Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-10, 19:43   #1
Talus
Registered User

Taluss avatar

Reg.datum: Jul 2011
Håravfall relaterat till kaloriunderskott?

Min hårlinje har sakta med säkert krypit bakåt sedan jag var i 18-årsåldern och jag är ganska säker på att jag har ärtftligt håravfall.
Dock så tycker jag att håravfallet accelereras av kaloriunderskott, har deffat två gånger och vet inte om jag märkte så mycket första gången men den här våren och sommaren har jag tappat mycket hår frampå huvudet vid luggen och bakpå vid virveln.
Då har jag deffat ner mig till ganska låg BF.

Finns det bevis för att kaloriunderskott snabbar på håravfall?

Jag är ganska säker på att jag får mig mig tillräckligt av alla mikronutrienter under deffen då jag äter mycket ägg, kött och "riktiga" grönsaker (broccoli, vitkål, morötter, rödbetor, lök, blomkål, spenat etc) till varje mål.
Talus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 23:05   #2
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Jag har också fått för mig att min kropp har åldrats fortare när jag har deffat, även om jag inte specifikt har tänkt på hårlinjen, utan mer hudens utseende. Hoppas det bara är inbillning.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 05:57   #3
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Äter TS kreatin?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 08:37   #4
Talus
Registered User

Taluss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Äter TS kreatin?
Nej, slutade med det när jag fick reda på att det kan öka håravfallet.

Edit: vilket var över ett år sedan.

Senast redigerad av Talus den 2011-08-11 klockan 08:45.
Gammal 2011-08-11, 10:46   #5
TheIsh
Registered User

TheIshs avatar

Det är nog generna. Min farsa började få håravfall när han va 23-24. Hans far hade tjockt hår fram till sin död. Jag har en bekant som är extremt tunnhårig som bara är 25. Hans far har mer hår på skallen än honom [sin son]. Jag har tex tunna strån och inte speciellt tätt, men av gamla skolfoton att döma har det alltid varit så. Sen gillar jag har ha 1mm, så det gör mig inte så mycket. Istället har jag inget hår på på benen 2/3 ner från knäna. Många blickar när man glider runt i shorts, men vad ska jag göra. Vaxa bort resten? Nehe du. Glo du, gör mig inte ett dugg
TheIsh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 21:16   #6
Talus
Registered User

Taluss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TheIsh Visa inlägg
Det är nog generna. Min farsa började få håravfall när han va 23-24. Hans far hade tjockt hår fram till sin död. Jag har en bekant som är extremt tunnhårig som bara är 25. Hans far har mer hår på skallen än honom [sin son]. Jag har tex tunna strån och inte speciellt tätt, men av gamla skolfoton att döma har det alltid varit så. Sen gillar jag har ha 1mm, så det gör mig inte så mycket. Istället har jag inget hår på på benen 2/3 ner från knäna. Många blickar när man glider runt i shorts, men vad ska jag göra. Vaxa bort resten? Nehe du. Glo du, gör mig inte ett dugg
Ja, det är generna. Det jag undrar är ifall ett långvarigt kaloriunderskott, även med adekvat intag av näring, kan accelerera eller orsaka håravfall.
Gammal 2011-08-11, 21:33   #7
TheIsh
Registered User

TheIshs avatar

Ja, om vi säger såhär. Har det gjorts studier på området så är det pengar slösade.
Det är allt jag har att säga om det :p
TheIsh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 21:46   #8
davvvan
helt ok

davvvans avatar

Reg.datum: May 2006
Haha, är du nog stor så bryr sig ingen om du har hår eller ej... 50% av alla män lider av ärftligt håravfall, gilla läget.
Gammal 2011-08-11, 21:55   #9
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag har också fått för mig att min kropp har åldrats fortare när jag har deffat, även om jag inte specifikt har tänkt på hårlinjen, utan mer hudens utseende. Hoppas det bara är inbillning.
Jag upplever motsatsen. Huden ser yngre/bättre ut under deff. Vetenskapen säger dessutom att man åldras långsammare vid kalorirestriktion.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 21:59   #10
Spartansk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag upplever motsatsen. Huden ser yngre/bättre ut under deff. Vetenskapen säger dessutom att man åldras långsammare vid kalorirestriktion.
Det kanske är så att rynkor framträder tydligare när det inte är något fett under dem som "spänner ut" huden.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 22:07   #11
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Det kanske är så att rynkor framträder tydligare när det inte är något fett under dem som "spänner ut" huden.
Jo, så är det. Har hört av andra att jag ser äldre ut i ansiktet vid lågt bf. Personligen tycker jag det ser bättre ut med stram hud i fejjan än pluffsig, vilket jag snabbt blir om vikten går uppåt. Själva hudkvaliteten upplever jag dock som bättre. Att man ser annorlunda ut betyder dock inte att man åldras snabbare.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 06:35   #12
zlattan
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Hur din farsas hår är har inte ett skit att göra med hur ditt hår ser ut. Håravfallet ärver man från morsans sida, inte farsans.

Senast redigerad av zlattan den 2011-08-15 klockan 06:37.
zlattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 09:08   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Talus Visa inlägg
Ja, det är generna. Det jag undrar är ifall ett långvarigt kaloriunderskott, även med adekvat intag av näring, kan accelerera eller orsaka håravfall.
Det förekommer att man börjar tappa hår i samband med bantning (frivillig) eller svält (ofrivillig), ja. Dock brukar man behöva äta riktigt dåligt för det, tänk långvarig anorexi, så om du äter någorlunda bra, inte ligger på ett sinnessjukt stort underskott och är i skaplig kondition rent allmänt skulle jag gissa att du nog råkar vara i en fas där håravfallet går snabbare. Sedan varierar det förstås en del hur känslig man är.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 12:23   #14
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Inte så konstigt
Ärftligt håravfall kommer från mammans sida så det är morbröder och liknande du ska kolla på inte pappa eller farfar
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 12:49   #15
Zoidy
Midnight toker

Zoidys avatar

Reg.datum: Apr 2008
Man ärver oftast håravfall/ej håravfall från sin morfar. Källan är en kusin som är frisör
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.