Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-20, 03:22   #1
Avicii
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Hinner jag deffa till sommarn?

Hej, jag har tänkt o bulka nu i 6 månader o sedan deffa i 3-4 till sommaren.

Jag vill se så "rippad" ut som möjligt till sommaren men jag vet inte om det räcker med att deffa 3-4 månader efter 6 månader bulk då jag kommer säkert att ha lagt på mig massor av fett, att jag kommer lägga på mig massor av fett är en självklarhet eftersom jag har nyligen avslutat en 4 månader deff då jag gick ner från 86-73kg (-13kg).

Idag så väger jag 73kg, 178cm lång 17 år gammal och har aldrig bulkat förr.

När jag har avslutat bulken så gissar jag på att jag väger minst 85kg, efter de så tror jag inte att jag hinner gå ner 15-20kg på 3-4 månader för att se "rippad ut".

Ska jag fortsätta deffa tills jag har 7-8% BF och sedan börja bulka?

Eller går man ner i vikt mycket fortare efter en bulk?

Senast redigerad av Avicii den 2011-08-20 klockan 03:29.
Avicii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 03:26   #2
Chaliza
Registered User

Chalizas avatar

Reg.datum: Sep 2010
Kör du en bra bulk ser jag inte varför du skulle behöva mer än 3-4 månader för att bli rippad. Sköter du bulken bra kommer du ju minimera fettet i din viktuppgång och maximera muskelbyggnaden.

86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70
Chaliza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 03:31   #3
Avicii
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Chaliza Visa inlägg
Kör du en bra bulk ser jag inte varför du skulle behöva mer än 3-4 månader för att bli rippad. Sköter du bulken bra kommer du ju minimera fettet i din viktuppgång och maximera muskelbyggnaden.
det går väl inte att minimera fettet under en bulknings period, eller?

Senast redigerad av Avicii den 2011-08-20 klockan 03:32.
Gammal 2011-08-20, 03:37   #4
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Avicii Visa inlägg
det går väl inte att minimera fettet under en bulknings period, eller?
Klart det går!

Ju långsammare du går upp i vikt, desto större chans att kroppen producerar extra muskelprotein istället för fett. Detta är då ett väldigt enkelt sätt att formulera det.

Förutsättningar: Bra och intensiv träning, skötsam kost, och tillräckligt med vila så att inga skador smyger sig på.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 03:39   #5
Avicii
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Klart det går!

Ju långsammare du går upp i vikt, desto större chans att kroppen producerar extra muskelprotein istället för fett. Detta är då ett väldigt enkelt sätt att formulera det.

Förutsättningar: Bra och intensiv träning, skötsam kost, och tillräckligt med vila så att inga skador smyger sig på.
500+ kalori överskott om dagen är det för mycket då?

Senast redigerad av Avicii den 2011-08-20 klockan 03:42.
Gammal 2011-08-20, 07:20   #6
lofito
Registered User

lofitos avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Klart det går!

Håller med fullt ut - skynda långsamt är ett nyckelord. Går du upp för fort i vikt kommer du dra på dig onödigt mycket fett vilket inte är bra. Sikta på 0,5 - 1 kg viktuppgång per månad. Då lägger du på dig kvalitativ muskelmassa.

En bulk på 12 kg under 8 månader med efterföljande deff ger troligen på sin höjd samma resultat, dvs. en viktökning på 12 kg varav 10-11 kg är vätska och fett. Om fettet lägger sig fördelaktigt kan man inbilla sig att man lagt på sig många kilo muskler, det är därför många säger att man ska bulka för att när dom gjort det fick dom massa muskler, trodde de, fast de egentligen blev just bulkstora.

Senast redigerad av lofito den 2011-08-20 klockan 07:24.
lofito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 07:24   #7
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
500+ kalori överskott om dagen är det för mycket då?
Då kommer du nog lägga på dig en viss mängd fett, men det är definitivt en bra måttstock.

Tids nog kommer du förhoppningsvis till insikten att en fysiskt attraktiv och muskulös kropp tar tid och tålamod.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 07:32   #8
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Du får tänka på att det är svårt att synca förbrukningen exakt mot intaget så 500kcal är ju en bra utgångspunkt att sikta på, märker du att det går för fort eller långsamt så justera efterhand.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 07:45   #9
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Om du har 500 i överskott per dag i 6 månader kan det bli svårt att komma i form med ett underskott på 500 per dag i 3-4 månader... Enkel matte. Så antingen får du lägga dig på ett mindre överskott nu eller ett större underskott sen. Ett större underskott ökar risken att du förlorar muskelmassa. Det är nog vettigare att sikta på ett överskott på 200 kcal per dag vilket du har (på ett ungefär) om du går upp 0,2 kg i veckan. Så håll koll på vågen och anpassa maten efter viktkurvan. Väg dig varje dag under samma förutsättningar och utvärdera med hjälp av medianvikten varje vecka (använd funktionen "Median" i Excel för enkelhets skull).

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 08:30   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Med den vikten på den längden låter 500 kcal om dagen som onödigt mycket. Är man jättesmal kan man ju ligga på större underskott en tid men i ditt fall bör du nog satsa på långsammare uppgång. Vissa tycker ju om att cykla intaget (dvs långt y , cyyyyyykla) och det kan ju vara en annan lösning om du vill minimera risken för den snäva gränsen för feluppskattning som det oundvikligen blir om du siktar på lägre överskott.

Alltså istället för att försöka pricka 300 kcal extra per dag, vilket är supersvårt, så kör du 500+ ett par dagar i veckan och balans ett par dagar i veckan.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-08-20 klockan 08:32.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 11:12   #11
Avicii
Registered User

Tack så mycket för alla svar!, långsam viktuppgång får de bli.
Gammal 2011-08-20, 12:10   #12
Inge Enveten
Registered User

Inge Envetens avatar

Reg.datum: Mar 2008
Rent generellt skulle jag inte rekommendera högre än 15 % bf. I detta specifika fall verkar det också vara en bra rekommendation. Går du inte högre än 15 % så behöver det inte ta mer än 8-16 veckor (beroende på vikt, längd, mängd muskler osv) att gå ner till önskad %.
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 13:53   #13
Avicii
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Oliver Cherek Visa inlägg
Rent generellt skulle jag inte rekommendera högre än 15 % bf. I detta specifika fall verkar det också vara en bra rekommendation. Går du inte högre än 15 % så behöver det inte ta mer än 8-16 veckor (beroende på vikt, längd, mängd muskler osv) att gå ner till önskad %.
Jag har ju 12-14% redan nu?

Vill vara nere i 8% helst 7 innan sommaren också!

Senast redigerad av Avicii den 2011-08-20 klockan 13:54.
Gammal 2011-08-20, 21:00   #14
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Jag har ju 12-14% redan nu?

Vill vara nere i 8% helst 7 innan sommaren också!
Då blir det ingen bulk för dig nu.
Absolut vansinne att gå upp i vikt när man har en så hög fettprocent om ens mål är en rippad kropp.
Den goda nyheten är att du bygger nog på dig muskler bra takt utan bulk nu när du är nybörjare och förhoppningsvis är långt ifrån ditt genetiska max, kanske ända upp till 3 kg på ett år om du har bra gener för byggning och tränar på ett bra sätt för massa.
Inom 3-5 år med bra gener borde du kunna ha lagt på dig ganska så bra med muskler och vara redo för beachen året om resten av ditt liv.

Senast redigerad av Fredrik_S den 2011-08-20 klockan 21:04.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 21:41   #15
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Då blir det ingen bulk för dig nu.
Absolut vansinne att gå upp i vikt när man har en så hög fettprocent om ens mål är en rippad kropp.
Den goda nyheten är att du bygger nog på dig muskler bra takt utan bulk nu när du är nybörjare och förhoppningsvis är långt ifrån ditt genetiska max, kanske ända upp till 3 kg på ett år om du har bra gener för byggning och tränar på ett bra sätt för massa.
Inom 3-5 år med bra gener borde du kunna ha lagt på dig ganska så bra med muskler och vara redo för beachen året om resten av ditt liv.
Word.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:53.