2011-02-05, 18:50
|
|
Helyllekillen
Reg.datum: Jun 2004
|
Långkok på picnicbog?
Så, har en stek på 1.7 kg bestående av picnicbog. Funderar på att göra någon form av långkok? Har basgrejer hemma så som lagerblad, pepparkorn osv. Något som har ett bra recept? Eller någon helt annan idé för den delen, någon som gjort picnicbog i ugn och vet ifall det blir bra?
Med andra ord, lite tips och idéer vore bra. Det är inte för ikväll förresten, utan imorgon kväll.
|
|
|
2011-02-05, 18:54
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
|
|
2011-02-05, 19:00
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Bryn den i smör först på hög värme. Sen drar du ner värmen till 2-3:an (på en platta där 6 är max) och låter den koka/helstekas med lock i 2-4 timmar. Du får nog spilla i en skvätt vatten då och då så den inte torrkokar och bränns.
Kokar du den för kort tid så blir den seg.
Kokar du den på för hög värme så blir den torr och klar för tidigt, så då blir den seg också.
Det måste alltså bli lagom
Krydda med salt och peppar.
|
|
|
2011-02-05, 19:16
|
|
Helyllekillen
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz
|
Jodå, jag behärskar google, men många gånger biter google en i röven. Bättre att få input av folk som faktiskt har gjort något de vet är gott.
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Bryn den i smör först på hög värme. Sen drar du ner värmen till 2-3:an (på en platta där 6 är max) och låter den koka/helstekas med lock i 2-4 timmar. Du får nog spilla i en skvätt vatten då och då så den inte torrkokar och bränns.
Kokar du den för kort tid så blir den seg.
Kokar du den på för hög värme så blir den torr och klar för tidigt, så då blir den seg också.
Det måste alltså bli lagom
Krydda med salt och peppar.
|
När du säger koka/helstekas i 2-4 timmar, då måste man väl ha i vatten från början? Hur mycket är det som gäller? Jag har inte lagat till en stek på det sättet någon gång
Vad sägs om att göra den i ugn på 125 grader?
|
|
|
2011-02-05, 19:19
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuckot
Jodå, jag behärskar google, men många gånger biter google en i röven. Bättre att få input av folk som faktiskt har gjort något de vet är gott.
När du säger koka/helstekas i 2-4 timmar, då måste man väl ha i vatten från början? Hur mycket är det som gäller? Jag har inte lagat till en stek på det sättet någon gång
Vad sägs om att göra den i ugn på 125 grader?
|
Du börjar ju med smör, sen vätskar sig steken lite. Häll i lite vätska när du dragit ner värmen till 2-3:an och sen får du hålla koll med jämna mellanrum så den inte torrkokar.
|
|
|
2011-02-05, 19:26
|
|
Helyllekillen
|
Citat:
Du börjar ju med smör, sen vätskar sig steken lite. Häll i lite vätska när du dragit ner värmen till 2-3:an och sen får du hålla koll med jämna mellanrum så den inte torrkokar.
|
Vi får testa det. Ska den upp i 70 grader sen eller? Detta ska bli intressant, hehe.
|
|
|
2011-02-05, 20:17
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Vi får testa det. Ska den upp i 70 grader sen eller? Detta ska bli intressant, hehe.
|
Aldrig använt stektermometer
Det kan krävas 1-2 försök innan man får till den riktigt bra med saftighet och mörhet. Lycka till!
|
|
|
2011-02-06, 14:47
|
|
Helyllekillen
|
Jag gjorde faktiskt en helomvändning! Hade nämligen ett paket med 500g picnicbog, skivat. Och sedan en stek på 1.7kg, också picnicbog (tack ica maxi för låga priser!). Hittade ett recept på en blogg som jag ville pröva på den lilla mängden kött först, för att se om det blev okej. Receptet bestod av att slänga i köttet med krossade tomater, lök, färsk hackad rosmarin, rött vin, spiskummin, lagerblad, gul lök, äppelvinsvinäger och vitlök in i en gryta. Grytan fick sedan stå i ugnen på 150 grader (med lock på) i 4 timmar, fastän jag tog 3 timmar eftersom den var såpass lite kött i den första rundan. Nu står den stora steken inne och ska bli middag. Den första "provrundan" blev förjävla fin! Rekommenderas!
|
|
|
2011-02-06, 17:50
|
|
Helyllekillen
|
Snart klart
|
|
|
2011-02-07, 09:59
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Hur blev det?
|
|
|
2011-02-07, 10:28
|
|
Helyllekillen
|
Citat:
Hur blev det?
|
Förjävla gott! Köttet blev helt trådigt och ramlade isär när man drog lite i det. Många goda smaker med! Väldigt saftigt. Skulle bli sjukt mkt bättre med en fläskkarréstek. Har en bild på när det åkte in i ugnen och en efter att jag dragit isär steken och den fått stå lite extra i ugnen. Rekommenderar det starkt
|
|
|
2011-02-07, 11:44
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Förjävla gott! Köttet blev helt trådigt och ramlade isär när man drog lite i det. Många goda smaker med! Väldigt saftigt. Skulle bli sjukt mkt bättre med en fläskkarréstek. Har en bild på när det åkte in i ugnen och en efter att jag dragit isär steken och den fått stå lite extra i ugnen. Rekommenderar det starkt 
|
Recept tack!
|
|
|
2011-02-07, 11:51
|
|
Dryg, slö & långsam
Reg.datum: Jan 2008
|
Förövrigt så blir det nog ännu bättre på karré. Långstekt griskött på lågtemp är the shit.
|
|
|
2011-02-07, 14:04
|
|
Helyllekillen
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bozar
Recept tack!
|
Tog det som sagt från en blogg, kopierar in det inlägget och adressen  Try it!
Citat:
Ursprungligen postat av blogg
fläskfrossa och långkok. Fläskkarréstyckena (2 kg) lades hela i en emaljerad gjutjärnsgryta tillsamman med o,5 l mustigt rött vin, 500 g krossade tomater, 2 skivade gula lökar, 4 skivade vitlöksklyftor, lagerblad, finhackad färsk rosmarin, 1 msk salt och en torkad shiitakesvamp (som smakförstärkare). In i ugnen under lock på 150° i 4 timmar. Det enda du behöver göra är att eventuellt vända köttstyckena efter halva tiden om de inte täcks av vätskan.
När grytan gottat sig färdigt tar du upp köttet och skär det i mindre bitar. Det kommer förmodligen att vara så mört att det i princip faller isär. Svampen plockar du upp och slänger. Lägg tillbaka köttet i grytan och lått puttra ihop medan du kokar ris, pasta eller potatis att servera till. Grytan blir otroligt mustig, fyllig och smakrik. Om du gör en stor sats är grytan lätt att variera. Blanda exempelvis ner bönor och smaksätt med chili eller krydda med paprikapulver och pepparfrukter och servera med en klick gräddfil. Jag serverade grytan till pappardelle och toppade med parmesan.
|
Sen freestylade jag lite då jag inte hade allting
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl
Förövrigt så blir det nog ännu bättre på karré. Långstekt griskött på lågtemp är the shit.
|
Japp! Det skrev jag i inlägget med bilderna, och det är också vad orginalreceptet förordnade. Dock var det picnicbog jag hade hemma (och jag gjorde karrestek i ugnen i lördags).
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.
|

|