Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-24, 22:10   #1
Hähähä
Registered User

Hähähäs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Skum i urinen

Någon mer än jag som mer eller mindre alltid har lite skum i urinet?
Kan detta vara orsakat av höga proteinintag?

Har testat förekomsten av protein i urinet med "Albustix" från apoteket och den har visat negativt varje gång jag testat.

Vad kan det annars bero på?
Hähähä är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 22:20   #2
thefishing
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Kopierat från sjukvårdsrådgivningen....

"Äggvita, eller protein som det också kallas, i urinen kan vara ett tecken på att njurarna inte tar hand om proteinet på ett effektivt sätt. Man säger att det är ett läckage av protein i njuren. Detta kan man hitta vid en vanlig urinundersökning. Det gäller då att försöka hitta en orsak till detta. Det finns en rad tillstånd som kan förorsaka protein i urinen. Alla är inte farliga.

Proteinet är en varningssignal som vi respekterar. De övriga sjukdomarna följs och utreds vid behov."

Hela texten:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/...e.aspx?a=18696

Senast redigerad av thefishing den 2010-11-24 klockan 22:21.
thefishing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 22:21   #3
Hähähä
Registered User

Hähähäs avatar

Ja, men eftersom jag testat proteinhalten så förutsätter jag att det inte är protein vi talar om.
Gammal 2010-11-24, 22:26   #4
thefishing
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Ok, Varför inte gå och testa? så slipper du undra vad det är. Sådana sympton är iallafall någon som jag inte skulle chansa med.
thefishing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 22:28   #5
Hähähä
Registered User

Hähähäs avatar

Har riktigt dålig sjukvård på min ort. De vägrar göra några tester eller liknande alls innan man visar riktigt allvarliga symptom, skum i urinet är inget de tar på allvar. Får ringa och tjata igen..
Gammal 2010-11-24, 23:58   #6
ChrisDEFC
Registered User

ChrisDEFCs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Hähähä Visa inlägg
Har riktigt dålig sjukvård på min ort.
Tragiskt att det ska va så, själv har jag en superbra läkare som hjälper till med de problem jag har haft senaste åren. Finns på tok för många oseriösa läkare asså. Kan va värt att be om att få träffa en ny läkare, gå till en annan mottagning alternativt gå till en privatläkare för att få det kollat. Kan ju va värt pengarna (btw så behöver inte privata mottagningar vara dyrare).
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 00:19   #7
Hähähä
Registered User

Hähähäs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
Tragiskt att det ska va så, själv har jag en superbra läkare som hjälper till med de problem jag har haft senaste åren. Finns på tok för många oseriösa läkare asså. Kan va värt att be om att få träffa en ny läkare, gå till en annan mottagning alternativt gå till en privatläkare för att få det kollat. Kan ju va värt pengarna (btw så behöver inte privata mottagningar vara dyrare).
Jo det är sant. Känns som de vill spara så mycket pengar som möjligt. Ringer man och frågar något känns det som man mest är till besvär. Privata läkare finns det inte heller gott om i närheten tyvärr, bara läkare med specialinriktning på t ex hud osv.
Gammal 2010-11-25, 07:36   #8
kalaskonrad
Registered User

kalaskonrads avatar

Reg.datum: Nov 2009
Ser du att det är skum som kommer ut när du pissar eller blir det skum när det väl landat så att säga? Har du tänkt på att det kan vara rester av sån där WC-duck i toan som skummar upp när det tillkommer vätska/lufttryck i hög fart?
kalaskonrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 08:15   #9
Seb74
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av kalaskonrad Visa inlägg
Ser du att det är skum som kommer ut när du pissar eller blir det skum när det väl landat så att säga? Har du tänkt på att det kan vara rester av sån där WC-duck i toan som skummar upp när det tillkommer vätska/lufttryck i hög fart?
Om WC-ankan har skummande urin får han väl ringa veterinären istället
Seb74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 08:28   #10
rajjan_dammit
Registerered User

rajjan_dammits avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av seb74 Visa inlägg
om wc-ankan har skummande urin får han väl ringa veterinären istället
Hehe
rajjan_dammit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 10:34   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Hähähä Visa inlägg
Jo det är sant. Känns som de vill spara så mycket pengar som möjligt. Ringer man och frågar något känns det som man mest är till besvär. Privata läkare finns det inte heller gott om i närheten tyvärr, bara läkare med specialinriktning på t ex hud osv.
Jag har ibland haft den känslan jag också men i efterhand kommer jag på mig själv att jag glömt vissa detaljer och att jag öga mot öga med doktorn aldrig riktigt får fram det jag vill.

I samma sekund som jag befinner mig på vårdcentralen glömmer jag typ symptomen och kan omöjligt få fram det som faktiskt varit värst. Någon sorts akut symptomlindring bara genom att befinna sig inom Vårdcentralens dörrar. Och givetvis kan jag då inte få fram allt. Skitjobbigt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 11:11   #12
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag har ibland haft den känslan jag också men i efterhand kommer jag på mig själv att jag glömt vissa detaljer och att jag öga mot öga med doktorn aldrig riktigt får fram det jag vill.

I samma sekund som jag befinner mig på vårdcentralen glömmer jag typ symptomen och kan omöjligt få fram det som faktiskt varit värst. Någon sorts akut symptomlindring bara genom att befinna sig inom Vårdcentralens dörrar. Och givetvis kan jag då inte få fram allt. Skitjobbigt.
Skriva en....kom-ihåg lapp? Post-It?
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 11:32   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Skriva en....kom-ihåg lapp? Post-It?
Ja det är ett bra tips och till och med det har jag gjort. Men får inte ens fram det då. Eftersom det genast känns bättre får jag för mig att helt enkelt hoppa vissa punkter eller förminska det. Jag suger!

Blodtrycksmätning och puls är ju till exempel vanliga exempel på där folk ibland tenderar att för högre bara för att de är på sjukhus. För mig är det tvärtom, när jag var lite orolig för hjärtmuskelinflammation dunkade hjärtat som satan här hemma men i samma stund som jag blev omhändertagen av en trevlig läkare var både blodtryck och puls lågt.

Det skulle helt klart finnas en vårdcentral dit man bara går och får en kram eller nåt. Gärna billigare än 140 spänn

Blev off topic men det är ändå värt att nämna för trådskaparen, man får helt enkelt se till att verkligen tala för sig och kanske förstora upp besvären en aning för att få fram allvaret man upplever.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 11:36   #14
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja det är ett bra tips och till och med det har jag gjort. Men får inte ens fram det då. Eftersom det genast känns bättre får jag för mig att helt enkelt hoppa vissa punkter eller förminska det. Jag suger!

Blodtrycksmätning och puls är ju till exempel vanliga exempel på där folk ibland tenderar att för högre bara för att de är på sjukhus. För mig är det tvärtom, när jag var lite orolig för hjärtmuskelinflammation dunkade hjärtat som satan här hemma men i samma stund som jag blev omhändertagen av en trevlig läkare var både blodtryck och puls lågt.

Det skulle helt klart finnas en vårdcentral dit man bara går och får en kram eller nåt. Gärna billigare än 140 spänn

Blev off topic men det är ändå värt att nämna för trådskaparen, man får helt enkelt se till att verkligen tala för sig och kanske förstora upp besvären en aning för att få fram allvaret man upplever.
Inte suger du inte. Får ragga en kram av en trevlig sköterska vid nästa besök och sedan gå hem igen .
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 11:38   #15
robztr14
Registered User

robztr14s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Jag har också samma problem som Eddie när jag går till vårdcentralen, oavsett smärta/sjukdom. Jag drar gärna ner på smärtan/sjukdomen eftersom det känns som det blir lite bättre så fort jag sätter min fot innan för dörrarna. Jag vet inte vad det kan bero på. På det sättet framställer jag mig själv som en i deras ögon - 'liten fjolla' som klagar över lite smärta

Känns lite som om dom tänker 'jaha, han vill bara ha en sjukanmälan så han slipper jobba'
robztr14 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.