Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-03, 11:57   #1
JacobHeitmann
Registered User

JacobHeitmanns avatar

Reg.datum: Jan 2011
Köttgalning testar bara frukt och grönt i 174 dagar och vill inte sluta

Mycket intressant läsning om hans upplevelser från att följa och vara inbiten stenålders paleo till att bli fruktälskare.
http://castlegrok.com/174-days-of-fruit/

Citat:
Like Going Faster & Hate Being Sore?
Once the watermelon issue was figured out, I got faster.
One example: I shaved 105 minutes off my previous 200 mile ride time.

Faster recovery and less muscle soreness = more and harder workouts. Before going plant-based my legs were stiff/swollen the next day after of moderate distance ride/run (45/10+ miles). Now I can do that daily with relative comfort.
Gammal 2011-03-03, 12:02   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
"The raw sugars in fruit are very energizing."

Bara man skriver raw, complex, unprocessed blir allting genast mycket nyttigare.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 12:05   #3
anton2000
Registered User

anton2000s avatar

Reg.datum: Apr 2010
Han är ju obv ingen riktig köttätare om han slutade äta kött för att hoppa på en hippie-diet.
Gammal 2011-03-03, 14:12   #4
Zorgus
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Jag var faktiskt också lite "raw" idag på lunchen. Åt sushi. Kändes bra.
Zorgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 14:16   #5
midwinterholes
Registered User

midwinterholess avatar

Reg.datum: Nov 2010
Ja åt min fläskkotlett raw men sen blev jag magsjuk????? Läste ju i aftonbladet att de skulle va bra
midwinterholes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 14:30   #6
Bozar
Registered User

Bozars avatar

Reg.datum: May 2006
"My shit doesn't stink"

Hmm Jag tycker faktiskt mitt skit luktar mycket värre de dagar jag tränar och äter pasta. Han kanske lärt sig att torka sig efter och spola?

Förövrigt skulle ingen koloit kunna äta denna kost och träna så hårt som vi gör.
Gammal 2011-03-03, 14:47   #7
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Spannmål gör nog ingen mage glad.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 15:04   #8
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Man ska väl inte riktigt säga "ingen koloit".

Koloit är inte nödvändigtvis en styrkelyftare som markar 300+, finns en hel del som bara tränar konditionssporter eller inte tränar alls.

Om man inte har några mål om att bygga stora mängder muskelmassa så går det nog rätt ok att leva på en sådan kost även om jag nog skulle vilja komplettera med lite vitaminer, omega3 och lite protein.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 15:21   #9
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Kanske jag ska skriva en artikel om att gå från att vara inbiten vegan till att äta kött och inte vilja gå tillbaka för alla hälsofördelar jag fick ut av bytet?

Herp derp.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 15:25   #10
kettlebellGuden
Banned User

"Ever seen an animal wipe?"

En kanin och en björn satt och sket i skogen.. Björnen vänder sig till kaninen och säger "du.. har du problem med när du får bajs i pälsen?" "Nääääh," säger kaninen. "Härligt" svarar björnen och tar kaninen och torkar sig med.

Tycker då att katter jämnt och ständigt går runt med bajs i prutten eller rengör sig. Wtf inte torka sig.
Gammal 2011-03-03, 16:37   #11
malfunction
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Bozar Visa inlägg
Förövrigt skulle ingen koloit kunna äta denna kost och träna så hårt som vi gör.
Och det säger du baserat på vad? Vilka är ens "vi"? Hur hårt tränar "vi"? Mitt intryck av koloiter är snarare att träningsfrekvensen är ganska låg (styrketräning 3 ggr i veckan och ingen konditionsträning är ju inte helt ovanligt) och att träningspassen inte är särskilt intensiva (5x5, vila 3-5 minuter mellan varje set). Inte för att jag tycker det är ett dåligt eller mesigt träningsupplägg, och det finns säkert många som tränar annorlunda, men varför man inte skulle klara det på frukt förstår jag inte. Det känns ungefär lika trångsynt som att påstå att man inte kan träna utan kolhydrater.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du generaliserar nog för mycket och du har nog fel.

Blogginlägget säger ju ingenting. Jag tycker det är föga förvånande att någon presterar bättre på en kost med minst en normal mängd kolhydrater jämfört med minimal mängd. Troligtvis kunde han fortsatt med sin gamla kost men lagt till potatis eller, paleo-guden förbjude, lite bröd och fått bättre resultat än tidigare. Nästan alla idrottare som sysslar med lågkolhydratkost använder ju sig trots allt av kolhydrater när maximal prestation är målet.
När man läser om en person som först testar lågkolhydratkost för att sedan hoppa till en diet bestående endast av frukt och grönsaker får iaf jag intrycket att det är en person som är ganska mottaglig för placebo-effekter. Han läser en bok som säger "du slipper träningsvärk om du äter frukt" och sen när han äter frukt slipper han mirakulöst träningsvärk. Det hade inte förvånat mig om han skrev precis samma saker när han började med sin paleodiet och att han kommer skriva precis samma saker när han testar att bara leva på luft.
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 16:43   #12
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Tycker då att katter jämnt och ständigt går runt med bajs i prutten eller rengör sig. Wtf inte torka sig.
Det är pga skitfodret vi trycker i dem som de inte skulle ätit i normala fall.
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 17:12   #13
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jaså?

Min erfarenhet är den direkt motsatta. Sällan magen är så snäll som när jag äter t ex vetemjöl i olika former.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 17:34   #14
Trisse
Registered User

Trisses avatar

Reg.datum: Nov 2010
Snälla ge upp.Tror inte någon här kommer börja med din hippe raw foood diet...

Ge mig tex en bra anledning att börja med 811. Mitt mål med min träning är att bli så stark som möjligt. Gärna ett påstående du kan backa upp(anekdoter är inte okej)

Citat:
When in doubt, just get really, really strong. It tends to cure most problems in training – and life.
Trisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 18:14   #15
kettlebellGuden
Banned User

Yeah.. Ännu en vansinnestråd med som urartar till att vansinnes-anti-gluten-maffian trollar loss.

Bra där, doktrar!

Allvarligt talat.. en tråd för att någon har skrivit ett bloginlägg? En sak om bloggen diskuterar något intressant.. men wtf.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.