Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark
A misstolkade ditt ditt svar, sorry.
Det jag menade i rubriken var inte att jag läst att "tung styrketräning" sparar musklerna bäst, utan just styrketräning där man orkar 4-6 reps i varje set ska vara det som sparar muskler bäst under en deff.
|
Sheo gav ett väldigt bra svar till varför detta kanske inte är det mest sannolika.
Mig veterligen finns det inga studier alls på vilket som skulle vara helt jäkla optimalt under deff.. men min slant faller på att det sätt som bäst bygger massa också är det som är bäst för att bevara massa. Inte för att jag egentligen tror att det gör jättestor skillnad vilket man väljer av uppsjön av olika alternativ... så länge man håller tillräcklig intensitet på träningen.
Du får be den person som påstår att 4-6 rep på 5-7RM är opti för muskelbevaring ge dig relevanta studier eller dylikt. Det är något som sägs med jämna mellanrum men jag har iaf aldrig sett någon bra källa till påståendet.
Kanske om X antal år när vi fullt ut förstår just vad det är som triggar muskeltillväxt så går det att säga exakt vad som är bäst.