Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-11, 13:30   #1
Maejn
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Att bry sig om vad andra tycker...

Hej kära Koloiter.

Jag har ett problem som jag börjat märka av allt mer på senare tid, har aldrig sett det som ett problem tidigare (kanske för att jag inte haft det, men jag vet inte).

Jag känner att jag bryr mig allt för mycket om vad folk i min omgivning tycker om mig, och försöker därför påverka det. Därför händer det ibland att jag inte fattar beslut som jag själv står för eller agerar annorlunda i vissa situationer eftersom att jag inte vill framstå som en idiot.

Visst, kanske inte verkar så illa, men för mig är det rent åt helvete att behöva byta personlighet för att passa in.

Självklart är det jag själv som bestämmer över mitt agerande, men att ha känslan av att folk kommer tycka att jag är dum i huvudet om jag säger / gör si eller så är riktigt jobbig.

Finns det något jag kan göra åt detta, någon som känner / har känt likadant som vill dela med sig av några tips kanske?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Tack!
Maejn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 13:40   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
I vilka situationer?
Gammal 2011-12-11, 13:42   #3
Maejn
Registered User

Det kan vara på jobbet, ute på krogen, i stort sett kan det vara överallt.
Gammal 2011-12-11, 13:44   #4
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Maejn Visa inlägg
Hej kära Koloiter.

Jag har ett problem som jag börjat märka av allt mer på senare tid, har aldrig sett det som ett problem tidigare (kanske för att jag inte haft det, men jag vet inte).

Jag känner att jag bryr mig allt för mycket om vad folk i min omgivning tycker om mig, och försöker därför påverka det. Därför händer det ibland att jag inte fattar beslut som jag själv står för eller agerar annorlunda i vissa situationer eftersom att jag inte vill framstå som en idiot.

Visst, kanske inte verkar så illa, men för mig är det rent åt helvete att behöva byta personlighet för att passa in.

Självklart är det jag själv som bestämmer över mitt agerande, men att ha känslan av att folk kommer tycka att jag är dum i huvudet om jag säger / gör si eller så är riktigt jobbig.

Finns det något jag kan göra åt detta, någon som känner / har känt likadant som vill dela med sig av några tips kanske?

Tack!
Jag är likadan, det var mycket värre förut men fortfarande en del såhär. För mig så handlar det om dåligt självförtroende. Vilket gör att jag har svårt att göra vad jag vill utan att jag tänker efter hur andra personer kommer tycka om det jag gör. Och det enda jag kan säga som har förbättrat det för mig är att faktiskt göra något skit som är skitdumt och sen märka hur ingen bryr sig och du överlevde iaf... Så nästa gång du tänker sådär tänk efter igen och försök göra det du faktiskt vill och du kommer se att allting faktiskt gick helt ok iaf.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 13:46   #5
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Det är väl snarare osunt att inte anpassa sig till sin omgivning till viss del? Nu kanske jag inte har en personlighet som modellera, men självklart beter jag mig inte likadant i alla sociala situationer.
Gammal 2011-12-11, 13:49   #6
Snobbe
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Det är väl snarare osunt att inte anpassa sig till sin omgivning till viss del? Nu kanske jag inte har en personlighet som modellera, men självklart beter jag mig inte likadant i alla sociala situationer.
Fast jag tror att han menar att han övertänker allt. Man kan bry sig till viss del men inte om allt osv.

För några år sedan hade jag problem att ens dansa på krogen för att jag alltid tänkte hur alla andra tyckte det såg ut när jag dansade.... Om folk skulle tänka på det och blablabla. Enda sättet jag löste det på var att gå o dansa varje gång jag var på krogen till slut sket jag fullständigt i vad folk tycker... Detta var hur det var för mig iaf. Nu vet jag inte om TS är likadan.
Gammal 2011-12-11, 14:03   #7
Maejn
Registered User

Tack Snobbe. Du lyckas beskriva det till 100% så som jag känner. Ska försöka tänka på de tips du givit mig.
Gammal 2011-12-11, 14:56   #8
Snobbe
Registered User

Jag tar faktiskt gärna emot alla andra tips folk kan ha för o förbättra självkänsla också. Har länge funderat på om man ska gå o snacka med någon men vet inte hur jag skulle tycka om det. Det blir ju bättre för varje år som går men fortfarande förjävligt jobbigt.
Gammal 2011-12-11, 14:58   #9
Jokester
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Att sluta bry sig om vad andra tycker och bli mer öppen blir man inte bara för att man vill det. Det tar en massa tid och en massa träning på att bara vara. Enklaste sättet för de flesta är antagligen ute på krogen när man fått lite alkohol i sig.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 15:51   #10
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Jokester Visa inlägg
Att sluta bry sig om vad andra tycker och bli mer öppen blir man inte bara för att man vill det. Det tar en massa tid och en massa träning på att bara vara. Enklaste sättet för de flesta är antagligen ute på krogen när man fått lite alkohol i sig.
Men det kan leda till otroligt mycket ångest eftersom man troligtvis gör nånting utanför sin "comfort zone". Alkohol är nog inte vägen att gå. KBT?
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 17:39   #11
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Maejn Visa inlägg
Hej kära Koloiter.

Tack!
Finns det något som har hänt i ditt liv när du var ung som gjort att du blivit såhär?
Gammal 2011-12-11, 18:00   #12
Pungis
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Ens riktiga jag kanske inte passar alla, i alla situationer..
Därför får man ibland justera sig själv lite efter sällskap och samanhang. Jag ser inte något konstigt i det.
Pungis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 18:14   #13
Idefi
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Skiter fullständigt i vad okänt folk tycker om mig. Det enda jag bryr mig om är hur ens närmaste kompisar och släkt tycker om en.
Man kan inte bli gillad av alla och man kan inte gilla varenda person själv. Jag kommer aldrig att ändra på mitt sätt att vara
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 18:25   #14
Jokester
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Men det kan leda till otroligt mycket ångest eftersom man troligtvis gör nånting utanför sin "comfort zone". Alkohol är nog inte vägen att gå. KBT?
Ja, och det är precis sånt som gör att man slutar bry sig och öppnar upp sig mer. Alla har vi gjort saker vi ångrar. Det handlar om att sluta älta och låta det påverka framtiden. Att dansa på krogen är väl ett gyllene exempel.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 18:35   #15
Oxe
Leg Siúmpba unstrutor,ü¨¨

Oxes avatar

Reg.datum: Mar 2002
Svaret måste vara tunga knäboj och tunga marklyft då kommer du vara så pass mör och disträ att du inte kommer orka bry dig om dig omgivning
"Enda gången jag backar är när jag tar sats"
Oxe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:54.