2011-02-25, 23:40
|
|
Herr Kantarell
Reg.datum: Nov 2005
|
PC långsammare än Mac?
Ja, frågan låter ju sjukt mellanstadie men en kompis reste den ikväll under en förfriskad diskussion.
Så fort man hör om några nördar som trimmar datorer till superhastigheter så är det persondatorer det handlar om och jag trodde inte ens att mac hade något på prestandafronten för nyare spel att erbjuda, utan snarare användes för layout och videoredigering etc. Nog för att videoredigering kräver sin maskin men ändå.
Min kompis hävdar dock tvärt om - att mac är överlägsna då alla delar i en mac är konstruerade för varandra så att kompatibiliteten blir maximal - och därmed även prestandan.
Jag har svårt att köpa detta och undrar helt sonika vilken typ av dator som är starkast rent prestandamässigt?
|
|
|
2011-02-25, 23:48
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Skitsnack. Med Mac får du ett par saker:
-OSX (+ relevanta mjukvarufördelar, finns säkert vissa)
-Snygg design
-Förhoppningsvis en bra paketlösning.
Hårdvarumässigt är det idag extremt lite som skiljer mellan PC och Mac, eller jo, Apple vet hur de ska ta betalt för grejerna.
|
|
|
|
2011-02-25, 23:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Han snackar skit... Det handlar mycket mer om vad man har för hårdvara än hur den e "synkad" vilket bara e skitsnack iaf. Macs har aldrig den högsta hårdvaran som finns och det går inte att bara uppgradera dom hur man vill.
Samt att mycket handlar om hur bra spelen är kodade och anpassade där alla anpassar sig efter windows och det är väldigt få företag som faktiskt försöker få spelen att funka bra med mac. Ett av dom är Blizzard och man ser fortfarande efter 6månader av release så funkar Sc2 på mac väldigt dåligt jämnfört med en windows maskin.
Angående videoeditering osv så var detta sant för 10år sedan men nu finns det så mycket så man behöver inte en mac för detta. Även fast många fortfarande väljer det eftersom dom är vana vid det.
En PC är väldigt öppen och du kan konfigurera den hur du vill medans en mac är otroligt låst och otroligt jobbig att jobba med om man ska uppgradera vissa saker.
Jag gick även in på sveriges applestore och tittade lite. Jag orkade inte ens jämnföra laptops tittade lite på desktop datorer. där en dator för runt 20k från applestore går att bygga ihop på runt 5000kr om du bygger den själv som en PC.
Senast redigerad av Snobbe den 2011-02-25 klockan 23:53.
|
|
|
2011-02-25, 23:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Mac är en långsam PC om man jämför i samma priskategorier, möjligtvis undantaget MBP där det kan vara mer jämlikt. Samma skit inuti. Intel och gamla grafikkort.
Senast redigerad av vrok den 2011-02-25 klockan 23:57.
|
|
|
2011-02-25, 23:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vrok
Mac är en långsam PC om man jämför i samma priskategorier, möjligtvis undantaget MBP där det kan vara mer jämlikt. Samma skit inuti. Intel och gamla grafikkort.
|
Helt ärligt så kan man ju faktiskt trycka in senaste grafikkorten numera i en mac men ja det blir "lite" dyrare.
|
|
|
2011-02-25, 23:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Mac består av mithrill och månsten, därav produkternas skyhöga priser.
|
|
|
2011-02-26, 00:01
|
|
Registered User
|
Och nu kommer någon mac användare komma in med "man har aldrig problem med macs". Där jag har kunder som dagligen ringer in som har mac som klagar på skit som inte funkar men det ligger inte på vår sida.... Inte så att våra PC användare är helt problemfria heller men ja båda har problem men jag föredrar PC 10 ggr av 10.
|
|
|
2011-02-26, 00:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Nördarna lär ha invändningar och det är helt okej, jag talar bara ur egen erfarenhet. För "gemene" användare som mig, dvs användare som använder datorn till diverse vardagssaker och här och där drar ner lite onödig skit på datorn med mera upplever jag macen otroligt mycket bättre.
Jag gjorde bytet från PC efter att min dåvarande laptop efter upprepat klabb, reperationer och framförallt mjukvaruproblem hade givit upp helt. Nu, 5 år senare sitter jag fortfarande på min Macbook som jag köpte för lika länge sedan. Den har gått igenom mycket, många tunga program, många nerladdningar, den är våldtagen av externa hårddiskar, externt ljudkort med 8-kanals högkvalitétsinspelning, HDMI-output till TVn, har uppgraderat operativsystemet, aldrig formaterats och trots det är den än idag - utdaterad och sliten - inte nämnvärt långsammare än dagen jag köpte den.
PCs har definitivt sina arbetsområde. Mycket mer lämpade för tunga spel och för användare som har tid och kunskap att bättre ta hand om sin dator samt vill ha större möjligheter att optimera den för egna preferenser förstår jag helt klart varför man väljer PC.
Men för mig passar Mac enormt mycket bättre och jag är otroligt imponerad över hur min har skött sig, bytet från PC till Mac var ett av de bästa besluten jag tagit.
|
|
|
2011-02-26, 00:08
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Jag har dagligen arbetat med PC sedan 286:orna och har sista veckorna gått över till Mac. För det jag ägnar mig åt (allt utom just spel) så tycker jag mac är en otroligt överlägsen produkt. Den är även brutalt snabb i just datoranvändande; allt från att starta maskinen till att öppna mappar, blädda genom bilder osv. För var det något som jag alltid förvånades över när det gäller PC är att oavsett alla miljarder Ghz så kan den enklaste saken ta sån jäkla tid.
|
|
|
2011-02-26, 00:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av IDG
Mac-talibanernas 10 bästa argument
Pc-datorer är grå och fula – Apple är de enda som vet hur man gör snygga maskiner!
Windows är hopplöst instabilt, och hänger sig stup i kvarten. OS X går som tåget.
Macar är under av användarvänlighet. Min farmor förstod direkt hur hon skulle använda den!
Det finns inte några virus till Mac.
Mac är överlägset när det gäller bildbehandling och grafisk design – det är därför alla bildproffs använder den.
Allt bara funkar. Att ansluta en skrivare till en pc är ett heldagsprojekt med alla jobbiga drivrutiner som måste installeras. Ska du koppla in en pryl till din Mac går det på ett ögonblick!
Du kan köra Windows på en Mac – men inte OS X på en pc. Bara en sån sak!
Allt är inbyggt. Inga jobbiga sladdar som skräpar, och du har alla program du behöver första gången du startar datorn.
Pc-användare är grå, trista nördar som bara följer strömmen, till skillnad från oss hippa Mac-människor!
Pc-nördarnas 10 bästa argument
Alla har pc. Typ.
Macar är löjligt dyra. Du får mycket mer dator för pengarna om du väljer pc.
Det finns inte några program till Mac.
Och det finns definitivt inte några spel till Mac.
Och det finns knappt några tillbehör som funkar till Macen heller.
Apple är ett ont företag, som låser in sina användare och tvingar dem att bara använda Apple-produkter.
Vi pc-användare är å andra sidan fria och lyckliga! Vi kan anpassa våra datorer precis hur vi vill, både med blå lysrör i chassiet och konstiga Linuxdistributioner som ingen hört talas om.
Mac är bara yta – både burkarna och operativsystemet. Datorvärldens bimbos, liksom.
Hur många Mac-datorer finns det egentligen? Fyra? Det finns hur många pc-burkar som helst på marknaden – och om ingen av dem passar mig kan jag bygga en egen av en rulle ståltråd, en magnet och en skokartong.
Mac-användare är inskränkta, trångsynta hjärntvättade Steve Jobs-fanatiker som jämt och ständigt tjatar om Macarnas överlägsenhet, till skillnad från oss normala, sansade pc-människor.
|
Länk
|
2011-02-26, 00:12
|
|
Lyfter tunga pixlar
Reg.datum: Oct 2008
|
Eftersom en Mac är som vilken PC som helst om man ser till hårdvaran. Den egentliga frågan är väl vilket är snabbast på samma hårdvara: OSX eller Windows?
Ganska svårt att mäta då exakt samma program inte finns för båda operativen.
Men CNET gjorde en jämförelse där de körde olika test på en Mac OSX Snowleopard för att sedan installera Win7 på samma maskin och repetera samma test.
http://reviews.cnet.com/8301-31012_7...-10355804.html
Finns säkert fler liknande test om man bara orka google lite till...
|
|
|
2011-02-26, 00:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Alltså man får gärna föredra Mac, men de är inte prestandamässigt överlägsna på något sätt då de består av vanlig PC-hårdvara nu för tiden. Man kan rent av säga att en Mac faktiskt är en PC. Precis som Dell eller något annat datormärke. Det enda som skiljer nämnvärt är förinstallerat operativsystem (och priset). Man är fri att installera ett annat om man inte är nöjd med det som följde med.
Senast redigerad av vrok den 2011-02-26 klockan 00:20.
|
|
|
2011-02-26, 00:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
"Man är så låst med Mac, öhh med PC kan man konfigurera hur mycket man vill11!!!2!" må vara bland de mest korkade i mitt tycke. Hur många har ens kunskapen eller orken att nörda ner sig i sådant skit, 1% av alla datoranvändare?
Någon nämnde att SC2 på Mac bara innebar problem. Då har jag tydligen haft tur eftersom jag spelat det sedan det kom ut på en MBP från juli 2010 och inte haft några problem som helst.
/ Mac-taliban sedan '07
|
2011-02-26, 00:17
|
|
Junior Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
Jag har alltid haft pc.
Köpte mig en macbook air och kan rekomendera alla som söker en surfdator med bra fart att göra det samma. Enormt nöjd med köpet.
Kommer aldrig att köpa pc igen. (om de inte blir lika bra utifrån mina kriterier)
|
|
|
2011-02-26, 00:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
"Man är så låst med Mac, öhh med PC kan man konfigurera hur mycket man vill11!!!2!" må vara bland de mest korkade i mitt tycke. Hur många har ens kunskapen eller orken att nörda ner sig i sådant skit, 1% av alla datoranvändare?
Någon nämnde att SC2 på Mac bara innebar problem. Då har jag tydligen haft tur eftersom jag spelat det sedan det kom ut på en MBP från juli 2010 och inte haft några problem som helst.
/ Mac-taliban sedan '07
|
Jag sa inte att det inte fungerar alls jag skrev att blizzard är en av de få företagen som faktiskt försöker få spel att fungera på mac. Men om man jämnför med PC så fungerar de fortfarande sämre på mac än på PC.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.
|

|