2011-02-28, 17:50
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Jag kan inte sluta deffa
Har deffat snart tre månader och har lyckosamt gått ner i vikt med i stort sett oförändrad styrka förutom i bänkpress. I vissa övningar har jag tom ökat.
Problemet som jag har nu är att jag vill försöka bygga sakta igen. Men jag kan inte sluta att "nyttigt". Har fått in väldigt fasta rutiner för hur jag äter och jag har även slutat helt med kolhydrater som pasta,ris,potatis osv men jag lider inte något alls av det. Har precis lika mycket energi nu som tidigare om inte mer. Jag har alltså förändrat mitt sätt att se på mat, hur jag äter, min aptit, min förmåga att kontrollera hunger och veta exakt vad jag ska äta vid precis rätt tillfälle för att kunna prestera på gymmet osv. Har alltså lärt mig väldigt mycket om min kropp under tiden jag deffat, mer jag någonsin gjorde under tiden då jag svinbulkade.
Jag vill inte gå tillbaka till att svina i mig mat som jag gjorde förut och det gör mig kluven för då vet jag inte riktigt hur jag ska lyckas med att "bulka". Behöver alltså en strategi för att sakta kunna bygga igen.
Är det någon som känner igen sig i detta? Hur gör man sedan när man deffat och vill börja bulka igen försiktigt?
Räcker det med att lägga till pasta eller ris till något av målen? Eller hur ska man lägga upp det egentligen? Kan tilläga att jag inte räknat kalorier alls under den här tiden, har bara ätit 2 mål per dag och kompletterat med eaa och complete protein 3.
Jag har använt mig av periodisk fasta under deffen vilket har fungerat bra. Kan jag fortsätta med det under bulk-tiden?
|
|
|
2011-02-28, 17:51
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Du måste inte äta pasta och ris om du inte vill. http://www.lchfmat.com för ett gäng recept utan.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-02-28, 17:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av ballerboy20
Har deffat snart tre månader och har lyckosamt gått ner i vikt med i stort sett oförändrad styrka förutom i bänkpress. I vissa övningar har jag tom ökat.
Problemet som jag har nu är att jag vill försöka bygga sakta igen. Men jag kan inte sluta att "nyttigt". Har fått in väldigt fasta rutiner för hur jag äter och jag har även slutat helt med kolhydrater som pasta,ris,potatis osv men jag lider inte något alls av det. Har precis lika mycket energi nu som tidigare om inte mer. Jag har alltså förändrat mitt sätt att se på mat, hur jag äter, min aptit, min förmåga att kontrollera hunger och veta exakt vad jag ska äta vid precis rätt tillfälle för att kunna prestera på gymmet osv. Har alltså lärt mig väldigt mycket om min kropp under tiden jag deffat, mer jag någonsin gjorde under tiden då jag svinbulkade.
Jag vill inte gå tillbaka till att svina i mig mat som jag gjorde förut och det gör mig kluven för då vet jag inte riktigt hur jag ska lyckas med att "bulka". Behöver alltså en strategi för att sakta kunna bygga igen.
Är det någon som känner igen sig i detta? Hur gör man sedan när man deffat och vill börja bulka igen försiktigt?
Räcker det med att lägga till pasta eller ris till något av målen? Eller hur ska man lägga upp det egentligen? Kan tilläga att jag inte räknat kalorier alls under den här tiden, har bara ätit 2 mål per dag och kompletterat med eaa och complete protein 3.
Jag har använt mig av periodisk fasta under deffen vilket har fungerat bra. Kan jag fortsätta med det under bulk-tiden?
|
Ät som du gör nu fast bara i lite större mängder. Svårare än så är det inte .
|
|
2011-02-28, 18:04
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Hardgainer
Ät som du gör nu fast bara i lite större mängder. Svårare än så är det inte .
|
Tänkte exakt samma.
|
|
|
2011-02-28, 18:07
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Men problemet är ju att jag bara äter protein, fett och grönsaker. Blir det inte väldigt svårt att öka i vikt då? För att inte tala om dyrt?
|
|
|
2011-02-28, 18:10
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av ballerboy20
Men problemet är ju att jag bara äter protein, fett och grönsaker. Blir det inte väldigt svårt att öka i vikt då? För att inte tala om dyrt?
|
Nej, varför?
http://kostdoktorn.se/mat och http://www.lchfmat.com för inspiration.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-02-28, 18:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Känner igen mig lite, det är jobbigt att bulka med deff-mat. Dock tycker jag man vänjer sig ganska snabbt när man väl börjar trycka i sig mer kalorier. Finns oftare mer energitäta alternativ. Om du exempelvis äter lätt-kvarg kan du byta mot varianten med 10% fett och få i dig nästan dubbelt så mycket kalorier. Grädde/creme fraiche osv kan också användas. När jag deffade åt jag (exempelvis) kyckling och wok-grönsaker. Nu äter jag kyckling med creme fraiche och ris.
Dock håller jag inte riktigt med om att du, i ett vakum, kan äta "som du gör men lite mer". Lägger man upp en vettig kost under deff och äter mat som mättar ordentligt så är det Svårt att äta exempelvis 1000 kcal mer om dagen av den maten. Jag hade aldrig klarat att äta 3000 kcal av kyckling/grönsaker/kvarg osv, inte utan att dricka onyttigheter och ha mer fett i maten.
Har aldrig kört på PF, men vad jag vet så är det väl nästan främst en bulkmetod?
Senast redigerad av Zorban den 2011-02-28 klockan 18:17.
|
|
|
2011-02-28, 18:17
|
|
Vrickad & älskvard
|
Nej, tvärtom.
|
|
|
2011-02-28, 18:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Problemet är ju just det. Folk har en tendens att ändra om sina kostvanor för mycket bara för att dom ska "bulka" . Ut flyger grönsakerna och in kommer pastan och riset och brödet i stora mängder. Mat som utan större problem leder till onödig överätning. Och du skriver ju det själv. Du har mer energi och verkar må bättre med din nuvarande kost. Varför ändra?
|
|
2011-02-28, 18:22
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Det låter lite som en dålig väg att vandra in på och folk ger tips hur ts ska kunna fortsätta nojja?
Lägg dig på ett svagt överskott, slappna av lite. Du kommer bli starkare, snyggare och definitivt inte rasa tillbaka bara poff.
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2011-02-28, 18:36
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av kischen
det låter lite som en dålig väg att vandra in på och folk ger tips hur ts ska kunna fortsätta nojja?
Lägg dig på ett svagt överskott, slappna av lite. Du kommer bli starkare, snyggare och definitivt inte rasa tillbaka bara poff.
|
+1
|
|
2011-02-28, 18:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Mikaelj låter i vanlig ordning som en trasig LP som fastnat på samma spår.
Vill du justera din vikt? LCHF är svaret.
Begynnande ätstörningar? LCHF är svaret.
Revolution i Libyen? LCHF är svaret.
|
|
|
2011-02-28, 19:02
|
|
Lilla Guldlock
Reg.datum: Jan 2008
|
Lite större portioner, fundera inte på vad du äter, ät bara när du är hungrig och ät sånt du tycker är gott.
Gillar du inte grönsaker så skippa dem och fyll ut den platsen på tallriken med lite extra sås t.ex.
Blir du sugen på glass/godis/bakfyllepizza på helgerna så ät det. Håller du koll på vågen och ser så att vikten inte skenar så ser jag inga problem. Som sagts innan, det är knappast så att du hux flux har gått upp 10kg, det tar tid
|
2011-02-28, 19:04
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vox
|
"Can squats cure canc...?"
"YES!!!!!"
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2011-02-28, 19:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vox
|
Valet är ditt. Fet mat eller trettio bananer om dagen, någon annan lösning finns inte.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.
|

|