Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-27, 15:21   #1
Wesa
Registered User

Wesas avatar

Reg.datum: May 2009
Olika fetter - Påverkar testosteronnivåerna olika?

Kanske en dum fråga men jag vet sedan en tid tillbaka att fett har en positiv inverkan på kroppens egna testosteronproduktion. Flera sidor och experter rekommenderar många att öka intaget av nötter, fet fisk, avocado, omega-3 o.s.v men min fråga är om även mättat fett (choklad, smör o.s.v.) även gynnar denna testo-produktion.

Eller om det endast gäller de fleromättade "nyttiga" fetterna.

Tack
Wesa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 15:28   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Om du tror att det är nyttigare desto mer fleromättat har du helt fel. Fleromättat fett bör utgöra en väldigt liten del, lagom för att ha tillräckligt mycket omega-6 och omega-3. Och en bra fördelning däremellan är kanske viktigt det också (här råder lite delade meningar).

Äter man mycket fleromättat fett kan testo minska, samma sak med mycket fibrer till exxempel. Enkelomättat fett och mättat fett sänker inte testosteronet och äter man för lite fett kan testo öka med mer enkelomättat eller mättat. Vad det blir för effekt om man redan äter tillräckligt med fett är en annan femma. Då ökar det sannolikt inte mer.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 17:26   #3
cakehole
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Äter man mycket fleromättat fett kan testo minska, samma sak med mycket fibrer till exxempel.
Hur mycket är mycket? Finns något referensintervall?
cakehole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 19:14   #4
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av cakehole Visa inlägg
Hur mycket är mycket? Finns något referensintervall?
Tror inte det. Om man vill så kan man resonera som så att fleromättat fett är lättast att få i sig via oljor (alltså att köpa en olja på flaska). Oljor är högraffinerade livsmedel och har man inte tillgång till oljor så är det svårare att få i sig stora mängder fleromättat fett då man måste tugga på nåt (nötter eller fet fisk t ex) för att få i sig dessa typer av fetter.
Tittar man tillbaka i tiden så kunde man inte få i sig så stora mängder fleromättat fett som man kan idag (om man t ex gör mycket såser på fleromättat fett eller använder vissa matfettsprodukter).

Vad vill jag ha sagt? Jo att om man inte använder oljor men plockar källor som innehåller fleromättat fett är det nog riktigt svårt att komma upp i vad som skulle kunna definieras som "stora mängder fleromättat fett" (hur mycket är det? Det har jag aldrig räknat på).
Därmed inte sagt att det vi åt för längesen (vilket för övrigt varierat något enormt mellan folkslag och platser) var det bästa att äta.

Att mycket fleromättat fett kan vara onyttigt tror jag har att göra med att det kan reagera proinflammatoriskt och kanske även att det påverkar fördelningen av de olika typer av LDL och HDL-kolesterol i en negativ riktning (på ett sådant sätt att det kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar t ex).
Jag vet dock inte riktigt hur långt man kommit i denna forskningen och det är väl långt ifrån att det råder någon typ av koncensus i vad som är "nyttigt fett".
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2011-01-27 klockan 19:15.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 19:23   #5
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Äter man mycket fleromättat fett kan testo minska.
Skulle gärna vilja se en källa på det.

Utifrån de flesta interventionsstudier jag har läst så kan kan man dra den motsatta slutsatsen, men inte minst fiber och energibalans är tydliga confounders. Överhuvudtaget så är jag mycket tveksam till om kostmanipulationer, med avseende på fettsammansättning och andra makronutrienter, har någon som helst praktisk påverkan på androgennivåerna.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 19:37   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Skulle gärna vilja se en källa på det.

Utifrån de flesta interventionsstudier jag har läst så kan kan man dra den motsatta slutsatsen, men inte minst fiber och energibalans är tydliga confounders. Överhuvudtaget så är jag mycket tveksam till om kostmanipulationer, med avseende på fettsammansättning och andra makronutrienter, har någon som helst praktisk påverkan på androgennivåerna.
Jag känner bara till Voleks studie och andra studier där man kopplat mättat fett till bröst- och prostatacancer med diskussioner om att halter av könshormon verkar vara högre. Voleks studie vare ju låg på fett redan från början men testosteronet korrelerade ju negativt med mer PUFA.

Jag tror inte heller man kan åstadkomma stora skillnader om det inte handlar om att gå från "på tok för lite till normalt".
Gammal 2011-01-27, 20:17   #7
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Så länge intervensionsstudier helt talar emot det så väger dessa ganska dåliga studierna mycket lätt, de ger varken stöd för det ena eller andra.

De kanske är de här du tänker på?

https://www.thieme-connect.com/DOI/D.../s-2004-815818
http://jap.physiology.org/content/82/1/49.long

Senast redigerad av Ola Wallengren den 2011-01-27 klockan 20:20.
Gammal 2011-01-27, 21:01   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Så länge intervensionsstudier helt talar emot det så väger dessa ganska dåliga studierna mycket lätt, de ger varken stöd för det ena eller andra.

De kanske är de här du tänker på?

https://www.thieme-connect.com/DOI/D.../s-2004-815818
http://jap.physiology.org/content/82/1/49.long
Ja det stämmer. Men även studier om nivåer av könshormon efter lågfett- och högfiberkost jämfört med mer fett. Jag är medveten om att studierna har brister men tycker du inte ens de är värda att ta se som trender?

Dvs att om man äter väldigt lite fett, finns inget som tyder på att fettsammansättningen kan påverka när man ökar fettet?
Gammal 2011-01-27, 21:18   #9
Wesa
Registered User

Wesas avatar

Reg.datum: May 2009
Så detta bör jag alltså ta med en nypa salt tycker ni?

http://axon.blogg.se/2011/january/visste-du-att-1.html
Wesa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 21:18   #10
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Jo men lågfett- och högfiberkost verkar ju kunna påverka i någon mån i alla fall men jag känner inte till någon studier där man försökt separera effekterna av SFA, MUFA, PUFA, fiber eller protein. Man varierar i princip alla samtidigt och energibalansen kontrolleras inte så bra.

Därför reagerade jag på uttalandet om PUFA. Finns inget stöd för det.
Gammal 2011-01-27, 21:25   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Jo men lågfett- och högfiberkost verkar ju kunna påverka i någon mån i alla fall men jag känner inte till någon studier där man försökt separera effekterna av SFA, MUFA, PUFA, fiber eller protein. Man varierar i princip alla samtidigt och energibalansen kontrolleras inte så bra.

Därför reagerade jag på uttalandet om PUFA. Finns inget stöd för det.
Okej.
Gammal 2011-01-27, 21:34   #12
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wesa Visa inlägg
Så detta bör jag alltså ta med en nypa salt tycker ni?

http://axon.blogg.se/2011/january/visste-du-att-1.html
"Fett är nämligen ansvarigt för utsöndringen av kroppens mest muskeluppbyggande hormon - testosteron"

Nej, man kan inte säga att det stämmer. För det första så är inte något i kosten "ansvarigt" för testosteroninsöndringen, men som det är formulerat så kan man få intrycket av att en minskning eller ökning av fettintaget direkt styr testosteronhalterna. Om det finns en påverkan så är den liten och sannolikt utan praktisk betydelse för muskelbyggande.

I detta resonemanget blandar jag inte in extremt låga fettintag under lång tid (under ca 10E%) eller direkt brist på essentiella fettsyror, då kan säkert musklebyggandet påverkas men jag är inte säker på att det beror på testosteronhalterna i första hand, snarare helt andra saker skulle jag tro.
Gammal 2011-01-28, 07:21   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Hur ska kroppen veta skillnaden på mättat, omättat och fleromättat fett. För att därefter styra produktionen av testosteron

Prostaglandiner från fleromättat fett ? Påverkan på cellmembran på testiklarna ?
Receptorer för olika fria fettsyror ?

Jag ser inte riktigt mekanismen framför mig.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 08:46   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Två tramssidor som hänvisar till publicerade studier.

http://www.t-nation.com/free_online_...terone_booster

http://www.peaktestosterone.com/TwoFs.htm

Där jämförs vegetarianer med köttätare. Kan det snarare ha med AA-innehållet i kött att göra?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 10:02   #15
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

De hänvisa till samma studier jag syftat på, så problemen med dessa studier och deras nästan 0-resultat kvarstår.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:09.