Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-28, 19:32   #1
L Johnsson
Välkänd nöt

L Johnssons avatar

Reg.datum: Oct 2009
Teknikkritik: Marklyft

Hej!
Jag hoppas att någon som är snäppet kunnigare än mig skulle vilja ta en titt på videoklippet jag bifogar här nedanför och säga mig (om det är möjligt med bara ett par sekunders youtubefilm) ifall min marklyftsteknik är skadlig eller inte?

Sedan jag drog på mig ett ryggskott för några månader sedan har jag varit väldigt försiktig med marklyften och det är först nu nyligen jag är uppe på för mig riktigt tunga vikter igen. Därför är jag givetvis nervös att min teknik ska bli så pass risig i de sista seten att den blir direkt skadlig.

Filmade sista setet av fem så är extra trött och risig när klippet tas så ni kan få se när den är som värst. Om någon vill komma med allmänna tips kring hur jag kan förbättra mina lyft är givetvis det också välkommet men det är framförallt svar på frågan om de är direkt skadliga/farliga eller inte jag skulle vilja ha ett svar på.

Tack jättemycket på förhand!

http://www.youtube.com/watch?v=iMqvGvbw7wc
L Johnsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 19:33   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
länken funkar ej

edit: jo det gjorde den visst.

tekniken är bedrövlig. du studsar å det grövsta. marklyft på engelska heter deadlift, vilket innebär att det ska vara en död start - stången ska ligga på marken när du börjar.

sänk vikterna - gör om gör rätt.

Senast redigerad av vicarious den 2011-02-28 klockan 19:35.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 19:35   #3
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Om du vill minska risken för att skada dig så bör du inte studsa vikterna.

Låt vikten ligga dött på golvet och lyft sedan.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 19:36   #4
L Johnsson
Välkänd nöt

L Johnssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
länken funkar ej

edit: jo det gjorde den visst.

tekniken är bedrövlig. du studsar. marklyft på engelska heter deadlift, vilket innebär att det ska vara en död start - stången ska ligga på marken när du börjar.

sänk vikterna - gör om gör rätt.
Jo kan verkligen hålla med om att den är värdelös.
Ska försöka tänka på studsen nästa gång.
Faktiskt inte ens lagt märke till att jag studsar själv förrän jag spelade in idag. Men ska försöka ändra på det!
Gammal 2011-02-28, 19:39   #5
Eddieno
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Ska han inte böja mer på knäna, det ser farligt ut för ryggen ibland...
Eddieno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 19:42   #6
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Till en början: SLUTA lyfta med denna tekniken. Ska försöka titta igenom videon, men kunde bara se ett enstaka rep innan youtube började krångla.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 19:43   #7
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av L Johnsson Visa inlägg
Så.

Tycker du ska filma igen fast när du startar från marken och inte studsar, annars blir det lite väl mycket fokus här i tråden på den biten, snarare än övrig teknik. Starkt iaf
Gammal 2011-02-28, 19:48   #8
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Det du ska ha kudos för är att du orkar hålla ryggen rak trots usel och hälsovådlig teknik. Det är bra.
Börja med vikten på golvet. Det blir lite jobbigare att lasta men du slipper det mest kritiska momentet när du är ute och promenerar med stången. Det ser också ut som att du vrider överkroppen i lyftet. Titta rakt fram/lite uppåt, inte åt sidorna.
Prova att trycka lite mer med benen. Du startar rätt högt upp nu så det blir närapå raka mark. Vissa behöver starta högt men ofta får man bättre tryck i starten om man trycker loss med benen och inte bara drar med ryggen.
Gammal 2011-02-28, 19:53   #9
L Johnsson
Välkänd nöt

L Johnssons avatar

Mini och C.E.J.:
Det med att starta från marken var ändå rätt smart idé faktiskt!
Ska jag göra nästa vecka när jag kör marklyft igen. Ska filma då med och lägga upp den videon också så får vi se om jag lyckats ta åt mig av det som sägs fram till nästa pass .

Ska tänka på det du sa nästa pass mini. Försöka hålla huvudet lite bättre och lyfta lite mer med benen. Inte säkert jag lyckas så jätte bra förstås men ska göra mitt bästa!
Gammal 2011-02-28, 19:57   #10
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Jag tycker allt att han tappar ryggen när han studsar. Men som sagt, filma när du börjar lyftet från marken. Lyft upp längst smalbenen, tänk på att hålla ryggen rak. Sänk stången kontrollerat, låt den ligga "död" på marken innan du påbörjar nästa lyft. Blås in luft i magen (gravidmage) och spänn magmusklerna för att jobba upp bra stabilitet. Teknikträna på lägre vikter. Det finns inget värre än att skada ryggen.

Sedan tycker jag att du ska sätta dig lite mer med röven, och lyfta mer med benen som sagt. Just nu så jobbar du väldigt mycket med ryggen, eftersom att dina ben snabbt blir relativt raka.

Senast redigerad av cero den 2011-02-28 klockan 19:58.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 21:32   #11
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Reg.datum: Dec 2007
Jag tycker att du överlag håller ryggen rak men vid några reps ser det ut som om den rundar sig lite ett kort ögonblick precis när du studsar vikten i golvet. Om det är en rundning där så är den så liten att jag normalt nog inte ens hade tänkt på det, med ditt utförande så är det dock en väldigt knyckig rundning och det är nog inte så bra. Knyckigt är en rätt bra beskrivning på dina marklyft förresten, knyckigt och okontrollerat.

Jag håller helt med Mini i att du bör starta från golvet och försöka trycka igång vikten med benen. Det stämmer som hon säger att vissa behöver starta högt men oavsett hur högt man startar så ska benen vara med i lyftet.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddieno Visa inlägg
Ska han inte böja mer på knäna, det ser farligt ut för ryggen ibland...
Hur farligt det är för ryggen har inte så mycket att göra med hur mycket man böjer på benen. Så länge man kan hålla formen på ryggen så är det säkert att lyfta även med raka ben, fast de flesta orkar inte hålla formen lika bra i den positionen.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 13:31   #12
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Här får man svara om man är "snäppet" kunnigare än trådstartaren (vad är ett snäpp, egentligen). Utan att hänga upp sig mera på den formuleringen så kan man ju inte annat än vara glad när någon som vill ha teknikråd gör uppenbara fel. Då är det lätt att rätta till dem.

Börja om från början. Starta med stången på golvet. Sök rätt höfthöjd i starten, börja "med benen", dra med kraft men mjukt, utan ryckar (eller studs). Marklyft ska ha så rak rörelesebana som möjligt, i dina lyft rör sig stången både framåt och bakåt. I nederläge är stången dessutom för långt från benen, dra så att stången vidrör benen. Sätt sedan in en ny film så kan vi se om tekniken är på rätt väg.
Gammal 2011-03-03, 13:42   #13
Gasp
Registered User

Reg.datum: Apr 2010
Värsta marklyftet jag sett....ned med vikten i golvet och ändra hela utförandet..tag hjälp av någon PT.
Gasp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 13:51   #14
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det du ska ha kudos för är att du orkar hålla ryggen rak trots usel och hälsovådlig teknik. Det är bra.
Börja med vikten på golvet. Det blir lite jobbigare att lasta men du slipper det mest kritiska momentet när du är ute och promenerar med stången. Det ser också ut som att du vrider överkroppen i lyftet. Titta rakt fram/lite uppåt, inte åt sidorna.
Prova att trycka lite mer med benen. Du startar rätt högt upp nu så det blir närapå raka mark. Vissa behöver starta högt men ofta får man bättre tryck i starten om man trycker loss med benen och inte bara drar med ryggen.
+1

... och detta är en smaksak, men jag studsar ogärna med vikten. Det känns inte bra i ryggen av att slå i stången hårt i marken och upp igen. Övningen blir "striktare" om du stannar i bottenläget.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 13:58   #15
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Gasp Visa inlägg
Värsta marklyftet jag sett....ned med vikten i golvet och ändra hela utförandet..tag hjälp av någon PT.
Ska vi slå vad om 100kr att jag kan hitta värre?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:21.