Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-29, 10:05   #1
Kent Herbert
Registered User

Kent Herberts avatar

Reg.datum: Aug 2011
Löpband, Stämmer Kcalförb enl display?

Hej.
Jag deffar just nu och vill veta nogrannare ang löpning på band eller crosstrainern.

Ponera att jag springer nivå 10 med "höjdnivå" 4, då ska jag enligt maskin förbränna ca 935 kcal / h säger vi. Förbränner jag verkligen 935 kcal i timman eller är det en uppskattning?
Jag är 172 och väger 68, förbränner jag lika mycket på löpbandet som en på 182 cm och 78 kg?

det gäller också crosstrainern

Tack för svar, vakna just.
Kent Herbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 10:09   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Nej det stämmer inte alltid.

Vill du ha mer korrekta siffror så räkna på MET-värden. Till exempel på löpbandet så kollar du hur lång tid du har sprungit och hur lång sträcka. Med dessa siffror kan du då räkna ut genomsnittshastigheten. Sen kollar man i en tabell med olika MET-värden för genomsnittshastigheten och använder sedan formeln:

Vikt (kg) x tid (h) x MET-värde = antal kalorier förbrukade.
Gammal 2011-11-29, 10:31   #3
Kent Herbert
Registered User

Kent Herberts avatar

Reg.datum: Aug 2011
Ok Tack vicarious det kändes bra att veta.
Kent Herbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 12:13   #4
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Sen så kan sträckan skilja sig ganska mycket också på dåliga löpband (ej kalibrerade).
Gammal 2011-11-29, 13:15   #5
daloatf
Räkbesserwisser

daloatfs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Du kan även använda caloriesperhour.com
Gammal 2011-11-29, 20:01   #6
Adde84
Registered User

Reg.datum: May 2011
Tja
Som en grov tumregel skulle jag säga att du vid löpning förbränner ca din vikt -10kcal/km.

t.ex. om du väger 68kg så ca 60 kcal/km. så om du då håller 4min/km så blir det 600kcal/mil eller 900kcal/h.

Skulle tro att crosstrainer ger ca samma förbränning per tidsenhet om du tar och inte bara står där lite slött som om du var på en söndagspromenad
Adde84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 22:44   #7
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Adde84 Visa inlägg
Tja
Som en grov tumregel skulle jag säga att du vid löpning förbränner ca din vikt -10kcal/km.

t.ex. om du väger 68kg så ca 60 kcal/km. så om du då håller 4min/km så blir det 600kcal/mil eller 900kcal/h.

Skulle tro att crosstrainer ger ca samma förbränning per tidsenhet om du tar och inte bara står där lite slött som om du var på en söndagspromenad
Detta borde ju dock skilja på om man springer på löpband eller utomhus. Utomhus har vi ju större luftmotstånd, annat underlag och att fötterna för kroppen framåt istället för som vid löpbandet att fötterna dras bakåt.
Gammal 2011-12-01, 07:16   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasAlm Visa inlägg
Detta borde ju dock skilja på om man springer på löpband eller utomhus. Utomhus har vi ju större luftmotstånd, annat underlag och att fötterna för kroppen framåt istället för som vid löpbandet att fötterna dras bakåt.
Ryktet säger att man får medvind på hemvägen. För det första har jag aldrig hört om -10/kg/km utan enbart just kroppsvikten/km. Var har du stött på -10 Adde84? För det andra så är det ju inte tänkt som mer exakt än en högst teoretisk uppskattning så det lämnar ju rejäla felmarginaler. Det är en bra metod för den som inte är hysterisk över exakta siffror. Diffar det kanske 70-90 kcal upp eller ner behöver det ju inte vara en katastrof. Det finns ju stora felmarginaler i allt och är man missnöjd med viktkurvan så korrigerar man.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 07:36   #9
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Luftmotståndet har ju ganska liten betydelse vid låga hastigheter, men man brukar säga att det ungefär motsvarar att lägga till en grads lutning på bandet för att en jämförelse med vanlig löpning ska bli rättvis.

http://markushagberg.com/wordpress/

Senast redigerad av Everest den 2011-12-01 klockan 07:39.
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 09:04   #10
L2310
Registered User

L2310s avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Nej det stämmer inte alltid.

Vill du ha mer korrekta siffror så räkna på MET-värden. Till exempel på löpbandet så kollar du hur lång tid du har sprungit och hur lång sträcka. Med dessa siffror kan du då räkna ut genomsnittshastigheten. Sen kollar man i en tabell med olika MET-värden för genomsnittshastigheten och använder sedan formeln:

Vikt (kg) x tid (h) x MET-värde = antal kalorier förbrukade.
Var hittar man en tabell på MET-värden? Gjorde en snabb google-sökning men hittade inget vettigt.
L2310 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 09:45   #11
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av L2310 Visa inlägg
Var hittar man en tabell på MET-värden? Gjorde en snabb google-sökning men hittade inget vettigt.
Jag minns inte Jag har en pdf-fil sparad på datorn. Jag vill minnas att jag tog länken från ett av Eddie Vedders inlägg.

Edit: Här var den, googlade på "MET compendium"

http://prevention.sph.sc.edu/tools/d...compendium.pdf

Senast redigerad av vicarious den 2011-12-01 klockan 09:46.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:51.