Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-06, 13:00   #1
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
Lägga om bolån - ränteutveckling?

Hur ser era bolån ut? Själv har jag fortfarande allt rörligt men överväger att binda. Vad tror ni om ränteutvecklingen?
Gammal 2010-10-06, 13:08   #2
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Räntan kommer stiga och kommer nog inte hamna så här lågt igen om inte ekonomin går i backen igen.
Gammal 2010-10-06, 13:09   #3
marst060
Registered User

marst060s avatar

Reg.datum: Nov 2004
Just nu är ju 1åringen billigare än den rörliga. Finns inte så mycket som pekar på att räntan skulle sjunka närmaste 12 månaderna heller så då är ju valet att binda på minst ett år ganska enkelt.
marst060 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 13:11   #4
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Grundregeln är att det alltid är en bättre affär i långa loppet att ha allt rörligt (eller 3 månaders). Att binda räntan ska man se som en försäkring mot "spikar" i den rörliga räntan om man har ränteutgifter som ligger nära gränsen för vad familjeekonomin tål. Att tjäna pengar på att binda räntan förekommer nästan inte, eftersom det kräver att bankerna tillsammans gör en felbedömning av ränteläget i framtiden (och att du själv gör en korrekt bedömning). Bunden ränta är en tjänst som banken erbjuder som den har för avsikt att tjäna pengar på, bör man komma ihåg.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 13:12   #5
xodd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Jag har bundit hälften på 1 år och andra halvan på 3 år. Lite drygt 10 månader tills jag får binda om 1åriga och 1år 10 månader kvar på 3åriga. Anledningen varför jag valt att binda är för att jag föredrar att ha en och samma kostnad varje månad, även om det kanske kostar mig lite mer i nuläget än vad det gjort om man haft det på rörligt.

När det 1åriga löper ut i början av nästa sommar har jag funderingar på att binda om det till 3 eller 5 år beroende på hur ränteläget ser ut, och sedan vänta ut det som är bundet på 3 år nu för att sedan gå över med det på rörligt. Allt beror på hur ränteläget ser ut och hur den personliga situationen ser ut gällande inkomst etc.

Jag tror räntan kommer gå upp, men att den kommer förbli relativt låg. Tror inte på några dramatiska höjningar. Känns som att det nuvarande ränteläget, med risk för viss höjning, kommer hålla i sig. Dock rena spekulationer från min sida utan att vara jätteinsatt i ämnet.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 13:23   #6
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Reg.datum: Mar 2003
Har allt på rörligt, brukar som de flesta säga inte löna sig att ha för mycket uppbundet. Men är lite för jag vet inte hur länge jag har tänkt bo i den lägenheten jag bor i nu heller, känns dumt att binda upp sig då.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 13:27   #7
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Det smidiga sättet att ha konstant boendekostnad utan att betala banken en massa extra för att de ska absorbera ens ränterisk är att ha en räntebuffert i form av ett sparkonto. D.v.s. istället för att binda räntan på 3% eller vad det nu kan vara så betalar man den lägre rörliga räntan och sparar undan mellanskillnaden. När räntan sedan stiger över 3% så har man en rejäl buffert att jämna ut kostnaderna med så man kan hålla månadskostnaderna konstanta. Som grädde på moset har man också fått ränta på sin buffert innan man behöver den. Det är ju roligare att betala ränta till sig själv än till banken.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 14:28   #8
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Jag hade bundna lån under studietiden för att få en fast månadskostnad utan överraskningar.
Nu när jag jobbar så kör jag allt på rörligt eftersom jag är övertygad om att det är billigast i långa loppet.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 14:31   #9
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Pragmatist +1 nailed it!

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 15:16   #10
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Pragmatist +1 nailed it!
+2

För tillfället ägnar jag mig åt att ammortera 3000kr och lägger undan 4000kr varje månad, vilka kommer väl till pass om ett år eller två.
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 20:56   #11
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Det smidiga sättet att ha konstant boendekostnad utan att betala banken en massa extra för att de ska absorbera ens ränterisk är att ha en räntebuffert i form av ett sparkonto. D.v.s. istället för att binda räntan på 3% eller vad det nu kan vara så betalar man den lägre rörliga räntan och sparar undan mellanskillnaden. När räntan sedan stiger över 3% så har man en rejäl buffert att jämna ut kostnaderna med så man kan hålla månadskostnaderna konstanta. Som grädde på moset har man också fått ränta på sin buffert innan man behöver den. Det är ju roligare att betala ränta till sig själv än till banken.
Det var precis vad jag tänkt. Sen glömdes det bort hrm...

Ska man binda är ju frågan om längd också. Man vill ju inte gärna binda för att lagom när bindningstiden är slut kliva ur i ett ännu värre högre ränteläge.

Har ni förhandlat ner er ränta nånting? Jag bytte SBAB -> Nordea och fick ner det en del. Frågan är vad man ska hitta på framöver.
Gammal 2010-10-06, 21:13   #12
Torwald
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Jag har 100% rörligt. Var tungt sommaren 08 men har varit nice länge nu. Kör buffer, vill inte binda.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 21:41   #13
Oxe
Leg Siúmpba unstrutor,ü¨¨

Oxes avatar

Reg.datum: Mar 2002
kör rörligt också i långa loppet tjänar man på det...
"Enda gången jag backar är när jag tar sats"
Oxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 21:46   #14
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Jag kör rörligt rakt av. Även om räntan skulle tokstiga framöver så har man historiskt sett alltid tjänat på rörlig ränta. Fast jag har dessutom inga större lån så för mig är en räntehöjning inte lika känslig som för andra.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 22:22   #15
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Ska löneförhandla i december, då får nog ränteläget bli en punkt på agendan.

För övrigt är det kanske läge att se över bank igen. Tycker min personliga bankman Nordea varit riktigt slapp. Det enda som tycks intressera är att sälja på sina olika spar- och förvaltningstjänster.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:53.