2011-03-26, 09:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Finns det någon studie som visar att över 10E% ger en ökad muskelökning?
Citat:
No scientific study has ever shown the consumption of protein beyond 10 percent of calories to have any affect whatsoever on muscle growth.
|
Är detta påstående sant eller rent av bull?
Finns det studier som visar att även om man har uppnåt ett kaloriöverskott har muskelökningen en fortsatt exponentiell ökning med det dietära proteinet på 12E%-15E%-20E% etc?
Tack för svar.
Ps. Yep, jag har sökt också med sökfunktionen.
/J
Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-03-26 klockan 09:20.
|
|
|
2011-03-26, 09:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Först och främst undrar jag om du pratar om fett eller protein? Du skriver fett men citatet säger protein.
|
|
|
2011-03-26, 09:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann
Är detta påstående sant eller rent av bull?
Finns det studier som visar att även om man har uppnåt ett kaloriöverskott har muskelökningen en fortsatt exponentiell ökning med det dietära proteinet på 12E%-15E%-20E% etc?
Tack för svar.
Ps. Yep, jag har sökt också med sökfunktionen.
/J
|
Du förenklar verkligheten muskler utöver normalstatus är en anpassning till träning och inte en produkt av mat. Vid progressiv styrketräning då kroppen anpassar sig till träningen är proteinintaget viktigt för att få optimala resultat och just kring träningen har kroppen störst behov av protein av rätt kvalité.
När det gäller det procentuella behovet ligger det kring 15-20% för de flesta över tid.
Man kanske kan klara sig på 10% också men jag tror att man kan missa en hel del muskeltillväxt om det vill sig illa.
Senast redigerad av Anders The Peak den 2011-03-26 klockan 09:42.
|
|
|
2011-03-26, 09:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Först och främst undrar jag om du pratar om fett eller protein? Du skriver fett men citatet säger protein.
|
Du är för snabb, jag korrigerade det till proteiner nyss.
|
|
|
2011-03-26, 09:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
När det gäller det procentuella behovet ligger det kring 15-20% för de flesta över tid.
|
Alright. Är det E% du menar och var det kaloriöverskott eller uppnått kaloribehov i studien. Har du tillgång till den?
|
|
|
2011-03-26, 09:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Alright. Är det E% du menar och var det kaloriöverskott eller uppnått kaloribehov i studien. Har du tillgång till den?
|
Jag tror nog att energiprocent kan bli lite missvisande då den står i proportion till energiintaget i stort. Man kan ju äta 20 energiprocent på x antal kcal men ändå få i sig mindre gram/kg kroppsvikt än någon annan på 10 energiprocent som äter y antal kcal.
Jag vet att Tipton gjort en studie där de fick överäta mer protein jämfört med mer kalorier i stort och ökningen var densamma. Men jag hittar den inte. Och förmodligen var proteinintaget i båda grupperna rätt högt redan, säkerligen högre än de nivåerna du undrar över.
|
|
|
2011-03-26, 09:46
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Jag har ingen tillgänglig studie men vid anspassning ligger behovet på ca 1.2-1.8 gr protein/kg. Men i några studier pekar mot att behovet kan tidvis vara uppemot 2.5 gr protein/KG. Vid trauma har man även ett utökat behov av protein och omsätter mer än dubbelt så mycket protein mot normalt. Det pekar mot att det finns variationer i behovet beroende på situation.
|
|
2011-03-26, 09:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag tror nog att energiprocent kan bli lite missvisande då den står i proportion till energiintaget i stort. Man kan ju äta 20 energiprocent på x antal kcal men ändå få i sig mindre gram/kg kroppsvikt än någon annan på 10 energiprocent som äter y antal kcal.
Jag vet att Tipton gjort en studie där de fick överäta mer protein jämfört med mer kalorier i stort och ökningen var densamma. Men jag hittar den inte. Och förmodligen var proteinintaget i båda grupperna rätt högt redan, säkerligen högre än de nivåerna du undrar över.
|
Absolut, det är därför jag gärna vill att kalorierna gärna ska vara uppnådda iallafall så E% proteiner blir så korrekt som möjligt i studien (om den finns) eftersom det är så jag lever året runt. Jag kör aldrig på kaloriunderskott och om jag gjorde det skulle jag lätt komma över 15-19E% prot med rätt utvalda grönsaker och frukter.
|
|
|
2011-03-26, 09:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Absolut, det är därför jag gärna vill att kalorierna gärna ska vara uppnådda iallafall så E% proteiner blir så korrekt som möjligt i studien (om den finns) eftersom det är så jag lever året runt. Jag kör aldrig på kaloriunderskott och om jag gjorde det skulle jag lätt komma över 15-19E% prot med rätt utvalda grönsaker och frukter.
|
Äter du aldrig någon form av spannmål eller baljväxter heller? För om du uppnår minimumnivåer av dagligt proteinintag är det ju fortfarande baserat på källor som rekommendationer inte bygger på.
Inga rekommendationer bygger på Kolozzeummatvanor med sjukt mycket kött, ägg- och mjölkprodukter men i alla fall på en mestadels vegetabilisk blandkost med andra vegetabilier än frukter och grönsaker.
|
|
|
2011-03-26, 09:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag har ingen tillgänglig studie men vid anspassning ligger behovet på ca 1.2-1.8 gr protein/kg. Men i några studier pekar mot att behovet kan tidvis vara uppemot 2.5 gr protein/KG. Vid trauma har man även ett utökat behov av protein och omsätter mer än dubbelt så mycket protein mot normalt. Det pekar mot att det finns variationer i behovet beroende på situation.
|
1,2 gr p/kg är något jag kan uppnå med specifika råvaror och då hamnar jag runt 8E% med 3000 kalorier.
|
|
|
2011-03-26, 10:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Äter du aldrig någon form av spannmål eller baljväxter heller? För om du uppnår minimumnivåer av dagligt proteinintag är det ju fortfarande baserat på källor som rekommendationer inte bygger på.
Inga rekommendationer bygger på Kolozzeummatvanor med sjukt mycket kött, ägg- och mjölkprodukter men i alla fall på en mestadels vegetabilisk blandkost med andra vegetabilier än frukter och grönsaker.
|
Enligt WHO uppnår jag minibehovet med 100-200% på alla essentiella aminosyror när jag äter 3000+ kalorier Ett ibland dubblerat miniumbehov ska väl vara tillräckligt för att få en muskeltillväxt utan att kroppen behöver bryta ner sig själv från andra delar av kroppen? De har kanske inte baserat deras krav på just bladgrönsaker och frukter i det här fallet, det vet jag inte.
Om det är från bönor eller 4 pak choy huvuden spelar väl ingen roll?
Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-03-26 klockan 10:05.
|
|
|
2011-03-26, 10:05
|
|
Registered User
|
Citat:
1,2 gr p/kg är något jag kan uppnå med specifika råvaror och då hamnar jag runt 8E% med 3000 kalorier.
|
8% tror jag är ok utan allt för påfrestande aktiviteter.
Jag vet även att WHO vill sänka RDI till 8% utifrån naturhushållningen och fler att ska få tillgång till tillräckligt med protein. Ur ett världshälsoperspektiv är det värt att tänka på när man slösar på jordens resurser.
Lite kuriosa Vince Gironda en av de främsta byggarna i dåtid och som har lämnat många spår efter sig i byggarvärlden rekommenderade att max 15% av energiintaget skulle bestå av protein eftersom han ansåg att allt utöver bara belastade kroppen.
Senast redigerad av Anders The Peak den 2011-03-26 klockan 10:13.
|
|
|
2011-03-26, 10:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Enligt WHO uppnår jag minibehovet med 100-200% på alla essentiella aminosyror när jag äter 3000+ kalorier Ett ibland dubblerat miniumbehov ska väl vara tillräckligt för att få en muskeltillväxt utan att kroppen behöver bryta ner sig själv från andra delar av kroppen?
Om det är från bönor eller 4 pak choy huvuden spelar väl ingen roll?
|
Fast det är inte en fråga om de essentiella aminosyrorna totalt, allt protein innehåller alla EAA. Men i en viss kombination blir det en begränsning eftersom sammansättningen är inadekvat.
Jag vet ju inte var gränsen går naturligtvis men det är i alla fall mer komplicerat än att bara få i sig x antal gram EAA eftersom de tas upp olika beroende på sammansättningen i måltiden.
|
|
|
2011-03-26, 10:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Fast det är inte en fråga om de essentiella aminosyrorna totalt, allt protein innehåller alla EAA. Men i en viss kombination blir det en begränsning eftersom sammansättningen är inadekvat.
Jag vet ju inte var gränsen går naturligtvis men det är i alla fall mer komplicerat än att bara få i sig x antal gram EAA eftersom de tas upp olika beroende på sammansättningen i måltiden.
|
Proteinkombineringsmyten är sen länge sen utdaterad och anses inte längre vara något som har någon grund. På wiki kan man läsa historien:
Citat:
Other nutrition experts and medical professionals who now agree that this theory is outdated include Dennis Gordon[3] and Jeff Novick[4] (registered dietitians), and John A. McDougall[5], Andrew Weil[6], and Charles Attwood[7] (medical doctors).
In fact, the original source of the theory, Frances Moore Lappé, changed her position on protein combining.
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_combining
Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-03-26 klockan 10:31.
|
|
|
2011-03-26, 10:28
|
|
Registered User
|
Citat:
8% tror jag är ok utan allt för påfrestande aktiviteter.
Jag vet även att WHO vill sänka RDI till 8% utifrån naturhushållningen och fler att ska få tillgång till tillräckligt med protein. Ur ett världshälsoperspektiv är det värt att tänka på när man slösar på jordens resurser.
Lite kuriosa Vince Gironda en av de främsta byggarna i dåtid och som har lämnat många spår efter sig i byggarvärlden rekommenderade att max 15% av energiintaget skulle bestå av protein eftersom han ansåg att allt utöver bara belastade kroppen.

|
Det är många som påstår det också, att det som inte blir muskler absorberas till blodomloppet men omvandlas till energi istället, inte till muskler. Sen förstår jag hur ett överdrivet intag av aminosyror kan stimulera proteinsyntesen men jag håller med att, som Vince säger, att över 15E% inte är optimalt med tanke på hälsoriskerna man tar.
Senast redigerad av JacobHeitmann den 2011-03-26 klockan 10:29.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:50.
|

|