Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-22, 09:41   #1
Muraren
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Komvux

Vilka kurser på komvux kan man läsa?
Matte b,c,d?
Fysik a,b?
Kemi a,b?
Biologi a,b?
Muraren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 09:47   #2
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Det är olika från kommun till kommun. Besök närmsta komvux och hämta en katalog.

Många av de där kurserna kan du annars läsa som tekniskt basår på någon högskola.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 10:03   #3
Muraren
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Det är olika från kommun till kommun. Besök närmsta komvux och hämta en katalog.

Många av de där kurserna kan du annars läsa som tekniskt basår på någon högskola.
Går andra året på gymnasiet och tänkte att jag skulle läsa mera kurser i trean, men vet inte om jag orkar och hinner läsa dem som jag vill.
Så t.ex. om jag inte orkat eller hunnit läsa fysik b, kemi b eller biologi b så kan jag läsa in dem kurserna på högskolan?
Gammal 2011-02-22, 11:06   #4
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Varför orkar/hinner du inte? Orkar/hinner du inte på högskolan sen är du ganska körd för gymnasiet är inget jämfört med det som kommer sen.

Jag tror det är väldigt begränsat antal platser vid basår så inte säkert att du kommer in. Kommer du in så har du plats på naturvetenskapliga utbildningar

Senast redigerad av limenka den 2011-02-22 klockan 11:12.
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 11:16   #5
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Muraren Visa inlägg
Går andra året på gymnasiet och tänkte att jag skulle läsa mera kurser i trean, men vet inte om jag orkar och hinner läsa dem som jag vill.
Så t.ex. om jag inte orkat eller hunnit läsa fysik b, kemi b eller biologi b så kan jag läsa in dem kurserna på högskolan?
Det går ofta alldeles utmärkt att läsa de kursen vid någon kombination av komvux/högskola. Jag vet inte om tekniskt basår/bastermin har meb biologiB hock. Kolla med högskolorna och studera.nu .

Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Varför orkar/hinner du inte? Orkar/hinner du inte på högskolan sen är du ganska körd för gymnasiet är inget jämfört med det som kommer sen.
Det är väl iofs inget ovanligt att man är omotiverad i gymnasiet och sen klarar sig alldeles utmärkt vid högskolorna?
Gammal 2011-02-22, 11:16   #6
Muraren
Registered User

Jag trodde jag inte skulle klara av att t.ex. läsa matte b osv och skulle jag inte bli godkänd i kursen så skulle jag förlora 100 poäng och det skulle jag inte ha råd med, så jag valde andra ämnen som inte har nått med någon vidare utbildning efter gymnasiet att göra, men nästa läsår så har jag chans att läsa dem ämnena som jag velat utan att det har någon betydelse om jag inte blir godkänd.

Senast redigerad av Muraren den 2011-02-22 klockan 11:23.
Gammal 2011-02-22, 11:27   #7
bustz0rz
Registered User

bustz0rzs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Din kommun har säkerligen någon hemsida där du kan titta vad just komvux i din stad har för kurser. Biologi B vet jag i alla fall att min kommun har.
bustz0rz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 11:28   #8
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Muraren Visa inlägg
Jag trodde jag inte skulle klara av att t.ex. läsa matte b osv och skulle jag inte bli godkänd i kursen så skulle jag förlora 100 poäng och det skulle jag inte ha råd med, så jag valde andra ämnen som inte har nått med någon vidare utbildning efter gymnasiet att göra, men nästa läsår så har jag chans att läsa dem ämnena som jag velat utan att det har någon betydelse om jag inte blir godkänd.
Glöm inte att högskoleprov är din bäste vän.
Gammal 2011-02-22, 11:36   #9
Muraren
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Glöm inte att högskoleprov är din bäste vän.
Ja det är sant
Gammal 2011-02-22, 12:35   #10
HulkH
Registered User

HulkHs avatar

Reg.datum: Apr 2010
Tror du kan läsa till i princip alla kurser på komvux, men som sagt besök deras hemsida eller gå och snacka med dom.
HulkH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 13:44   #11
Muraren
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av HulkH Visa inlägg
Tror du kan läsa till i princip alla kurser på komvux, men som sagt besök deras hemsida eller gå och snacka med dom.
Okej det får bli en vända dit.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.