Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-22, 20:11   #1
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Filéa själv.

Har funderat på en sak ett tag, eftersom priserna är så låga på hela kycklingar och hel lax osv (t.ex. idag fanns det hel kyckling för 29spänn kilot). Är det någon här som filéar dessa själv?

Hur svårt är det? Kyckling känns inte så avancerat har sett det på något matprogram men att få bort alla ben på en lax känns lite halv svårt? Finns det något mer man kan köpa o filéa själv?

Sen tänkte jag också hur mycket av maten försvinner i ben osv i en kyckling borde det väl ändå vara en 20% kanske i ben om inte mer?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 18:43   #2
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Allting står i Rutiga kokboken Vad gäller laxfiléer så skär man bort bukbenen, och dom andra drar man ut för hand.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 18:55   #3
Nils.R
Klär i skinnrock

Nils.Rs avatar

Reg.datum: Sep 2003
En tång är att rekommendera till pinnbenen
PB/Mål 2013 BP:140(150)/150(160) KB:190/220 ML:265/300

Tränar i skinnrock // Göteborg Kraftsportklubb
Nils.R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 18:55   #4
Snobbe
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Allting står i Rutiga kokboken Vad gäller laxfiléer så skär man bort bukbenen, och dom andra drar man ut för hand.
Det låter jobbigt o få bort alla?:P
Gammal 2011-12-06, 18:56   #5
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Det är två fileer, två inre fileer och två lår på en kyckling, jag har svårt att tro att du går så mycket plus på filea en fryst.

Däremot bör du göra en kyckling i ugnsfast påse i ugn, helvetes gott blir det. Eller en med en halv burk öl i röven så den får marinera inifrån.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 23:20   #6
joker560
kom igen nu, lätt!

joker560s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Körde två hela kycklingar med fyllning och annat gojs runtom. 1,1kg vägde dom enligt förpackningen, kostade 29kr styck.

Efter tillagning i ugn och tagit bort skinn/div oätligt så vägde allt 750gram. Så 2,2kg kyckling blev 750g rent kött.

58kr för 0,75kg är inte jättebra men det är kul att laga mat så varför inte.

Senast redigerad av joker560 den 2011-12-06 klockan 23:22.
joker560 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 05:33   #7
Kryss
Fortfarande ofyndig

Krysss avatar

Reg.datum: May 2004
Som joker säger så känns det sällan som man sparar pengar när man styckar kycklingen själv, men jäklar vad mycket trevligare köttet blir utan all "marinad" som de pressar in i de styckfrysta filéerna. (Sen om man är sån, så kan man ju göra en jättetrevlig kycklingsoppa/buljong på skrovet)

Senast redigerad av Kryss den 2011-12-09 klockan 05:34.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 00:57   #8
ed1234
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Har aldrig försökt filea kyckling men många gånger fisk. Det är lite av ett hantverk. Man får träna på att hantera kniven och få bort alla ben men behålla så mycket kött som möjligt, tyvärr går alltid lite till spillo.

Opti-tips: 1. Köp frysta kyclingklubbor alternativt lår(24kr/kg) 2. Koka 2-3 timmar 3. Plocka bort ben och brosk. Köttet lossnar jättelätt. 4. Win

Blir förvånansvärt saftigt och är perfekt att göra stora mängder av för att spara till senare
ed1234 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 02:06   #9
Degpekka
Absolutist

Degpekkas avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av joker560 Visa inlägg
Körde två hela kycklingar med fyllning och annat gojs runtom. 1,1kg vägde dom enligt förpackningen, kostade 29kr styck.

Efter tillagning i ugn och tagit bort skinn/div oätligt så vägde allt 750gram. Så 2,2kg kyckling blev 750g rent kött.

58kr för 0,75kg är inte jättebra men det är kul att laga mat så varför inte.
Fast så funkar det ju inte riktigt... 1kg fryst kycklingfilé blir ju inte 1kg kött efter tillagning det heller.
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 21:17   #10
Wikner89
Registered User

Wikner89s avatar

Reg.datum: Aug 2006
Man tjänar ganska bra pengar på att göra allt själv. Vet inte exakt vad svinnet blir men det är billigare med den hela kycklingen och laxen eftersom de tar betalt för att filéa och stycka dem. Gör du det själv så sparar du pengar.
Lax är enkelt att filéa när man kan det och skitsvårt när man inte kan det. Enda sättet att bli bättre är att öva. Plocka bort benen tar kanske 2 min så länge du har en bra fisk pincett.
Kycklingen är lite svårare men leta efter nått klipp på youtube så kan du se hur det görs.

Plus svinnet från både kycklingen och laxen kan du använda. Laxens huvud osv kan du använda till fond men det smakar inte alltför gott medan kyckling benen blir utmärkt till kyckling fond som man kan använda till många goda såser.
Gammal 2011-12-27, 22:00   #11
Bamse79
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Wikner89 Visa inlägg
Man tjänar ganska bra pengar på att göra allt själv. Vet inte exakt vad svinnet blir men det är billigare med den hela kycklingen och laxen eftersom de tar betalt för att filéa och stycka dem. Gör du det själv så sparar du pengar.
Lax är enkelt att filéa när man kan det och skitsvårt när man inte kan det. Enda sättet att bli bättre är att öva. Plocka bort benen tar kanske 2 min så länge du har en bra fisk pincett.
Kycklingen är lite svårare men leta efter nått klipp på youtube så kan du se hur det görs.

Plus svinnet från både kycklingen och laxen kan du använda. Laxens huvud osv kan du använda till fond men det smakar inte alltför gott medan kyckling benen blir utmärkt till kyckling fond som man kan använda till många goda såser.
Skriv ner dina siffror på det, kyckling alltså. Tjänar ganska bra pengar säger du. Kycklingfilé brukar ligga på 59kr/kg.
Lax håller jag iaf med, där tjänar man på köpa en hel eller halva.
Gammal 2011-12-27, 22:11   #12
Snobbe
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Bamse79 Visa inlägg
Skriv ner dina siffror på det, kyckling alltså. Tjänar ganska bra pengar säger du. Kycklingfilé brukar ligga på 59kr/kg.
Fast färskkycklingfilé ligger ju inte på 59spänn kilot och om du köper fryst kan du ju räkna med minst +20% på priset eftersom det är vatten i kycklingen
Gammal 2011-12-27, 23:25   #13
Wikner89
Registered User

Wikner89s avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse79 Visa inlägg
har inga exakta siffror men vart har du köpt kyckling för 59kr/kg??? plus att väldigt ofta om man köper väldigt billig kyckling så är den insprutad med vatten så att man förlorar på det när man tillagar den.
Gammal 2011-12-29, 10:42   #14
myggan
mot 100 pannor

myggans avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag köper ibland färska kycklingar och gör grytor på när jag har tid och lust.
En tia hit och dit på priset tycker jag spelar mindre roll med tanke på att slutresultaten inte går att jämföra.
Färsk kyckling blir så mör och en riktigt delikatess

Jag brukar stycka ner låren, brösten, ryggen och vingarna (enkelt gjort med en vettig kniv - se t.ex videon nedan) och koka i vitt vin, rejält med vitlök och schalottenlök sen är det bara att göra en enkel sås på fonden som blir med lite creme fraiche, färsk persilja eller något annat och det blir galet gott.

myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-11, 08:36   #15
Bamse79
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Wikner89 Visa inlägg
har inga exakta siffror men vart har du köpt kyckling för 59kr/kg??? plus att väldigt ofta om man köper väldigt billig kyckling så är den insprutad med vatten så att man förlorar på det när man tillagar den.
Ica Maxi. Icas egna kycklingfile ligger alltid på 55,62 kr/kg...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.