Sitter och läser mycket här på forumet (alldeles för jävla mycket ärligt talat

) och har över tiden tagit till mig mycket nyttig information.
Nu kom jag på några frågor idag, som jag hoppas kan besvaras av en av de många kunniga här på forumet. Givetvis kan också de mindre kunniga få bidra med vad de tror. Jag har inte hittat svar på dessa frågor på forumet så därför blev det en ny tråd. Vissa frågor har blivit besvarade, men olika svar har getts och därför vill jag ha klarhet. Tack på förhand
1.) Den generella uppfattningen är att man blir starkare (jag är ingen byggare, utan lyftare, det kanske hänger ihop i just detta fallet?) när man intar mer kalorier än man bränner, dvs tränar med kaloriöverskott.
Nu är vissa av följdfrågorna till ovanstående påstående omöjliga att svara på, men svara gärna så gott det går om det är riktiga påståenden och hur mycket det kan tänkas handla om. Svåra frågor har en asterisk efter sig. (*)
1a.) Är detta ens sant? Har hört att det inte alls stämmer.
1b.) Hur skalar detta? Vad är optimalt och vad är maximalt? Säg t.ex. att ett överskott på 10%, d.v.s. att du bränner 3000 kcal och intar 3300 på en dag, gör att du ökar 10% snabbare. Är det rimligt att anta att ett överskott på 50% gör att du bygger ... 15% snabbare? Lite klarhet vore snällt. *
1c.) Om jag äter upp mig 5 kg, från 65 till 70 sen håller mig på energibalans, ökar jag tillfälligt mer (och hur länge kan denna effekt isåfall tänkas vara?) än om jag håller mig på energibalans på 65 kg. Det är alltså perioden efter att jag kommit upp i 70 kg jag tänker på.
2. Har glömt resten av frågorna.