Citat:
Ursprungligen postat av Nina L
Svaret på min fråga är alltså "Nej"?
OT: Varför vill du att jag istället skall rikta min uppmärksamhet åt paleo-hållet?
|
För att "LCHF" är alldeles för inriktat på att "kolhydrater är ondska", utan att reflektera över
vad problemet är. Det finns väldigt mycket mer att bekymra sig över. Ta till exempel
http://www.lchfmat.com/mattande-brod/ med 20g gluten i receptet. Enbart för att minimera kolhydratmängden. Det tycker jag är väldigt fånigt, när hälsovinsten för många är att låta bli gluten och vad annat man nu är känslig för. Ketos kan ha sina poänger, men för de flesta spelar det absolut ingen roll, och det är det du når om du äter minimalt med kolhydrater. Att som vissa undvika att äta tomat bara för att det innehåller mycket kolhydrater är bara korkat, såvida du inte har allvarliga metaboliska problem.
Om du
enbart vill gå ned i vikt har jag en jättebra lösning för dig: ät 1 kg kycklingfilé om dagen, och inget annat, i två veckor. Funkar hur bra som helst och ger en ordentlig viktnedgång.
Men det handlar ju inte att bara gå ned i vikt, utan att skaffa en vettig kosthållning som funkar i längden, för vad gör du när du väl gått ned i vikt?