Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-17, 10:28   #1
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Bli av med kyckling-allergi??

Är sedan runt 15 år tillbaks allergisk mot kyckling och kalkon (möjligen annan fågel också men inte testat). Har gjort blodprovstest och fått det bekräftat också så ingen inbillning. Det som händer är att luftvägarna tjockas. Får ett tryck i bröstet och en väldigt obehaglig känsla som är svårförklarlig. Men får svårt att andas.

Hade verkligen velat bli av med min allergi för det suger att inte kunna få äta kyckling!!

Har på senare tid även blivit allergisk mot skaldjur, nötter, damm, frukt etc som jag inte hade när jag var liten. Reaktionerna på dessa är dock inte så allvarliga, rinner i ögonen och blåsor i gommen, så kan ändå äta det. Men kyckling är för närvarande uteslutet.

Finns det något sätt att göra så att man kan äta kyckling, om man kan få mediciner som gör att man ändå kan äta det?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 10:55   #2
Denniss
Workoholic

Dennisss avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Är sedan runt 15 år tillbaks allergisk mot kyckling och kalkon (möjligen annan fågel också men inte testat). Har gjort blodprovstest och fått det bekräftat också så ingen inbillning. Det som händer är att luftvägarna tjockas. Får ett tryck i bröstet och en väldigt obehaglig känsla som är svårförklarlig. Men får svårt att andas.

Hade verkligen velat bli av med min allergi för det suger att inte kunna få äta kyckling!!

Har på senare tid även blivit allergisk mot skaldjur, nötter, damm, frukt etc som jag inte hade när jag var liten. Reaktionerna på dessa är dock inte så allvarliga, rinner i ögonen och blåsor i gommen, så kan ändå äta det. Men kyckling är för närvarande uteslutet.

Finns det något sätt att göra så att man kan äta kyckling, om man kan få mediciner som gör att man ändå kan äta det?
Känns som att det är en fråga du skall ta upp med din doktor/läkare och inte fråga på något random internetforum.
Denniss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 11:06   #3
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

jodå, det är sant, men kanske någon här vet ändå...
Gammal 2011-03-17, 11:20   #4
jontet
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
man skall inte utsätta sig för allergener i onödan även om man tycker det är värt symtomen, det sliter på kroppen. kyckling är ju rätt smaklöst naturell, smakar mest kryddan på eller såsen man doppar det i. finns inga mediciner som löser problemet
-Du hänvisar till studier, jag hänvisar till evolutionensargumentet. När det kommer studier (t.ex. den om att rött kött är cancerframkallande) så gör jag en bedömning av studien utifrån evolutionsargumentet.
jontet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 11:40   #5
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jontet Visa inlägg
man skall inte utsätta sig för allergener i onödan även om man tycker det är värt symtomen, det sliter på kroppen. kyckling är ju rätt smaklöst naturell, smakar mest kryddan på eller såsen man doppar det i. finns inga mediciner som löser problemet
nej var rädd för det!...känns bara så jävla konstigt att vara allergisk mot kyckling och för en som tränar är det ju synd också! Finns så mycket gott att göra med kyckling och det är så gott!.....
Gammal 2011-03-17, 11:42   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag kan inte förstå hur det är ett problem riktigt. Eller är kyckling typ det absolut godaste du vet?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 11:55   #7
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag kan inte förstå hur det är ett problem riktigt. Eller är kyckling typ det absolut godaste du vet?
Det är ett problem för mig för jag saknar att äta kyckling och det är också jobbigt att bli bortbjuden på middagar då det ofta serveras kyckling så måste de göra annat till mig för den sakens skull. Sen tycker jag det är sjukt gott med kyckling. Rent näringsmässigt klart jag klarar mig utan, men tycker det är väldigt tråkigt att inte kunna äta det.
Gammal 2011-03-17, 12:00   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Det är ett problem för mig för jag saknar att äta kyckling och det är också jobbigt att bli bortbjuden på middagar då det ofta serveras kyckling så måste de göra annat till mig för den sakens skull. Sen tycker jag det är sjukt gott med kyckling. Rent näringsmässigt klart jag klarar mig utan, men tycker det är väldigt tråkigt att inte kunna äta det.
Jo det förstås. Tyvärr är det ju så för alla födoämnesallergiker, man kan inte äta allting. Jag var kock i somras på Svenska Celiakiungdomsförbundets barn- och ungdomsläger och multiallergikerna kan inte äta mycket.

Jag håller med om att du inte ska utsätta dig för allergener. När du blir bortbjuden får du antingen 1) säga till på förhand så att du kan få något annat (som inte kontamineras med kycklingen) eller 2) undvika att äta just kycklingen. Jag vet inget om att allergier kan provoceras bort på något vis. Vissa barns allergier försvinner ju av sig självt men om man som vuxen kan "jobba bort dom" tror jag aldrig jag hört.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 12:20   #9
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Kycklingallergi låter ovanligt faktiskt.

Har dock själv märkt samma känsla som du beskriver när jag äter kyckling, men tänker att det beror på att man äter en massa protein på en gång eller något. Får också lätt astmatiska besvär ibland i samband med kyckling, vilket är märkligt.
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 13:06   #10
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jo det förstås. Tyvärr är det ju så för alla födoämnesallergiker, man kan inte äta allting. Jag var kock i somras på Svenska Celiakiungdomsförbundets barn- och ungdomsläger och multiallergikerna kan inte äta mycket.

Jag håller med om att du inte ska utsätta dig för allergener. När du blir bortbjuden får du antingen 1) säga till på förhand så att du kan få något annat (som inte kontamineras med kycklingen) eller 2) undvika att äta just kycklingen. Jag vet inget om att allergier kan provoceras bort på något vis. Vissa barns allergier försvinner ju av sig självt men om man som vuxen kan "jobba bort dom" tror jag aldrig jag hört.

Nej, kanske är bäst att inte göra det, men som sagt, vissa blir ju av med sina allergier, så om jag har tur kanske den försvinner med tiden och jag kan ju försöka testa emellanåt, kanske en gång per år och se hur jag reagerar, då i måttliga mängder. Tack för svaret! =)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.