Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-09, 18:10   #1
berra_berra
Registered User

berra_berras avatar

Reg.datum: May 2008
Fivefingers?

Hur är det att springa i om man har höga fotvalv, pronerar och problem med benhinnorna? Med andra ord, hur är barfotalöpning med ovanstående problem?

berra_berra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 18:12   #2
Honken
Girevik

Honkens avatar

Reg.datum: Aug 2007
Pronera gör fotleden naturligt för att dämpa stötar, fotvalvet lär nog inte vara så jobbigt så man lär sig att springa på frampdynan istället för med hälen. Benhinnorna är nog en annan femma, kanske något du får vila upp först.
Honken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 18:14   #3
berra_berra
Registered User

berra_berras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Honken Visa inlägg
Pronera gör fotleden naturligt för att dämpa stötar, fotvalvet lär nog inte vara så jobbigt så man lär sig att springa på frampdynan istället för med hälen. Benhinnorna är nog en annan femma, kanske något du får vila upp först.
Vila verkar tyvärr inte hjälpa för min vänstra benhinna. Vilade 3 månader i höstas.
Gammal 2011-04-09, 18:17   #4
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av berra_berra Visa inlägg
Vila verkar tyvärr inte hjälpa för min vänstra benhinna. Vilade 3 månader i höstas.
Is lokalt >20min efter varje pass.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 18:21   #5
Pdaddy
Registered User

Pdaddys avatar

Reg.datum: Jan 2004
Fivefingers är da shit !!

Har ett par KSO, skall inhandla ett par Komodo i USA i juni..
Satsa på ett par Bailika om du skall springa i dem, me se till att köpa från Vibrams själv eller i butik. Finns många kina kopior på nätet..

Läs på http://birthdayshoes.com/ där står det mkt om de olika modellerna mm.

Första ggn ja sprang i mina fick ja en fruktansvärd träningsvärk i vaderna HAHAHA.

Pd
Gammal 2011-04-09, 18:21   #6
Honken
Girevik

Honkens avatar

Reg.datum: Aug 2007
Det underlättar att springa med fivefingers iaf. När man löper med mjuka stötdämpande skor så har foten inget tillfälle att absorbera stötarna naturligt vilket medför en hel del problem (stukade fotleder, ömma ben/knä/höfter/rygg). Med fingersena så kan tårna spridas fritt, fotleden kan pronera samt att vadmusklerna och hälsenan hjälper till att dämpa steget (något som inte går om man landar på hälen).
Honken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 18:24   #7
berra_berra
Registered User

berra_berras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pdaddy Visa inlägg
Fivefingers är da shit !!

Har ett par KSO, skall inhandla ett par Komodo i USA i juni..
Satsa på ett par Bailika om du skall springa i dem, me se till att köpa från Vibrams själv eller i butik. Finns många kina kopior på nätet..

Läs på http://birthdayshoes.com/ där står det mkt om de olika modellerna mm.

Första ggn ja sprang i mina fick ja en fruktansvärd träningsvärk i vaderna HAHAHA.

Pd
Träningsvärk älskar jag! Alla annan värk gillar jag dock inte då det gäller träning.

Okej, så Bailika är bäst o springa i? Tänkte på de som heter Speed och Sprint, låter ju som löp"skor".

Hur är de storleksmässigt?
Gammal 2011-04-09, 19:22   #8
Pdaddy
Registered User

Pdaddys avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Träningsvärk älskar jag! Alla annan värk gillar jag dock inte då det gäller träning.

Okej, så Bailika är bäst o springa i? Tänkte på de som heter Speed och Sprint, låter ju som löp"skor".

Hur är de storleksmässigt?
Storleken skall vara EXAKT !!
Du måste mäta foten, det finns en måttguide på Vibrams hemsida.
Att tänka på är att om du har jätte lång "pektå" så kan du få problem, samma gäller de som har enorm stortå å sen alla andra i en trappa ner
http://www.vibramfivefingers.it/eng/footwear.aspx

längst ner till höger har du Sizing !!!

Btw, KSO modell eller liknande är att rekomendera vid löpning, KSO (keep stuff out) håller liksom smuts, grus å annat krimskrams ute från dojjan.
Ja hade ett par sprint förut, men köpte snabbt ett par KSO.
Nu vill ja ha Ksp sport trek och Komodo, komodo på gymmet å allmänt ute å trek i bushen

Pd
Gammal 2011-04-09, 19:28   #9
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Är inte minsta intresserad av barfotalöpning, men gå barfota skulle ju vara najs, fast inte helt barfota då.

Någon som kan rekommendera skor för det ändamålet? Har en tajt budget också, så inga extravaganser.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 19:42   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Badskor fungerar bra. Säljs på simställen. Mina köpte jag i en friluftsaffär.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 19:44   #11
Frumpish
Registered User

Frumpishs avatar

Reg.datum: Jan 2009
Vet inte om du syftar på barfota på gymmet stridis men jag har kört flipflop i 2 år på mitt gym. EXTREMT nice.

Tar av mig flipflopsen när det ska köras övningar man står upp i t ex. knäböj och mark och kör barfota. Får en skön strandfeeling på köpet

Spana in Mindfulness!
Frumpish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 19:50   #12
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Är inte minsta intresserad av barfotalöpning, men gå barfota skulle ju vara najs, fast inte helt barfota då.

Någon som kan rekommendera skor för det ändamålet? Har en tajt budget också, så inga extravaganser.
Fivefingers är jäkligt bra alternativ här. Jag brukar använda mina till vardags, och har gjort de senaste året. Kan bli lite kallt på vintern bara. Känns mycket obehagligt att gå runt i något annat.

Andra alternativ är FeelMax (finns hos t.ex. northsport) eller New Balance Minimus. Tyvärr saknar de tår båda två.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 19:54   #13
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Hur är det att springa i om man har höga fotvalv, pronerar och problem med benhinnorna? Med andra ord, hur är barfotalöpning med ovanstående problem?
Är det inte så att benhinneproblem ofta blir ett problem för man springer på hälen och daskar i foten, istället för landar längst fram och rullar bak som normala folk?

Barfotalöpning i sig kommer inte att göra något för dina problem.. det som är guld iaf för de två första (och förmodligen för det tredje, men det är jag inte 100% på) är att lägga om din löpstil till framfotalöpning.
Gammal 2011-04-09, 19:54   #14
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Fivefingers är jäkligt bra alternativ här. Jag brukar använda mina till vardags, och har gjort de senaste året. Kan bli lite kallt på vintern bara. Känns mycket obehagligt att gå runt i något annat.

Andra alternativ är FeelMax (finns hos t.ex. northsport) eller New Balance Minimus. Tyvärr saknar de tår båda två.
Förutom att de är dyra. Badskor är nog mer det jag är ute efter.
Flipflops känns lite konstiga annars så nära... de är liksom inte följsamma utan floppar...

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.

Senast redigerad av stridis den 2011-04-09 klockan 19:56.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 19:57   #15
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Förutom att de är dyra. Badskor är nog mer det jag är ute efter.
Flipflops känns lite konstiga annars så nära...
Dyra vettikattsingen. FeelMax går loss på en 700:- lite beroende på modell senast jag tog en titt.

Flipflops är en annan av mina favoriter.. när man inte orkar ta på sig femfingrarna för man bara ska ner till ICA eller något. Suger dock på vintern för man får snö in under fötterna.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.