2011-08-17, 07:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Mjölk-vad händer med den om man kokar den?
Om man kokar mjölk vad händer med:
Proteinhalten om man kokar ner den i mannagrynsgröt,blir proteinet koncentrerat eller försvinner endel av det?
Hur förändras kolhydraterna,antar att dom blir snabbare?
Samt hur länge kan man ha en oöppnad mjölk längst in i kylen efter utgångsdatum?brukar finnas billig mjölk med kort datum.
Samt2:Om du köper mjölk av en bonde direkt från en tapp(läs spena) hur ser sammansättningen ut förutom att den innehåller mer näring o vitaminer.Framförallt hur ser kolhydraterna ut när mjölken inte blivit behandlad,Snabbare långsammare?
|
|
|
2011-08-17, 08:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
"Om man förvarar mjölk vid rumstemperatur, 17-20°C, håller den sig 1-2 dygn. I kylskåp vid ca 5°C klarar den sig 6-7 dygn och vid ännu lägre temperatur, ca 2°C, kan den stå i två veckor eller mer utan att ta skada. Men mjölken håller sig fräsch flera dagar längre om du har några grader kallare i kylskåpet. Däremot håller den kortare tid om det är för varmt i kylen eller om mjölken får stå framme långa stunder på köksbordet."
Sveriges Lantbruksuniversitet.
Vad gäller oöppnad mjölk kan den hålla i flera månader - i alla fall om det är H-mjölk.
Vanlig mjölk vet jag inte hur länge dock.
|
|
|
2011-08-17, 10:04
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Proteinet är kvar och intakt, möjligtvis att det koagulerar men det spelar ingen roll om du ändå dricker/äter det.
Kolhydraterna är laktos fortfarande. Samma GI (vad det nu spelar för roll).
Jag skulle lukta på mjölken. Luktar den surt; häll ut.
Dricker du direkt från spenen är det betydligt fetare. Tror snarare att det är mindre näringsrikt, sett till vitaminer och mineraler, eftersom man tillsätter D-vitamin i processen. Dessutom är den opastöriserad, vilket ger en högre risk att insjukna i någon tråkig bakteriesmitta.
|
|
2011-08-17, 14:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av BLOSSA
Om man kokar mjölk vad händer med:
Proteinhalten om man kokar ner den i mannagrynsgröt,blir proteinet koncentrerat eller försvinner endel av det?
Hur förändras kolhydraterna,antar att dom blir snabbare?
Samt hur länge kan man ha en oöppnad mjölk längst in i kylen efter utgångsdatum?brukar finnas billig mjölk med kort datum.
Samt2:Om du köper mjölk av en bonde direkt från en tapp(läs spena) hur ser sammansättningen ut förutom att den innehåller mer näring o vitaminer.Framförallt hur ser kolhydraterna ut när mjölken inte blivit behandlad,Snabbare långsammare?
|
köpa mjölk av en bonde direkt .. jo.. jag har hört att det finns mycket mer vitaminer men också runt 40-50 % fett..proteinet o kolhydraterna är desamma
|
|
|
2011-08-17, 15:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av dennipavlovic
köpa mjölk av en bonde direkt .. jo.. jag har hört att det finns mycket mer vitaminer men också runt 40-50 % fett..proteinet o kolhydraterna är desamma
|
Shiiiiieeet, ingen dålig mjölk som är fetare än grädde. Jävligt välmående kor.
Självklart är inte mjölken så fet. Tycker du att det låter rimligt?
|
|
|
2011-08-17, 16:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Har inte komjölk en fetthalt på ~4%?
|
|
|
2011-08-17, 17:00
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
|
Till att börja med är det inte tillåtet. För det andra är det inte heller säkert. För det tredje så är mjölk så vitaminrikt att 10 - 15 % förlust vid pastöriceringen spelar ingen roll.
|
|
|
2011-08-17, 17:49
|
|
Längtar till jul.
|
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Har inte komjölk en fetthalt på ~4%?
|
Brukar ligga mellan 4-5%.
Den är dock jävligt god, helt klart bättre än 1,5% eller 3% från butikerna.
OnT: När man kokar den blir den varm
|
|
|
2011-08-17, 19:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
jag har hört att det finns mycket mer vitaminer men också runt 40-50 % fett..
|
HAHA!
Folk är då så galet okunniga.
Ungefär som en diskussion om att tuppen inte skulle behövas för att det skulle bli kycklingar (fullt vuxna människor i ett fikarum på ICA).
|
|
|
2011-08-17, 20:47
|
|
Registered User
|
Råmjölk innehåller ganska mycket mer protein"sätter" sig direkt när man gör kalvdans.Jäkligt gött efter träning!Nu har jag faktiskt kollat upp med en livsmedelsinspektör ang hållbarhet.
Förvaras den längst in i kylen oöppnad så klarar den sig iallafall 2 veckor,självklart förkortas hållbarheten när man väl öppnat den.O smaken har ändrats endel.Alltså perfekt om man vill hålla ner matkostnaden,ganska ofta 2kr litern på mitt lokala netto.Ska testa hur mycket smaken ändras på en vecka.Öppna precis 1liter 3 dagar gammal mjölk o gjorde choklad på efter ett löppass!
Ang att de e kriminellt o köpa av en bonde...
Köpa mjölk direkt av en bonde känns sjukt kriminellt, inte alls naturligt.Ungefär som att gå ut i trädgården o plocka äpplen o då menar jag inte palla dom....
Självklart ska man veta om riskerna,men försöker sätta det i ett annat perspektiv.
|
|
|
2011-08-17, 22:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Till att börja med är det inte tillåtet. För det andra är det inte heller säkert. För det tredje så är mjölk så vitaminrikt att 10 - 15 % förlust vid pastöriceringen spelar ingen roll.
|
Dr Sverker - expert utan erfarenhet...
|
|
|
2011-08-18, 06:03
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Expert på opastöriserad mjölk är jag inte men jag är rätt duktig på att analysera riskerna och eliminera dem med lämpliga tekniker.
Berätta hur du tänkt eliminera eller reducera riskerna med opastöriserad mjölk kan jag hjälpa dig att ta fram en bra produkt till marknaden.
Berätta också vad du vill vinna med att inte pastörisera mjölken. Minnen, känslor och romantik väger lite när du infekteras av EHEC eller listeria. Verkligheten blir krasst, obehaglig, då.
|
|
|
2011-08-18, 13:22
|
|
Registered User
|
Det jag vinner i med att köpa mjölk direkt e det extremt låga priset, oftast e det råmjölk med mycket protein så känns jäkligt ok,trots riskerna.
Vad har du för åsikt ang att köpa ägg av en arbetskamrats morsa,helt otestade. Ofta även lite hönsbajs på.
Känns som att det e ganska vanligt,kanske e mer legitimt? kanske e mindre risk för olika bakterier?
I kölvattnet av mjölkdebatten...
Går o småfunderar på hur mycket mindre bakterier vi klarar av genom att allt e så kontrolerat o testat samt hur mycket mat som i onödan slängs tillföljd av alla regler o misstänksamhet.
Men man ska va klar över att det finns risker med att köpa direkt av bonden o äta mat som "gått över tiden" helt klart.Samt att det kanske (vad vet jag...) finns risker att bara äta kontrolerade,testade o ändrade produkter för längre hållbarhet osv.
Senast redigerad av BLOSSA den 2011-08-18 klockan 13:27.
Anledning: kom direkt på lite till!
|
|
|
2011-08-18, 17:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av BLOSSA
ganska ofta 2kr litern på mitt lokala netto.
|
 Hur bra som helst!!
|
|
|
2011-08-18, 20:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
 Hur bra som helst!!
|
Skoja inte!Lite kul hur endel undviker "kortdatum"/halva priset mat varor,själv hoppar jag jämnfota av glädje o lägger stålarna på annat roligt!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.
|

|