Detta var något som kom upp på jobbet häromdagen och ingen hade någon aning om varför det förfaller sig så att kvinnans medelålder världen över är högre än mannens. Någon som vet varför det är så? Vad gör vi män för fel? Vad är det kvinnorna gör rätt?
__________________ Efter orkanen Irene blåst ner halva New York sågs detta på facebook:
Citat:
Irene: Such a bad week to have my name! LOL! Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes. Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool! Robert: People don't forget natural disaster ;D
Män arbetar ihjäl sig, röker ihjäl sig, super ihjäl sig, kör ihjäl sig och äter ihjäl sig i högre utsträckning. I alla dessa fall utom bilkörningen förkortar det livet även gradvis.
Män arbetar ihjäl sig, röker ihjäl sig, super ihjäl sig, kör ihjäl sig och äter ihjäl sig i högre utsträckning. I alla dessa fall utom bilkörningen förkortar det livet även gradvis.
Det typ.
Stress ökar risken för kardiovaskulära sjukdomar. Män stressar mer iom att dom jobbar mer/hårdare(försörjare).
One idea is that men drive themselves to an early grave with all the hardship and stress of their working lives. If this were so, however, then in these days of greater gender equality, you might expect the mortality gap would vanish or at least diminish. Yet there is little evidence that this is happening.
Intressant. Jag tänkte att det rörde sig om att vi män var mer oförsiktiga och inte lika rädda för döden. Kanske att jag var inne på rätt spår då.
__________________ Efter orkanen Irene blåst ner halva New York sågs detta på facebook:
Citat:
Irene: Such a bad week to have my name! LOL! Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes. Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool! Robert: People don't forget natural disaster ;D
För att män lever mer slitsamma liv, jagar, slår ihjäl varandra, sprider sin säd osv medans kvinnor plockar bär, sitter och syr, tittar till avkomman och mår allmänt bra.
Det här med statistik och dödsorsaker är lite knepigt då dagens levnadsförhållande kommer sätta spår i statistiken först när vår generation dör. I århundranden har män och kvinnor levt olika liv, och det är väl egentligen först nu de senaste 50åren som jämlikheten börjat jämna ut det något vad det gäller karriär, föräldraledighet men fortfarande är det stor skillnad på hur snittmannen och snittkvinnan lever sina liv. Livsstilen med de stressmoment det innebär, de risker man tar och de laster man har kommer ge utfall i statistiken och män är överlag större risktagare och unnar sig mer av det goda i livet eftersom de anser att det hör till belöningen för allt slit och jobb de lägger ned.
Sedan att män är större och tyngre gör nog också en del åt siffrorna.
Sedan kan det ju vara så att män är lite skröpligare än kvinnor, se bara vad en förkylning kan göra med en riktig man. Jag tror att dagens samhälle är mer stressande på män än tidigare då de dels skall klara av att göra en karriär, ta hand om sin familj och sina barn, kunna fixa allt i hemmet etc. Jag tror dock att vi redan nu har insett att vi inte klarar av allting samtidigt och därför tar hjälp i form av hantverkare etc. Vilket en man inte gjorde på 60-70-talet.
Kvinnor utsätts även de för högre stress än tidigare, det duger inte att jobba halvtid och ta hand om familjens barn utan nu skall man kämpa på lika villkor i karriärstegen. Dessutom måste man ju vara jäkligt snygg och välklädd oavsett om man skall på affärsmiddag eller lämna ungarna på dagis.
Jag tror att den unga vuxna generationen som vi ser idag i större utsträckning kommer lida av sin stressiga vardag än vad deras föräldrar nu gör/kommer göra.
Män slutar och jobba när de går i pension, och blir sittande i tv-fåtöljen. Kvinnor fortsätter att jobba med sitt andra jobb som är att ta hand om barn, make, föräldrar, och hemmet m.m... De håller igång och har inte tid med sånt tjafs som att gå och dö i förtid :-)