2011-08-10, 19:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Håravfall relaterat till kaloriunderskott?
Min hårlinje har sakta med säkert krypit bakåt sedan jag var i 18-årsåldern och jag är ganska säker på att jag har ärtftligt håravfall.
Dock så tycker jag att håravfallet accelereras av kaloriunderskott, har deffat två gånger och vet inte om jag märkte så mycket första gången men den här våren och sommaren har jag tappat mycket hår frampå huvudet vid luggen och bakpå vid virveln.
Då har jag deffat ner mig till ganska låg BF.
Finns det bevis för att kaloriunderskott snabbar på håravfall?
Jag är ganska säker på att jag får mig mig tillräckligt av alla mikronutrienter under deffen då jag äter mycket ägg, kött och "riktiga" grönsaker (broccoli, vitkål, morötter, rödbetor, lök, blomkål, spenat etc) till varje mål.
|
|
|
2011-08-10, 23:05
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
Jag har också fått för mig att min kropp har åldrats fortare när jag har deffat, även om jag inte specifikt har tänkt på hårlinjen, utan mer hudens utseende. Hoppas det bara är inbillning.
|
|
|
2011-08-11, 05:57
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Äter TS kreatin?
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2011-08-11, 08:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Äter TS kreatin?
|
Nej, slutade med det när jag fick reda på att det kan öka håravfallet.
Edit: vilket var över ett år sedan.
Senast redigerad av Talus den 2011-08-11 klockan 08:45.
|
|
|
2011-08-11, 10:46
|
|
Registered User
|
Det är nog generna. Min farsa började få håravfall när han va 23-24. Hans far hade tjockt hår fram till sin död. Jag har en bekant som är extremt tunnhårig som bara är 25. Hans far har mer hår på skallen än honom [sin son]. Jag har tex tunna strån och inte speciellt tätt, men av gamla skolfoton att döma har det alltid varit så. Sen gillar jag har ha 1mm, så det gör mig inte så mycket. Istället har jag inget hår på på benen 2/3 ner från knäna. Många blickar när man glider runt i shorts, men vad ska jag göra. Vaxa bort resten? Nehe du. Glo du, gör mig inte ett dugg
|
|
|
2011-08-11, 21:16
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheIsh
Det är nog generna. Min farsa började få håravfall när han va 23-24. Hans far hade tjockt hår fram till sin död. Jag har en bekant som är extremt tunnhårig som bara är 25. Hans far har mer hår på skallen än honom [sin son]. Jag har tex tunna strån och inte speciellt tätt, men av gamla skolfoton att döma har det alltid varit så. Sen gillar jag har ha 1mm, så det gör mig inte så mycket. Istället har jag inget hår på på benen 2/3 ner från knäna. Många blickar när man glider runt i shorts, men vad ska jag göra. Vaxa bort resten? Nehe du. Glo du, gör mig inte ett dugg 
|
Ja, det är generna. Det jag undrar är ifall ett långvarigt kaloriunderskott, även med adekvat intag av näring, kan accelerera eller orsaka håravfall.
|
|
|
2011-08-11, 21:33
|
|
Registered User
|
Ja, om vi säger såhär. Har det gjorts studier på området så är det pengar slösade.
Det är allt jag har att säga om det :p
|
|
|
2011-08-11, 21:46
|
|
helt ok
Reg.datum: May 2006
|
Haha, är du nog stor så bryr sig ingen om du har hår eller ej... 50% av alla män lider av ärftligt håravfall, gilla läget.
|
|
|
2011-08-11, 21:55
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk
Jag har också fått för mig att min kropp har åldrats fortare när jag har deffat, även om jag inte specifikt har tänkt på hårlinjen, utan mer hudens utseende. Hoppas det bara är inbillning. 
|
Jag upplever motsatsen. Huden ser yngre/bättre ut under deff. Vetenskapen säger dessutom att man åldras långsammare vid kalorirestriktion.
|
|
|
2011-08-11, 21:59
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Jag upplever motsatsen. Huden ser yngre/bättre ut under deff. Vetenskapen säger dessutom att man åldras långsammare vid kalorirestriktion.
|
Det kanske är så att rynkor framträder tydligare när det inte är något fett under dem som "spänner ut" huden.
|
|
|
2011-08-11, 22:07
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk
Det kanske är så att rynkor framträder tydligare när det inte är något fett under dem som "spänner ut" huden.
|
Jo, så är det. Har hört av andra att jag ser äldre ut i ansiktet vid lågt bf. Personligen tycker jag det ser bättre ut med stram hud i fejjan än pluffsig, vilket jag snabbt blir om vikten går uppåt. Själva hudkvaliteten upplever jag dock som bättre. Att man ser annorlunda ut betyder dock inte att man åldras snabbare.
|
|
|
2011-08-15, 06:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
|
Hur din farsas hår är har inte ett skit att göra med hur ditt hår ser ut. Håravfallet ärver man från morsans sida, inte farsans.
Senast redigerad av zlattan den 2011-08-15 klockan 06:37.
|
|
|
2011-08-15, 09:08
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Talus
Ja, det är generna. Det jag undrar är ifall ett långvarigt kaloriunderskott, även med adekvat intag av näring, kan accelerera eller orsaka håravfall.
|
Det förekommer att man börjar tappa hår i samband med bantning (frivillig) eller svält (ofrivillig), ja. Dock brukar man behöva äta riktigt dåligt för det, tänk långvarig anorexi, så om du äter någorlunda bra, inte ligger på ett sinnessjukt stort underskott och är i skaplig kondition rent allmänt skulle jag gissa att du nog råkar vara i en fas där håravfallet går snabbare. Sedan varierar det förstås en del hur känslig man är.
|
|
|
2011-08-15, 12:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
|
Inte så konstigt
Ärftligt håravfall kommer från mammans sida så det är morbröder och liknande du ska kolla på inte pappa eller farfar
|
|
|
2011-08-15, 12:49
|
|
Midnight toker
Reg.datum: Apr 2008
|
Man ärver oftast håravfall/ej håravfall från sin morfar. Källan är en kusin som är frisör
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.
|

|