Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-20, 16:27   #1
skrotniklas
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Utåtstående skulderblad, video...

Hej,

Efter ett antal års tränande av och till så tänkte jag göra något åt min hållning, bland annat så har jag utåtstående skulderblad som jag vill åtgärda.

Jag gjorde en kort video av några armhävningar med fokus på just skulderbladen. Det ser ut som att jag inte kan hålla in skulderbladen ordentligt i slutet av rörelsen trots att jag försöker, blir värre dessto tröttare jag blir.

Jag gör även några rep med en övning som jag förstår ska hjälpa mig med mitt problem sist på filmen.

Filmen finns här.

Finns det fler övningar som ni tycker att jag ska göra? Gör jag övningarna rätt?
skrotniklas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 16:31   #2
Victuhh
Registered User

Victuhhs avatar

Reg.datum: Dec 2009
Tycker den där sista övningen såg lite creepy ut :p
iaf, så ser jag inget konstigt med dina skulderblad
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 03:48   #3
dyxeldoff
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
det är ju super nyttigt att vara sådär rörlig!
dyxeldoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 10:46   #4
Popliteus
Registered User

Popliteuss avatar

Reg.datum: Sep 2010
Du behöver träna upp dina Serratus anterior. Det kan du göra genom att tex endast utföra armhävningar i dess slutskede dvs vid sträckta armar. Du kan även träna serratus genom att bänkpressa men även där endast träna i slutsträckningen. Du kan ju söka på övningar för serratus anterior så hittar du massor.
Popliteus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 11:12   #5
CaveThang
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Jag har samma problem och haft det i många år, varit för lat att ordentligt åtgärda det.
Rekommenderar att gå till en sjukgymnast och få ett mer genomgående rehab program.
Jag tänkte att det skulle lätt kunna åtgärdas av att träna bla serratus anterior men det gjorde det inte. Även om styrkan i vissa rörelser ökade fick jag ingen god funktion i skulderbladet, musklerna ville lixom inte samarbeta.

Förra veckan gick jag till en sjukgymnast och fick ett ordentligt rehab program som jag kör i 20 minuter efter varje styrketräningspass. (3ggr / vecka)
Han sa att det var samma program som svenska landslaget i simning använde för att bihålla en god axelhälsa.
Jag skulle nog inte kunna återskapa övningarna i text för det är säkert 15st och ska göra olika dagar, men även om jag kunde så är det ändå bättre att du går och får det undersökt.
CaveThang är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:44.