Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-24, 16:24   #1
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Proteinintag vid Eat Stop Eat

Vid energiunderskott så är det ju viktigare att hålla ett högt proteinintag (2 g/kg KV, som man kan läsa lite överallt) än vid energiöverskott.

Om man ska äta enligt ESE så fastar man en till två gånger i veckan á 24 h. T.ex. från kl 18 på måndag till kl 18 tisdag, vilket resulterar i att man hamnar på kanske 2/3 eller till och med 1/3 av sitt totala energiintag på tisdagen. Eftersom detta kan, om man vill, vara en deffmetod, hur går det då ifall man bara har 2 g protein/kg KV 5 dagar i veckan, eftersom det blir svårt att komma upp i 2 g på fastedagarna?
Ska man då satsa på att käka väldigt proteintäta livsmedel när man bryter fastan? Författaren Brad Pilon skriver att man ska käka som vanligt efter fastan och inte kompensera för nånting.
Oroar jag mig för mycket?
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 20:10   #2
daloatf
Räkbesserwisser

daloatfs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Ät kcal och protein för två dagar. Ät mycket proteinrik sista middag innan fastan låter som en bra idè. Ät mat då det kommer utsöndras långsammare.
Gammal 2011-05-24, 20:39   #3
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Mat med en kaseinshake kanske. Att käka kcal för två dagar känns dumt då det då inte blir någon deff av det hela.
Men det är väl bara att prova.
Gammal 2011-05-24, 20:58   #4
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Det är bara att titta på PF Jag tror inte att man behöver oroa sig för att man inte äter protein på x antal timmar och det räcker bra med att fasta 16 timmar över tid och om man ligger på ca 1.5-2.0 gr protein/kg över dygnet bör du täcka alla behov. Det som händer är att du antagligen kommer ligga lite på minus på energiintaget som gör att du tappar vikt i form av fett.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 21:52   #5
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Jag har läst om PF också men jag tyckte det kändes krångligt med "måltidsfönster" och makronutrientfördelningen, så jag tror ESE skulle passa mig bättre.
Men det är väl egentligen bara att ligga på lite högre proteinintag på dom andra dagarna, typ 2.5 g, och kompensera med mindre KH.
Detta gör jag som en deff, så förlust av fett gör absolut ingenting.
Gammal 2011-05-25, 06:31   #6
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag har använt mig av metoden PF ett tag nu och försöker äta hela mitt energiintag varje dag och lägger in någon ätardag när det inte fungerar med matupplägget och jag går stadigt ned i fettvikt och ökar muskulärt vilket brukar vara svårt att göra vid en normal deff/diet. Jag kan varmt rekommendera metoden och man behöver inte överdriva för att få resultat av den utan att bara ligga på kaloribalans så minskar fettprocenten sakta men säkert.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 09:12   #7
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Jag satsar på ESE först i någon månad och går det dåligt så hoppar jag definitivt på PF-tåget! Tack för svaren.
Gammal 2012-01-16, 14:34   #8
Leifallan
Registered User

Leifallans avatar

Reg.datum: Apr 2008
Ruckar liv i tråden då jag själv är lite intresserad av upplägget.

Hur har det gått?

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 14:58   #9
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Jag prövade i en vecka ett litet tag efter att jag startade tråden, men av någon anledning slutade jag. Jag hade mycket problem med ryggen vid den tiden så jag kunde inte styrketräna, och det var nog därför jag slutade dieta.
Jag är fortfarande övertygad om att det är ett skönt sätt då man slipper laga mat och tänka på vad man ska äta ibland.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:31.