Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-01, 17:18   #1
O.W.
OLW ?

O.W.s avatar

Reg.datum: Aug 2003
Gym kan få laglig rätt att dopingtesta medlemmar...

http://www.rod.se/politikomraden/kul...ngtest-pa-gym/

"Gym kan få lag mot dopning
idrott | 29 oktober 2010
Regeringens utredare lutar starkt åt att lägga ett lagförslag som ger gymmen möjlighet att dopningstesta sina medlemmar. Men juridiska bryderier fördröjer hela utredningen.

Gymbranschen, idrottsrörelsen och delar av regeringen – från alla håll finns det önskemål om att skapa ett lagligt stöd för gymbranschen att även utan polishjälp kunna dopningstesta sina medlemmar, enligt Tomas Johansson, huvudsekreterare i den pågående dopningsutredningen.

Därför är det högst sannolikt att utredningen kommer att välja att presentera ett sådant lagförslag.

- Vi har kommit långt i funderingarna, även om vi inte har landat ännu. Man kan tolka direktiven som att regeringen tycker det är viktigt att skapa den här möjligheten, säger Tomas Johansson.

Rent idrottspolitiskt finns det starka motiv att gymmen är rena från dopningspreparat, enligt Tomas Johansson

Men förslaget dröjer. Regeringen beslutade i torsdags att ge utredningen ytterligare två månaders tid till den 30 december. Anledningen är att övriga delar i uppdraget skapar större bryderier än man anade från början.

Utredningen ska presentera ett förslag till en nationell antidopningsorganisation. I det arbetet finns flera integritetsfrågor som är komplicerade. Exempelvis måste aktiva elitidrottare ställa upp på en rad villkor, exempelvis att redovisa var de befinner sig varje dag. Frågan är om och hur detta ska regleras i lagtext.

Vad gäller gymmen så är den lagtekniska knäckfrågan vem som skulle få rätt att ta själva provet. Det vill säga att det precis som för tävlingsidrotten inte görs av polisen. Dessutom finns andra frågor, exempelvis om det ska vara möjligt för gymmen att gå samman om en central förteckning där dopade registreras.

Johanna Alskog"
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 17:20   #2
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Kommer nog inte hända så mycket i praktiken. Tester är ju skitdyra?
Gammal 2010-12-01, 17:20   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Låter onödigt.
Gammal 2010-12-01, 17:24   #4
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Skulle mitt gym börja testa medlemmar så byter jag direkt. Man vill väl få inspiration av folk som faktiskt har muskler?

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 17:24   #5
supercharge
Registered User

supercharges avatar

Reg.datum: Jun 2010
Kim Jong Il glädjs av nyheten att Sverige tillslut anammat några av de regler och kontrollfunktioner som redan visat sig framgångsrika i Nordkorea.
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 17:34   #6
feyin
Busunge

feyins avatar

Reg.datum: Aug 2008
Dom som satsar på att bli något inom byggarvärlden får väl börja träna hemma i källaren då.

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 17:38   #7
MAXX
Banned User

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Kommer nog inte hända så mycket i praktiken. Tester är ju skitdyra?
Det.

Tror nog skattepengar är mer behövligt på annat håll just nu.

Hade själv inte haft något emot det dock.
MAXX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 17:42   #8
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Så illa är det väl ändå inte? Bara för att gymmen får möjlighet att kräva att medlemmar går med på dopingtest för att träna vidare så betyder ju inte det att gymmen kommer att anamma detta. Jag kan tänka mig att kommunalt ägda gym och F&S kanske tar tillvara på möjligheten, men de flesta gym lär väl köra på som vanligt.

Frågan är väl som sagt hur de tänker finansiera ett test som kostar om tio månadsavgifter? Kräva den testade på pengar?

Ska väl tillägga att jag varken är positiv eller negativ till personer som tar risken att dopa sig, deras kropp, deras val. Det är nyttigare än rökning och alkohol och de sköter sin kropp klasser bättre än medelsvensson i alla fall.
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 17:45   #9
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Detta är bland det mest puckade jag läst. Varför i hela fan skulle man vilja att gymmen ska ha rätt att kränka människor såhär? Överförmyndarfasoner som kostar dyrt och saknar poäng. Sorgligt att det ens diskuteras.
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 17:50   #10
pbiddy
Registered User

pbiddys avatar

Reg.datum: May 2009
Det gymmet där jag sitter i styrelsen, Sommarhemmets Kraftsport, gör egna dopingtester och det funkar bra. Eller ja, vi betalar Riksidrottsförbundet (tror jag det är) som gör det. Hade vi kunnat skippa mellanhanden hade antingen fler test kunna göras eller spridningen på dom bestämmas själva.
Medlemsavgiften ligger på 1250 kr om året och 250 av dom är öronmärkta för dopingtester. Ett test kostar runt 3000 kr så vi har råd med 10-12 stycken om året vilka oftast görs tre och tre utspridda med några månaders mellanrum.
pbiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 17:51   #11
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Som redan sagts, för dyrt att testa. Och tror inte lagen hjälper någon. För F&S har kontrakt påskriva av alla som tränar att de går med på att testas.
Gammal 2010-12-01, 17:52   #12
Madame
Madamp!

Madames avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Detta är bland det mest puckade jag läst. Varför i hela fan skulle man vilja att gymmen ska ha rätt att kränka människor såhär? Överförmyndarfasoner som kostar dyrt och saknar poäng. Sorgligt att det ens diskuteras.
Åh nej, KrenGkningscHocK!!!1 Varför är det krengkande tycker du?
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 17:56   #13
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Det känns som en utökning av de rättigheter RF-anslutna gym redan har. Det kommer alltid finnas gym som inte testar. Då kan man ju välja ett sådant gym om man inte vill riskera att bli testad eller har andra orsaker att inte vilja träna på ett gym med odopade medlemmar.
Gammal 2010-12-01, 18:07   #14
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det känns som en utökning av de rättigheter RF-anslutna gym redan har. Det kommer alltid finnas gym som inte testar. Då kan man ju välja ett sådant gym om man inte vill riskera att bli testad eller har andra orsaker att inte vilja träna på ett gym med odopade medlemmar.
Jag kan tänka mig att det till och med kan vara ett inofficiellt reklamargument för en del gym. Jag vet att det finns folk som preppar på mitt gym, men det gör mig inget. De är trevliga, plockar undan efter sig och sköter oftast sitt men kommer med nyttiga träningstips ibland. De jobbiga på gymmet är tonåringar som kastar vikter, spelar fotboll med pilatesbollarna, skriker och stojar.
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 18:11   #15
mik
Registered User

miks avatar

Reg.datum: Feb 2004
De flesta gym har väl redan en sådan policy, dvs man får skriva på ett kontrakt där man förpliktar sig att inte använda olagliga substanser och godkänner att bli testad för doping. Visar det sig att man använder olagliga substanser så är man skyldig att betala ett par tusen för kostnaden för testet samt skadan som gymmet tillfogas, vilket är helt ok, följ ägarens regler eller stick till ett gym som inte testar medlemmarna.
mik är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.