Citat:
Ursprungligen postat av Samba
Har du tips på vad för övningar man kan göra med egen kroppsvikt?
|
Dips på stol, crunches med vikter, plankan, armhävningar... men med en skivstång och vikter hemma kan du köra igenom hela kroppen

. Här finns bra övningar med animationer som visar hur man gör
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=31071. Jag har själv nyss börjat och kör styrka 3ggr i veckan med 2 eller 3 muskelgrupper per pass.
Citat:
Nja, cardio är inte speciellt roligt, men jag trodde att det var det bästa för att gå ner i vikt. Så styrketräning och kostomläggning är bättre?
|
Viktnedgång handlar om att skapa ett kaloriunderskott, lättast är att reglera kosten i kombination med styrketräning för att bränna fett istället för muskler. Det går faktiskt att ligga på soffan hela veckan och tappa vikt, det gäller bara att äta mindre än vad kroppen förbrukar.
Citat:
Jag brukar ligga på ca 1500-1800kcal per dag. Tror det är ganska lagom? Jag äter sällan godis och när jag väl gör det så blir det en påse polly. Dricker lagom mycket läsk på helgerna (2-3 burkar 33cl), vardagar så dricker jag antingen lättmjölk eller vatten.
|
Håller du dig kring 1500-1800kcal borde du gå ner kring 0,5kg i veckan utan träning. Kom ihåg att du måste fortsätta minska kalorierna (eller öka träningen) i takt med att du minskar i vikt. Ju mindre du väger desto mindre kalorier behöver kroppen.
Tänk på att en påse Polly (220g) innehåller drygt 1000kcal, typ en dag back om man äter en sådan, men sker det väldigt sällan är det så klart ingen big deal i det långa loppet.
Personligen tycker jag att det är onödigt att dricka sina kalorier när man snålar på dom, byt ut läsken mot light läsk/saft istället... i princip kalorifritt.