Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-06, 15:38   #1
Timeea
Junior Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Första riktiga "deff" men...

Hej! Är säkert inte den enda som börjat dieta nu i januari. För mig är det dock "first time". Jag har läst på så ögonen nästan blöder och är rejält motiverad. Hela 7 kg BF ska bort!! (wow....) Så långt allt väl. Men: jag har tyvärr periodvis haft ätstörningar (bulimi) vilket gör att den "mentala" aspekten av dieten är oerhört viktig för mig. Exempelvis så kan min hjärna inte hantera ätardagar ännu och jag blir väldigt snabbt låg om jag inte får i mig käk.Nu till mina frågor: (har sökt mkt bland trådarna här men inte hittat riktigt det jag söker)
1. Om man ligger på kcal-minus totalt över dygnet- spelar det egentligen någon roll när man äter? Jag har supersvårt att äta var tredje timma. Blir för matfixerad då samt att det leder till att jag äter för mkt.
2. Är det någon vits med att hålla nere kolhydratsintaget över dagen ( hålla sig runt 40 g ) för att kunna äta lite mer kolhydrater vid middagen? Det är likadant som i första frågan: äter jag mkt kolisar mitt på dagen spårar det ur framåt kvällen...därav knäppa frågan.
Hoppas någon har tid att svara en nybörjare....Skriv GÄRNA hur lite hur ni behåller motivationen vid diet åxå!! MVH Timeea
Timeea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-06, 15:43   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
1. Om man ligger på kcal-minus totalt över dygnet- spelar det egentligen någon roll när man äter? Jag har supersvårt att äta var tredje timma. Blir för matfixerad då samt att det leder till att jag äter för mkt.
Det totala energiintaget är viktigast, men att låta det gå längre än 3-4 timmar mellan målen är kontraproduktivt, eftersom ditt blodsocker sjunker, vilket leder till muskelnedbrytande glukagon. Och mindre muskelmassa=lägre förbränning. Dessutom håller du din förbränning och termogenes uppe om du äter ofta. Och du kan inte lagra protein för framtida behov på samma sätt som du kan fett och kolhydrater, så det måste tillföras regelbundet.

Citat:
2. Är det någon vits med att hålla nere kolhydratsintaget över dagen ( hålla sig runt 40 g ) för att kunna äta lite mer kolhydrater vid middagen? Det är likadant som i första frågan: äter jag mkt kolisar mitt på dagen spårar det ur framåt kvällen...därav knäppa frågan.
Det är bäst att sprida ut kolhydrater jämnt över dagen, tycker jag, möjligen med större portioner på förmiddagen. Gigantiska kolhydratportioner leder till massivt blodsockersvar med fettinlagrande insulinpåslag som följd. Många lagom stora mål är bättre än ett par tre stora.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-07, 23:03   #3
warbird
Registered User

warbirds avatar

Reg.datum: Dec 2003
Re: Första riktiga "deff" men...

Citat:
Originally posted by Timeea

Hoppas någon har tid att svara en nybörjare....Skriv GÄRNA hur lite hur ni behåller motivationen vid diet åxå!! MVH Timeea
Titta dig i spegeln om du känner att motiveringen tryter .. Sen säger du till dig själv att du verkligen vill ha bort det överfvlödiga fettet så ska du se att det tar sig
warbird är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.