Citat:
Ursprungligen postat av Bozar
Förövrigt skulle ingen koloit kunna äta denna kost och träna så hårt som vi gör.
|
Och det säger du baserat på vad? Vilka är ens "vi"? Hur hårt tränar "vi"? Mitt intryck av koloiter är snarare att träningsfrekvensen är ganska låg (styrketräning 3 ggr i veckan och ingen konditionsträning är ju inte helt ovanligt) och att träningspassen inte är särskilt intensiva (5x5, vila 3-5 minuter mellan varje set). Inte för att jag tycker det är ett dåligt eller mesigt träningsupplägg, och det finns säkert många som tränar annorlunda, men varför man inte skulle klara det på frukt förstår jag inte. Det känns ungefär lika trångsynt som att påstå att man inte kan träna utan kolhydrater.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Spannmål gör nog ingen mage glad.
|
Du generaliserar nog för mycket och du har nog fel.
Blogginlägget säger ju ingenting. Jag tycker det är föga förvånande att någon presterar bättre på en kost med minst en normal mängd kolhydrater jämfört med minimal mängd. Troligtvis kunde han fortsatt med sin gamla kost men lagt till potatis eller, paleo-guden förbjude, lite bröd och fått bättre resultat än tidigare. Nästan alla idrottare som sysslar med lågkolhydratkost använder ju sig trots allt av kolhydrater när maximal prestation är målet.
När man läser om en person som först testar lågkolhydratkost för att sedan hoppa till en diet bestående endast av frukt och grönsaker får iaf jag intrycket att det är en person som är ganska mottaglig för placebo-effekter. Han läser en bok som säger "du slipper träningsvärk om du äter frukt" och sen när han äter frukt slipper han mirakulöst träningsvärk. Det hade inte förvånat mig om han skrev precis samma saker när han började med sin paleodiet och att han kommer skriva precis samma saker när han testar att bara leva på luft.