Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-19, 09:37   #1
okipower
Registered User

Reg.datum: May 2011
LCHF, vad hände med kalorier in - kalorier ut?

Hej!

Har läst på en del om LCHF då det sista och tycker att det låter vettigt att hjärnan och kroppen fungerar bra på ketoner då det egentligen är ett normaltillstånd för människan ur ett evolutionärt och historiskt perspektiv.

Däremot förstår jag inte hur det går ihop sig då de flesta förespråkar att äta hur mycket man vill?

Jag ser tre lösningar:

a) Det är en myt.

b) man blir tydligen mättare när man äter LCHF. Därav funkar mottot; ät så mkt du vill, eftersom man inte är lika hungrig.

c) Avsaknaden av kolhydrater i kosten gör att kroppen, på något nästan magisikt sätt, hanterar energi annorlunda.

Hur ligger det till egentligen?
okipower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 09:44   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
* LCHF - det bästa jag gjort
* LCHF - hur är det egentligen?

http://www.williamhertling.com/2011/...s-fallacy.html
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 09:53   #3
Trashcan
Registered User

Trashcans avatar

Reg.datum: Jul 2006
Är man ett kolhydratsvullo så kanske 40% av ens kalorier utgörs av kolhydrater. Ta bort dom och tadaa 40% mindre kalorier. Nog för att man kompenserar genom att äta lite mer av det andra, men inte 40% mer. Dessutom tar man ofta in mer grönsaker när man börjar på lchf(istället för potatis etc), bara det är ju bra för mättnaden.

Edit: Tjejen håller för närvarande på med lchf som viktminskningsverktyg, och det funkar jättebra. Går ner 0.5-1kg i veckan och hon lider inte nämnvärt av hunger. Jag är helt säker på att det är för att det blir mycket mycket färre kalorier när hon i stoppar i sig bröd, ris och pasta.

Senast redigerad av Trashcan den 2011-05-19 klockan 09:57.
Trashcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 09:58   #4
Rusk
Banned User

Reg.datum: May 2009
LCHF är för medelålders kärringar som läser för mkt på aftonbladet.
Varför vill man tappa vätska såvida man inte är tävlande BB? Det är ju fettet man vill ha bort.
Sen kan man glömma att prestera bra på gymmet utan våra kära kolhydrater.
Rusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 10:00   #5
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Varför vill man tappa vätska såvida man inte är tävlande BB? Det är ju fettet man vill ha bort.
Så..Efter 2 veckors strikt LCHF drog jag PB i mark med 10 kg. Jag låg på ca 800-1000 kcal underskott om dagen då..
Gammal 2011-05-19, 10:25   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Extra svårt att tänka idag?

Och +1 på vad rooz skrev. Rusk, uttala dig inte om saker du inte vet något om.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2011-05-19, 10:28   #7
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av okipower Visa inlägg
Hej!

Har läst på en del om LCHF då det sista och tycker att det låter vettigt att hjärnan och kroppen fungerar bra på ketoner då det egentligen är ett normaltillstånd för människan ur ett evolutionärt och historiskt perspektiv.

Däremot förstår jag inte hur det går ihop sig då de flesta förespråkar att äta hur mycket man vill?

Jag ser tre lösningar:

a) Det är en myt.

b) man blir tydligen mättare när man äter LCHF. Därav funkar mottot; ät så mkt du vill, eftersom man inte är lika hungrig.

c) Avsaknaden av kolhydrater i kosten gör att kroppen, på något nästan magisikt sätt, hanterar energi annorlunda.

Hur ligger det till egentligen?

Svaret är b.

Prova själv att ät 5000kcal strikt lchf / dag och sitt på röven. Du kommer att gå upp i vikt på sikt. (förutsatt att du inte förbrukar mer än 5000 / dag, så klart).
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 10:42   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Trashcan Visa inlägg
Är man ett kolhydratsvullo så kanske 40% av ens kalorier utgörs av kolhydrater. Ta bort dom och tadaa 40% mindre kalorier. Nog för att man kompenserar genom att äta lite mer av det andra, men inte 40% mer. Dessutom tar man ofta in mer grönsaker när man börjar på lchf(istället för potatis etc), bara det är ju bra för mättnaden.
Detta är nog den huvudsakliga anledningen till att så många tycker att "LCHF funkar så bra"

De äter från början mycket kolhydrater och när de helt plötsligt tar bort dessa minskar energimängden drastiskt, och kompenseras inte fullt ut av fett & protein vilket gör att totala energiintaget blir lägre = viktnedgång.
Gammal 2011-05-19, 11:09   #9
dennipavlovic
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Så..Efter 2 veckors strikt LCHF drog jag PB i mark med 10 kg. Jag låg på ca 800-1000 kcal underskott om dagen då..
+1
dennipavlovic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 11:15   #10
Big Sleazy
Banned User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Extra svårt att tänka idag?

Och +1 på vad rooz skrev. Rusk, uttala dig inte om saker du inte vet något om.
Han menade väl fettet på kroppen och inte i maten?
Big Sleazy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 11:17   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Big Sleazy Visa inlägg
Han menade väl fettet på kroppen och inte i maten?
Ja, vilket Rusk uttryckte precis som om det enda lågkolhydratkost gör är att du tappar vätska:

Citat:
Ursprungligen postat av Rusk
ORLY?

Senast redigerad av mikaelj den 2011-05-19 klockan 11:18.
Gammal 2011-05-19, 11:18   #12
14K
Registered User

14Ks avatar

Reg.datum: Dec 2008
13 veckor in i dieten med LCHF o jag ökar fortfarande på alla övningar.
14K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 11:41   #13
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av okipower Visa inlägg
a) Det är en myt.
Bra val.

Allvarligt talat, hur många är det, som faktiskt har lite koll på saker och ting, som förespråkar att man kan/bör äta "hur mycket man vill", i viktnedgångssyfte, och sedan inte ger några andra direktiv? - jag antar att det inte är sådär värst många.

LCHF har diskuterats in i det oändliga även här på kolozzeum, men man kommer aldrig ifrån att den grundläggande orsaken till att det s as fungerar för vissa är just kalori in-ut. Dessutom håller man sig inte mättare på en LCHF kost, vissa gör det, andra inte. Själv håller jag mig precis lika mätt av ett högt kolhydratintag som ett fettintag, om inte mättare t om. Gäller bara att tänka till lite i val av vilka livsmedel man väljer att stoppa i sig. Svårare än så behöver det inte vara överhuvudtaget gällande viktnedgång.
Gammal 2011-05-19, 15:40   #14
Barstar
Registered User

Barstars avatar

Reg.datum: May 2011
Har själv tappat nästan 20kg de senaste åren och oavsett vad någon säger så är det så att man tappar vikt om man ligger på kcalunderskott och ökar i vikt av kcalöverskott. Problemet för de flesta är att de inte vet hur mycket de äter, och det enda sättet att veta det är att väga ALLT och föra dagbok. Allt annat blir gissningar. Jag har aldrig lyckats med det eftersom jag sällan lagar maten jag äter. Jag vet, jag är bortskämd. Så jag har kört min egen metod, om jag varit helt mätt har jag ätit för mycket. Nu är det bara 5 kg kvar till målet, sen är det dags att lägga på lite muskler.
Gammal 2011-05-19, 16:14   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Du verkar inte fatta att man förlorar fett också. Tror du det är det ena eller det andra?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:43.