Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-25, 01:08   #1
DroopySWE
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Fråga om hunger

Har en fråga som jag alltid undrat om:

Om man äter nyttigt och får i sig all sin energi från föda i fast form samt med rätt mängd fett/protein/kolhydrater, men är hungrig ändå, kan man fortfarande ligga på ett energiöverskott då? Om så är fallet, har man en mindre fettnivå än man bör ha isåfall? Och går det att göra nåt åt?

Bara något jag undrat över Knowledge is power
DroopySWE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 01:45   #2
LeBron
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Ja du kan fortfarande vara hungrig även fast du ligger på ett kaloriöverskott. Du kan även vara proppmätt och ligga på ett stort underskott. Beror helt på vad du äter.
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 04:51   #3
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Bör och bör... Det är fullt möjligt att du har en lägre fettnivå än din hjärna tycker att du bör ha.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 09:17   #4
DroopySWE
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Ursprungligen postat av LeBron Visa inlägg
Ja du kan fortfarande vara hungrig även fast du ligger på ett kaloriöverskott. Du kan även vara proppmätt och ligga på ett stort underskott. Beror helt på vad du äter.
Ok. Men säg att man bara äter mat av den typ som gör en så mätt som möjligt då (detta är mat med högt mättnadsindex dvs)?

Väldigt intressant iaf
DroopySWE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 09:41   #5
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av DroopySWE Visa inlägg
Ok. Men säg att man bara äter mat av den typ som gör en så mätt som möjligt då (detta är mat med högt mättnadsindex dvs)?

Väldigt intressant iaf
Antagligen så kan du vara hungrig fastän du äter mat med hög mättnadsindex. Utöver mättnadsindex så kan man kolla på saken individuellt. Vissa personer klarar av att äta 1 macka till frukost och hålla sig mätta till lunch medan andra behöver 3 DL havregrynsgröt + ägg och en filtallrik för att stå sig på det.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 10:06   #6
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Hunger är en väldigt dålig indikator på om man uppfyller sitt kalori och näringsbehov eller inte, generellt brukar personer som varit väldigt smala hela livet uppleva mindre hunger och dom som varit feta mer hunger oavsett vilka behov deras kroppar har, det är styrt av hormoner och man spekulerar väl i att det är kopplat till antal fettceller i kroppen etc.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 10:10   #7
Surgency
Registered User

Surgencys avatar

Reg.datum: Oct 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
Antagligen så kan du vara hungrig fastän du äter mat med hög mättnadsindex. Utöver mättnadsindex så kan man kolla på saken individuellt. Vissa personer klarar av att äta 1 macka till frukost och hålla sig mätta till lunch medan andra behöver 3 DL havregrynsgröt + ägg och en filtallrik för att stå sig på det.
Eller blir hungrigare av att äta någonting, än att inte äta någonting alls - på morgonen.
Gammal 2011-11-25, 10:12   #8
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Surgency Visa inlägg
Eller blir hungrigare av att äta någonting, än att inte äta någonting alls - på morgonen.
Ja det finns nog den sorten också. Det har dock inget med det ts frågar att göra.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 10:21   #9
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Att helt döma ut hunger som energiintagsreglerare tycker jag är lite väl kraftigt. Människor som inte gett sig på dumheter utan har en väl fungerade mekanism för att känna hunger kan ofta reglera sitt intag väldigt bra, normalpersonen går ju endast upp något-några kilo per år vilket får ses som bra tycker jag.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 10:59   #10
wimpy
Registered User

wimpys avatar

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Surgency Visa inlägg
stæmmer nog bra på mig egentligen.. æter jag inget å e inne i en " æta lite period", 2ggr om dan, med de flesta kcal på kvællen før læggdags som jag gør nu så håller jag mig endå ganska bra.. mkt kaffe blir det dock.
å chlorella å kelp " shotten" på morningen gør att jag tappar mat lusten å blir lite lagom kvalm istællet. haha

jag tror vi generellt kænner oss mer hungriga æn vad vi faktisk "behøver" før det har blitt en vana..
æter jag mer å ofta å får det till en vana så blir jag fan hungrigare..
wimpy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 12:47   #11
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Att helt döma ut hunger som energiintagsreglerare tycker jag är lite väl kraftigt. Människor som inte gett sig på dumheter utan har en väl fungerade mekanism för att känna hunger kan ofta reglera sitt intag väldigt bra, normalpersonen går ju endast upp något-några kilo per år vilket får ses som bra tycker jag.
Fast frågan är hur bra den här mekanismen är/var innan man "gett sig på dumheter"? Jag tror faktiskt det finns ett väldigt stort medfött spann mellan över- och underhunger. Med överhunger som vanligast, då.

Kanske är studerat någonstans hur hungerkänslorna varierar över en grupp människor?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.