15 mg järn i kosten.. hur vet jag vad jag ska äta och att man kommer upp i lagom mängd? en blodpudding bit om dagen ? broccoli? leverpastej? .. finns det något sätt man kan räkna ut det?
Du ska dricka 20 ml

Om du läser på förpackningen eller gå in på livsmedelsverkets hemsida så står det hur många gram järn varje produkt innehåller.

Tex på blodpudding innehåller 100 gram ca 16 gram järn. Det står tillomed på förpackningen.

Ät gärna en c-vitamin källa till varje järnrik måltid för att optimera upptaget och undvik kaffe och kalcium till maten.

Lever är en utmärkt källa för järn, även annat rött kött är bra att få i sig. Broccoli är bra, även spenat. Persika är även bra då det innehåller c-vitamin.
Gammal 2011-12-21, 20:58   #6
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Om du har järnbrist p.g.a. brister i kosten och inte är vegan med dålig koll skulle jag säga att det handlar om att du äter för lite och för ensidigt. Jag undrar om du inte egentligen själv har viss känsla för ungefär vad som skiljer din kost från en "normalkost", om vi antar att det finns något sådant, och jag skulle rekommendera en förändring i den riktningen. Kostrelaterad järnbrist brukar inte vara något man bara "råkar" få.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 21:37   #7
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Multikvinna brustablett och några 100g broccoli om dagen och någon leverpastejmacka/bit blodpudding ska väl vara tillräckligt?
Just det Multikvinna finns ju.. tänker jag inte på. men är det så bra att dricka brustabletter så ofta med tanke på att det är kemiskt framställt?

Citat:
Ursprungligen postat av Halice Visa inlägg
Du ska dricka 20 ml

Om du läser på förpackningen eller gå in på livsmedelsverkets hemsida så står det hur många gram järn varje produkt innehåller.

Tex på blodpudding innehåller 100 gram ca 16 gram järn. Det står tillomed på förpackningen.

Ät gärna en c-vitamin källa till varje järnrik måltid för att optimera upptaget och undvik kaffe och kalcium till maten.

Lever är en utmärkt källa för järn, även annat rött kött är bra att få i sig. Broccoli är bra, även spenat. Persika är även bra då det innehåller c-vitamin.
Ja jag menar ml.. sorry.. Jag brukar inte äta blodpudding då jag inte äter gluten och glutenfri blodpudding finns inte i butiker där jag bor så har inte så bra koll. det jag tänker på är broccoli , spenat, persilja, gojibär, rött kött. men känns endå knepigt att veta att man får i sig tillräckligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Om du har järnbrist p.g.a. brister i kosten och inte är vegan med dålig koll skulle jag säga att det handlar om att du äter för lite och för ensidigt. Jag undrar om du inte egentligen själv har viss känsla för ungefär vad som skiljer din kost från en "normalkost", om vi antar att det finns något sådant, och jag skulle rekommendera en förändring i den riktningen. Kostrelaterad järnbrist brukar inte vara något man bara "råkar" få.
Japp det är nog kosten .. äter rätt ensidigt. köttbullar, pasta, fisk, kyckling, lite frukt, lite grönsaker, mackor ,mycket godis, kaffe kaffe vet jag försvårar ju upptaget av järn och det är ju något jag dricker varje gång efter jag ätit. inte så bra kanske.
Gammal 2011-12-21, 21:46   #8
Halice
Borde bära skinnrock

Halices avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sandra81 Visa inlägg
Just det Multikvinna finns ju.. tänker jag inte på. men är det så bra att dricka brustabletter så ofta med tanke på att det är kemiskt framställt?

Ja jag menar ml.. sorry.. Jag brukar inte äta blodpudding då jag inte äter gluten och glutenfri blodpudding finns inte i butiker där jag bor så har inte så bra koll. det jag tänker på är broccoli , spenat, persilja, gojibär, rött kött. men känns endå knepigt att veta att man får i sig tillräckligt.

Japp det är nog kosten .. äter rätt ensidigt. köttbullar, pasta, fisk, kyckling, lite frukt, lite grönsaker, mackor ,mycket godis, kaffe kaffe vet jag försvårar ju upptaget av järn och det är ju något jag dricker varje gång efter jag ätit. inte så bra kanske.
Apoteket har flera olika alternativ av tabletter om du nu vill ha det. Men det räcker nog med blutsaften ett tag ska du se.

Okej, annars är blodpudding jättebra. Tror tillomed den glutenfria blodpuddingen ligger högre i järn än den vanliga.

Eftersom du är glutenintolerant har du redan ett försämrat upptag i tarmen. Då är det ännu viktigare att tänka på de små detaljer, som att dricka kaffe eller mjölk till maten. Ät en c-vitamin källa till, tex persika som innehåller både järn och c-vitamin.
Broccoli och spenat innehåller ganska små mängder i jämförelse med rött-kött så jag skulle satsa på det. Leverpastej på mackan kan vara bra.

Hur vet du förresten att du har lågt järn? Har du varit och tagit blodprover?
Gammal 2011-12-21, 21:49   #9
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Då är det ännu viktigare att tänka på de små detaljer, som att dricka kaffe eller mjölk till maten.
Du menar väl tvärtom? Kalcium hämmar ju upptaget.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 21:50   #10
Halice
Borde bära skinnrock

Halices avatar

Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Du menar väl tvärtom? Kalcium hämmar ju upptaget.
+1... glömde ordet INTE
Gammal 2011-12-21, 22:16   #11
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Halice Visa inlägg
Apoteket har flera olika alternativ av tabletter om du nu vill ha det. Men det räcker nog med blutsaften ett tag ska du se.

Okej, annars är blodpudding jättebra. Tror tillomed den glutenfria blodpuddingen ligger högre i järn än den vanliga.

Eftersom du är glutenintolerant har du redan ett försämrat upptag i tarmen. Då är det ännu viktigare att tänka på de små detaljer, som att dricka kaffe eller mjölk till maten. Ät en c-vitamin källa till, tex persika som innehåller både järn och c-vitamin.
Broccoli och spenat innehåller ganska små mängder i jämförelse med rött-kött så jag skulle satsa på det. Leverpastej på mackan kan vara bra.

Hur vet du förresten att du har lågt järn? Har du varit och tagit blodprover?

Pratade med en läkare som jag känt i många år .. han frågade lite frågor och jag förklarade hur jag känt senaste tiden med trötthet, yrsel attacker, tappar hår, otroligt orkeslös, blek, huvudvärk osv. så han var nästan säker på att det var järnbrist eftersom jag också haft ganska långdragna menstrationer. så enligt honom ska jag prova blutsaften börja äta bättre och blir det inte bättre efter det så ska jag komma in och ta blodprover.

Okej så rött kött ska jag försöka äta mer av leverpastej .. multikvinna verkar ju vara bra också.
Gammal 2011-12-21, 23:02   #12
L2310
Registered User

L2310s avatar

Reg.datum: Apr 2011
Vad du än gör, försök hitta nåt alternativ som INTE är brustablett iallafall. Druckit järntillskott i form av brustablett en gång, första smaken (svartvinbär) smakade saft så tog några stora klunkar... 10 sekunder senare smakade det ungefär som att man tuggat på en myntsamling. Försök hellre få det i kosten eller i tablettform isåfall. Var runt 2 år sedan jag drack det, kommer ihåg smaken som om det vore igår...
L2310 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 23:16   #13
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
Då sambon väntade våra barn fick hon order av mödravården att inta järntillskott, pga sjunkande blodvärden. Finns som tabletter på apoteket, receptfritt tom.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-22, 01:27   #14
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
En stekpanna/gryta i äkta järn vid matlagning kan väl också öka mängden järn man får i sig?
Eller är det inte tillräckligt effektivt för att "vara värt besväret"?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-22, 07:17   #15
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Långkok i gjutjärnspanna höjer mängden järn i maten rejält.

Till Sandra81 !

Ifall blodpudding inte går pga gluten är det nötkött som gäller. Skippa alla tankar kring alla möjliga spenater och grönsaker. Det är hemejärn från kött som gäller. Det är överlägset.
Lever och leverpastej är gott ibland. Men 10 gram leverpastej som ger ditt dagsintag av A-vitamin blir inte mycket järn. Risk att du får för mycket A-vitamin/retinol ifall du sveper 3 - 4 packet leverpastej i veckan..

Ta tilldelade tillskott av järn. Därefter är det nötkött som gäller. Fläsk duger men har lägre mängd hemejärn. Hamburgerkött från häst är en höjdare också.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:42.