Citat:
Ursprungligen postat av cakehole
Hur mycket är mycket? Finns något referensintervall?
|
Tror inte det. Om man vill så kan man resonera som så att fleromättat fett är lättast att få i sig via oljor (alltså att köpa en olja på flaska). Oljor är högraffinerade livsmedel och har man inte tillgång till oljor så är det svårare att få i sig stora mängder fleromättat fett då man måste tugga på nåt (nötter eller fet fisk t ex) för att få i sig dessa typer av fetter.
Tittar man tillbaka i tiden så kunde man inte få i sig så stora mängder fleromättat fett som man kan idag (om man t ex gör mycket såser på fleromättat fett eller använder vissa matfettsprodukter).
Vad vill jag ha sagt? Jo att om man inte använder oljor men plockar källor som innehåller fleromättat fett är det nog riktigt svårt att komma upp i vad som skulle kunna definieras som "stora mängder fleromättat fett" (hur mycket är det? Det har jag aldrig räknat på).
Därmed inte sagt att det vi åt för längesen (vilket för övrigt varierat något enormt mellan folkslag och platser) var det bästa att äta.
Att mycket fleromättat fett kan vara onyttigt tror jag har att göra med att det kan reagera proinflammatoriskt och kanske även att det påverkar fördelningen av de olika typer av LDL och HDL-kolesterol i en negativ riktning (på ett sådant sätt att det kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar t ex).
Jag vet dock inte riktigt hur långt man kommit i denna forskningen och det är väl långt ifrån att det råder någon typ av koncensus i vad som är "nyttigt fett".