Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-15, 21:09   #1
stora_starka_jätten
Registered User

Reg.datum: Aug 2003
Jämställdhet på arbetsplatser..

Dettar är ju ett mycket omdebatterat ämne men hur ligger det till egentligen?

Vad är era erfarenheter av detta?
Upplever ni att det är jämställt på era arbetsplatser?

MVH / Jätten
stora_starka_jätten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:12   #2
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Ja vi har en kvinna som städtant, hon fixade frukost och disken åt oss också! Precis som det ska vara!
Gammal 2010-11-15, 21:16   #3
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Det beror på vad du menar med jämställdhet. PK-definitionen; att där arbetar lika många män, som kvinnor, som albaner, som dvärgar och som rullstolsbundna så Nej, då är det inte jämställt. Men om man går efter vad som borde vara definitionen av jämställdhet, att den som är mest lämpad för jobbet oavsett etniska eller dylika prefix får jobbet så Ja, då är det jämställt.
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:17   #4
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Som i fördelning män/kvinnor? Eller som i fördelning av lön och arbetsuppgifter mellan de män och kvinnor som finns där?
Gammal 2010-11-15, 21:19   #5
stora_starka_jätten
Registered User

Reg.datum: Aug 2003
Den senare nämnda kategorin
stora_starka_jätten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:26   #6
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
Nej det är inte jämställt för fem öre.

Har man jobbat på en plats med domination av ena könet så märker man också vilka dåliga sidor som framträder när det blir en ojämn könsfördelning.

Men det är bra mycket mer jämställt än vad jag upplever att det har varit. Alla vill väl ha det jämställt. Ibland finns det dock människor som vänder och vrider och kommer med väldigt konstiga vinklingar. Detta blir man bara trött på.

Skulle vara intressant att veta var ifrån erfarenheten grundas också.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:30   #7
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Arbetar med en stor andel kvinnor. Arbetsuppgifterna är väldigt jämställda men det finns saker där det är en fördel att vara man. Ett flertal har varit mammalediga och har därmed halkat efter lite i löneutvecklingen. Detta trots att lagen säger att detta är förbjudet. Har verkligen inte märkt av att jag som man får några nackdelar.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:30   #8
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Jag jobbar som systemutvecklare och det är, tro det eller ej, lite mansdominerat. Resultat är mest att kvinnor som är någorlunda attraktiva och vänliga får enormt mycket uppmärksamhet, det är lite som på ett dagis när 10 småkillar står och håller i dagisfrökens kjol och ropar hennes namn för uppmärksamhet.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:47   #9
MAXX
Banned User

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Jag jobbar som systemutvecklare och det är, tro det eller ej, lite mansdominerat. Resultat är mest att kvinnor som är någorlunda attraktiva och vänliga får enormt mycket uppmärksamhet, det är lite som på ett dagis när 10 småkillar står och håller i dagisfrökens kjol och ropar hennes namn för uppmärksamhet.
10 nördar också. Ännu värre.
MAXX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:49   #10
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MAXX Visa inlägg
10 nördar också. Ännu värre.
Faktiskt ganska få nördar på den arbetsplatsen jag beskrev, jag var nog absolut nördigast tyvärr. Jag litar inte på en programmerare som inte är nörd.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:50   #11
pbiddy
Registered User

pbiddys avatar

Reg.datum: May 2009
Tycker det är ganska jämställt där jag jobbar.
Det är fyra avdelningar med ungefär tio personer på varje. Tre av fyra chefer är kvinnor, tio av fyrtio anställda är kvinnor. Tror dom hade haft fler om det var fler kvinnliga sökande till deras platser.
pbiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:53   #12
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Bra fråga. På den arbetsplats jag jobbat mest är det väl rätt jämställt på individbasis, men det är ganska segregerat. Det finns 3 grupperingar: tantmaffian, gubbmaffian och studenterna. Jag är oerhört glad över att den arbetsplatsen inte kommer bli min framtid.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2010-11-15 klockan 21:54.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 23:36   #13
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Jag har jobbat i vården. Vården är inte jämnställd. Som manlig msk/usk får man alltid svårare uppgifter än sina kvinnliga kollegor. Tjock tant har ramlat på patienttoan. Gissa vem som får lyfta upp henne från golvet? 120kgs ghb-dille går lös på inredning, medpatienter och personal. Gissa vem som får ta hand om det tills polisen ev. dyker upp? Inte är det arbetsplatsens kvinnor.

Visst, man är ju bra på olika saker, men som man i vården måste man även utföra alla andra sysslor, precis lika bra och ofta som kvinnorna + extrauppgifter som inte kvinnor behöver befatta sig med.

Det är en klar spegling av samhället utanför sjukhuset. Män förväntas klara allt kvinnor klarar samt fortfarande vara män, vi är påtvingade dubbelt genus, vi skall både vara känsliga, flitiga, husliga och omhändertagande samtidigt som vi inte får släppa vår mansroll. Att tvingas till att vara Martin Timell, Dr. Phil, Ronnie Coleman, John Wayne, Supernanny, Spartacus, Rommel, Bill Gates, Brad Pitt och Jonas Gardell på en och samma gång är inte lätt. Nu jeklar tar jag mig en atarax.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 23:57   #14
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag upplever att hela ämnet är fånigt och att allt arbete mot en mer "jämställd" arbetsplats snarare skapar en social konstruktion där vissa är offer som ska premieras och andra är stora stygga vargar som ska hållas tillbaka.

Ett företag ska skapa ett kundvärde/avkastning till sina ägare. Och den som från början riskerat sina slantar för att skapa värde för sig själv och andra torde ha rätt att godtyckligt välja vem denne anställer och vilka arbetsuppgifter som delegeras vart.

Att prata om jämställdhet är att göra skillnad på folk och folk. Utgångspunkten är förlegad och idiotisk; alla är väl människor, oavsett kön, hudfärg eller religion.

Senast redigerad av Fatalist den 2010-11-15 klockan 23:58.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 09:28   #15
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Min arbetsplats är något så ovanligt som mansdominerad och kvinnostyrd, eftersom hela ledningen med något enstaka undantag är kvinnor medan hela mellannivån till 75% består av män. Kvinnor har också högre lön i genomsnitt, 108% av mäns enligt min egen undersökning.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:06.