Citat:
Ursprungligen postat av OneManArmy
Iomed att min flickvän har bestämt sig för att gå ned i vikt så satte jag henne på lchf och i samma veva så provar jag också på att käka lowcarb för att hjälpa henne igång med kosten och allt.
(...)
Men frågan är om jag kommer bygga nån massa överhuvudtaget på denna kost, eller om det bara blir fett?
|
Enligt
min flickvän går det. Fast hon kanske bara säger så för att vara snäll? :-) Skall göra kalipermätningar om någon månad och jämföra med tidigare för att se om jag har gått och blivit Michelingubbe eller om det kanske gömmer sig lite muskelmassa.
Citat:
Läste på en amerikansk sida att när du går in i ketos och kroppen börjar smaska på fettet istället för kolhydraterna så hamnar du även i katabolt läge? Är det någon sanning i detta?
|
Det verkar ha med insulin/glukagon att göra, specifikt att om det är "glukagon-dominant" förbränner du huvudsakligen fett, "insulin-dominant" bygga muskler. Jag vet inte riktigt... du kan allt höja insulinnivåerna från att överäta just pga proteinmängden.
Citat:
Och hamnar man i överhuvudtaget i ketos om man ligger på överskott?
|
Svårt, framförallt pga proteinintaget som nämns ovan. Dessutom är det svårt att överäta mycket på rena fettkällor (kroppen har begränsad förmåga att ta hand om det) -- det finns en gräns för hur mycket majonnäs eller smör du kan ha till ägg... Och jag är ändå van.