2011-04-19, 16:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Spelar längden på deff/bulk-perioderna stor roll?
Jag vill börja med att be om ursäkt för att jag tar upp ett ämne som säkerligen har diskuterats tidigare. Men jag har inte hittat något svar.
Som jag har förstått det så är det vanligast att man kör Deff på våren och Bulk på hösten.
Det jag undrar är om det finns några nackdelar med att köra kortare perioder än så. T.ex i intervaller med ca 3 månader.
Personligen så tycker jag att det känns som att man skulle ha bättre kontroll på sin vikt om man körde kortare perioder och risken för att bli "fet" under bulken borde ju vara mindre. Dessutom så blir det inte lika utdraget och plågsamt om man kan köra en kortare "hård"-deff.
Tack!
|
|
|
2011-04-19, 16:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag vet inte riktigt vad som är det vanligaste. Trenden för närvarande verkar vara att försöka sig på båda samtidigt och bara stå och trampa på ruta 1 året runt av rädsla för att få lite fett på kroppen.
Tre månader är ingen direkt jättekort period så det är klart du kan köra på det. Låt säga att du kör tre helkroppspass per vecka. Tre månader där träningen inte avbrutits (sjukdom, skada etc.) så blir ju det 36 genomkörare av hela kroppen vilket nog inte är helt fy skam. Men det är nog helt onödigt att köra lika lång deff sen. Den kan du ju korta ner avsevärt.
|
|
|
2011-04-19, 16:38
|
|
Lennart, Sir
Reg.datum: Apr 2009
|
Självklart går det. Jag tror dock att problemet kan bli att ökningar blir lidande, då man kanske inte riktigt "kommer in i" bulken/deffen, utan byter när det tagit sig liksom. Men 3 månader kanske funkar utmärkt, om du nu orkar med det rent mentalt att byta kost- och eller träningsupplägg 4ggr om året. Men vad vet jag.
Testa och utvärdera!
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Jag vet inte riktigt vad som är det vanligaste. Trenden för närvarande verkar vara att försöka sig på båda samtidigt och bara stå och trampa på ruta 1 året runt av rädsla för att få lite fett på kroppen.
|
Någon tycker inte om byggning på kaloribalans
|
|
|
2011-04-19, 16:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av dupper
Någon tycker inte om byggning på kaloribalans 
|
Jodå, i teorin. Men eftersom Kolozzeum med all tydlighet visar att det i praktiken blir pannkaka för de flesta som försöker så tycker jag inte att man ska ge sig på det om man inte har järnkoll. Om man nu vill bli muskulös vill säga. De som gillar långsamma långsamma ökningar väljer ju helt rätt, typ King Grub och Fredrik_S.
|
|
|
2011-04-19, 16:49
|
|
Registered User
|
Tack för era svar.
Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen har gått igenom min första deff och tyckte att jag nådde mitt mål betydligt snabbare än väntat. (Har tappat nästan 15 kg på ca 3 månader och förlorat väldigt lite muskler.)
Innan dess så har jag bara tränat väldigt hårt och ätit väldigt mycket utan att direkt ha någon koll på hur mycket kalorier jag behöver. Vilket har lett till att jag visserligen har ökat en del i muskler, men också väldigt mycket i fett.
Så med andra ord så kanske man kan köra på med "Bulken" igen och ta en ny deff-period när man känner själv på kroppen att det är dags, och inte bry sig så mycket om hur långa perioder man kör. Ska se till att inte ligga på lika högt kaloriöverskott denna gången.
|
|
|
2011-04-19, 20:47
|
|
Lennart, Sir
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av aijou
Tack för era svar.
Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen har gått igenom min första deff och tyckte att jag nådde mitt mål betydligt snabbare än väntat. (Har tappat nästan 15 kg på ca 3 månader och förlorat väldigt lite muskler.)
|
Var du väldigt tjock då, eller? Låter som att 15kg på 3mån är väldigt ordentligt droppat.
Citat:
Ursprungligen postat av aijou
Så med andra ord så kanske man kan köra på med "Bulken" igen och ta en ny deff-period när man känner själv på kroppen att det är dags, och inte bry sig så mycket om hur långa perioder man kör. Ska se till att inte ligga på lika högt kaloriöverskott denna gången.
|
Nja, köra korta kraftiga uppgångar/nedgångar görs ju inte av en anledning. Du kan bara bygga en viss mängd muskelmassa per given tid, och ett större överskott ger större fettinlagring.
|
|
|
2011-04-19, 21:30
|
|
Registerered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Kolozzeum med all tydlighet visar att det i praktiken blir pannkaka för de flesta som försöker
|
Är det så många som försöker det? Baserat på folks träningsjournaler? Har inte sett det så ofta, men kollar inte så många journaler heller. Vill du utveckla resonemanget?
|
|
|
2011-04-20, 06:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av rajjan_dammit
Är det så många som försöker det? Baserat på folks träningsjournaler? Har inte sett det så ofta, men kollar inte så många journaler heller. Vill du utveckla resonemanget? 
|
Därför att det startas trådar om och om och om igen om varför det inte går bra och hur man ska deffa bort den där magen som inte finns och hur man nästa dag ska bygga och hur man tredje dagen ska lägga om schemat, testa nytt tillskott dag 4, är skadad dag 5 etc. Och det upprepas från olika medlemmar om och om igen, samma visa.
Och så går det för de flesta som gasar och bromsar samtidigt tror jag. Det som låter bra i teorin misslyckas de med i praktiken för det är inte lätt. Om man hela tiden tänker att man måste hålla igen för att inte överstiga +150 kcal (vilket man inte kan veta om man ens ligger på) av rädsla för lite fettökning då kommer man ofta hamna på balans och underskott och i praktiken stå still eftersom man hela tiden håller igen.
|
|
|
2011-04-20, 06:59
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
helt på Eddies sida här.
har sett ytterst få som lyckats öka nämnvärt i muskelmassa utan att lägga på sig fett. Och ännu färre som gjort det när de inte är nybörjare längre.
väl avvägda bulk-deff -cykler är fortfarande det som är bäst imho.
3månader bulk 4-6deff är en rätt hyfsad period. det innebär att man under 3månaders bulk inte ska gå upp mer än att man kan bli av med överskottet på 4-6v
|
|
2011-04-20, 07:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av dupper
Var du väldigt tjock då, eller? Låter som att 15kg på 3mån är väldigt ordentligt droppat.
Nja, köra korta kraftiga uppgångar/nedgångar görs ju inte av en anledning. Du kan bara bygga en viss mängd muskelmassa per given tid, och ett större överskott ger större fettinlagring.
|
Vet inte var gränsen för "väldigt tjock" går. Jag tror att alla har sina egna uppfattningar om det. Men jag var definitivt tjockare än vad jag kände mig bekväm med. ca 24% fett enligt "kroppssammansättningsvågen" på gymmet.
Körde dock en väldigt strikt deff men mycket kondition och styrketräning i kombination med ett stort kaloriunderskott.
Jag förstår att korta kraftiga uppgångar/nedgångar inte är att rekomendera. Därför har jag planerat att inte ligga på lika högt kaloriöverskott denna bulken så att man på så sätt inte blir lika överviktig och det inte blir lika kämpigt att gå ner igen när det är dags.
|
|
|
2011-04-20, 07:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz
väl avvägda bulk-deff -cykler är fortfarande det som är bäst imho.
3månader bulk 4-6deff är en rätt hyfsad period. det innebär att man under 3månaders bulk inte ska gå upp mer än att man kan bli av med överskottet på 4-6v
|
Om det inte finns några nackdelar med så korta Bulk/deffperioder som du nämner så är jag inte orolig.
Tack återigen för era svar.
|
|
|
2011-04-20, 08:50
|
|
Registerered User
|
Citat:
Därför att det startas trådar om och om och om igen om varför det inte går bra och hur man ska deffa bort den där magen som inte finns och hur man nästa dag ska bygga och hur man tredje dagen ska lägga om schemat, testa nytt tillskott dag 4, är skadad dag 5 etc. Och det upprepas från olika medlemmar om och om igen, samma visa.
Och så går det för de flesta som gasar och bromsar samtidigt tror jag. Det som låter bra i teorin misslyckas de med i praktiken för det är inte lätt. Om man hela tiden tänker att man måste hålla igen för att inte överstiga +150 kcal (vilket man inte kan veta om man ens ligger på) av rädsla för lite fettökning då kommer man ofta hamna på balans och underskott och i praktiken stå still eftersom man hela tiden håller igen.
|
 Sant, mycket beror nog på folk som "ska bli fit" och får rådet att bygg nu, deffa sen för att de är lite smalfeta utan muskler. Men sen får de ångest över att det inte blir några magrutor till beach 201x och börjar panikdeffa och så går det runt.
Men att det på grund av det inte skulle fungera så bra utanför teorin, mja. Det är ju inte svårare för dig eller mig att hålla benkoll på kalori-intaget än vad det är för Grub och... eller ja det är kanske enklare för Fredrik S
I övrigt håller jag med.
|
|
|
2011-04-20, 13:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Men att det på grund av det inte skulle fungera så bra utanför teorin, mja.
|
Jag säger ju ATT det fungerar bra i teorin.
|
|
|
2011-04-20, 14:53
|
|
Registerered User
|
Citat:
Jag säger ju ATT det fungerar bra i teorin.
|
Ja, precis. Och jag ställer mig tveksam till att det INTE skulle fungera UTANFÖR teorin, det vill säga i praktiken.
|
|
|
2011-04-20, 15:44
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ja, precis. Och jag ställer mig tveksam till att det INTE skulle fungera UTANFÖR teorin, det vill säga i praktiken.
|
för en normal koloit så anser jag att det är "omöjligt" pga
1.man tränar inte tillräckligt hårt och progressivt.
2. man har inte stenkoll på sitt intag (oavsett vad man tror)
3. man har inte stenkoll på sin aktivitetsnivå (oavsett vad man tror)
4. man slarvar för ofta.
5. man byter upplägg för ofta
6. man fokuserar på kosttillskotten och inte på allt annat som ger mer effekt.
helt enkelt det blir varken hackat eller malet. = nollresultat trots hårt slit och mycket pillande.
Tar man hjälp av ex grandmaster så tror jag att de flesta kan klara det, men knappast själva
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:33.
|

|