Jepp, det är inte proteinintaget som styr först och främst utan energiintaget. Om du vill ha ett riktmärke på hur stort underskott du kan skapa per dygn som mest utan att förlora muskler (om du optimerat sådant som total proteinmängd, näringstiming, träningsintensitet och frekvens mm) så ta ditt antal kilogram kroppsfett du släpar runt på och multiplicera med 70. Det är ditt maximala dygnsunderskott på vilket du under bästa (lagliga) förutsättningar kan behålla all muskelmassa. Det är väldigt grovhugget, men det är bättre att ha en siffra än ingen alls tycker jag. Exempel: någon som är väger 83 kg med 12% kroppsfett släpar runt på 10 kg fett. Maximala underskottet per dygn är då 700 kcal (70 x 100), vilket är 4900 kcal på en vecka (700 kcal x 7 dagar). 1 kg kroppsfett innehåller ungefär 7700 kcal, vilket ger oss att den maximala viktnedgången per vecka är ~0,64 kg (4900 kcal / 7700 kcal). Går vår 83-kg-kille ner snabbare i vikt än så per vecka så kommer han att förlora muskler hur han än gör. Ju långsammare han går ner, relativt detta maximum, desto lättare kommer han såklart ha att behålla sina muskler. Det finns mer utrymme för slarv, helt enkelt.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2011-10-02 klockan 19:00.
|