Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-30, 14:55   #1
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Leptinnivåer och kolhydrater?

Hejhej!

Sitter just nu och läser en artikel i en träningstidning som är inne på kolhydratintag och leptinnivåer (har i skrivande stund inte läst färdigt artikeln).

Tidningens artikel verkar mena att högt kolhydratintag har positiva effekter på leptinnivåer i kroppen (leptin, vad jag förstått enligt artikeln, är bra för bland annat hormonutsöndring av anabola hormoner och aptitreglering). Dock så googlade jag lite på leptin och det jag hittade där (wikipedia) verkar snarare säga det motsatta. Dvs att leptinet blockeras av höga nivåer av insulin. Och höga nivåer av insulin är väll ett resultat av hög kolhydratkonsumption. Så mycket kolhydrater --> lite leptin.

Någon som kan reda ut?

MVH B
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 17:21   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Du får först utreda vad du menar med positiv effekt på leptin, och sedan hur leptin verkar.
Gammal 2011-08-30, 20:00   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Ja kolhydrater höjer leptinnivåerna mer än fett.

http://ajpendo.physiology.org/content/277/5/E855.full

http://ajpendo.physiology.org/content/277/5/E855.long

Men det verkar inte påverka aptiten akut. Men dagen/dagarna efter kan det ju vara skillnad.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-08-30 klockan 20:05.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 20:24   #4
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja kolhydrater höjer leptinnivåerna mer än fett.

http://ajpendo.physiology.org/content/277/5/E855.full

http://ajpendo.physiology.org/content/277/5/E855.long

Men det verkar inte påverka aptiten akut. Men dagen/dagarna efter kan det ju vara skillnad.
Det jag är mest intresserad av att veta är hur det påverkar utsöndringen av anabola hormoner. För enligt artikeln så är höga leptinnivåer = bland annat högre utsöndring av anabolt hormon (sant eller ej?).

Så alltså är mycket kolhydrater = högre leptinnivåer och där med är det som står på wikipedia helt fel?
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 07:27   #5
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Det jag är mest intresserad av att veta är hur det påverkar utsöndringen av anabola hormoner. För enligt artikeln så är höga leptinnivåer = bland annat högre utsöndring av anabolt hormon (sant eller ej?).

Så alltså är mycket kolhydrater = högre leptinnivåer och där med är det som står på wikipedia helt fel?
Jag kan ingenting om detta, men att du får en tillfällig spik av insulin akut efter intag av kolhydrater betyder ju inte att leptinnivåerna blir lägre över en längre tid. Det är ju möjligt och enligt mig troligt att leptinnivåerna stiger när kolhydraterna har lagrats in i cellerna, när insulinet gjort sitt alltså.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 07:38   #6
maqan
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Tror, precis som Langster, att det blir en rebound av leptin efter ett stort insulinpåslag. Men det är bara spekulation.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 10:09   #7
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Dock så googlade jag lite på leptin och det jag hittade där (wikipedia) verkar snarare säga det motsatta. Dvs att leptinet blockeras av höga nivåer av insulin. Och höga nivåer av insulin är väll ett resultat av hög kolhydratkonsumption. Så mycket kolhydrater --> lite leptin.
Du får förhöjda insulinnivåer av att äta dålig mat, motionera för lite, dålig sömn, stress, övervikt och lite annat. Du får det inte av kolhydrater i sig även om vissa kolhydratskällor kan bidra.
Gammal 2011-08-31, 10:31   #8
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Hejhej!

Sitter just nu och läser en artikel i en träningstidning som är inne på kolhydratintag och leptinnivåer (har i skrivande stund inte läst färdigt artikeln).

Tidningens artikel verkar mena att högt kolhydratintag har positiva effekter på leptinnivåer i kroppen (leptin, vad jag förstått enligt artikeln, är bra för bland annat hormonutsöndring av anabola hormoner och aptitreglering). Dock så googlade jag lite på leptin och det jag hittade där (wikipedia) verkar snarare säga det motsatta. Dvs att leptinet blockeras av höga nivåer av insulin. Och höga nivåer av insulin är väll ett resultat av hög kolhydratkonsumption. Så mycket kolhydrater --> lite leptin.

Någon som kan reda ut?

MVH B
Leptin hjälper till att reglera insulinnivåerna dvs medierar(upptaget) nivåerna och de personer som har sänkt(utebliven) produktion av Leptin får diabetes 2

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11.