Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-30, 17:30   #1
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Juridikstudier - vad är det som är svårt?

Hallå eller! Allt brå eller?

Som titeln, vad är det som är svårt? Jag säger inte att det inte är svårt, jag undrar bara, eftersom juridiskstudier är känt som något svårt. Ska man kunna massa paragrafer och prejudikat utantill?

Och svara nu inte "civilrätt är typ det svåraste som finns!" Det är mycket möjligt, men ge detaljer då. Andra program har jag lite koll på vad som är svårt, men vad ni jurister sysslar med har jag inte den blekaste.

vars e Mantus?
Gammal 2010-09-30, 17:34   #2
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Det är en jääävla massa sjuuuukt tråkiga texter att läsa. Har en granne som pluggar juridik som inför tentor tar med sig resväskor(!) med böcker till skolan för att plugga. Så svårt är det väl kanske inte, men det är mycket jobb.
Gammal 2010-09-30, 17:37   #3
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Utifrån mina begränsade kunskaper är det massor av text som ska tas in, tolkas, relateras till varandra, vägas mot tidigare rättsfall und so weiter. Mycket som måste bankas in i skallen med våld, och sen ska man kunna tillämpa och resonera kring det som bankats in. Typ.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 17:40   #4
Yes
Banned User

Yess avatar

Jag kanske ska tillägga att jag aldrig pluggat juridik, utan har bara jobbat och umgåtts med jurister, samt haft arbetsuppgifter relaterade till obeståndsrätt.
Gammal 2010-09-30, 17:53   #5
hidden
Gömd

Reg.datum: Oct 2009
Efter endast ha avslutat en kurs som heter Rättskunskap i gymnasiet så kan jag säga att det är mycket som ska kommas ihåg. (I alla fall i gymnasiet, då det är väldigt allmänt)

Annars är det svåra att tolka texter och att hålla sig vaken under föreläsningar samt hålla sig motiverad. Det jag kände var extra jobbigt var alla köp/brotts/äktenskaps-situationer min lärare tog upp. Det fanns många detaljer man var tvungen att tänka på som kunde ändra saker och ting.
Gammal 2010-09-30, 17:57   #6
_slipknot1_
Registered User

_slipknot1_s avatar

Reg.datum: Jun 2006
Vad jag har hört lite löst från några juridikstudenter handlar det mest om han kunna slå upp snabbt och veta hur/var det man söker finns och vad det betyder. Hörde att man fick ta med lagboken på tentorna men att man skulle ha lite kolla på grejerna innan så att säga. Enligt min källa var det relativt lätt.
Detta gäller säkert inte alla kurser inom juridiken då även man har andra böcker.
Gammal 2010-09-30, 18:00   #7
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Betygshetsen i kombination med "den enes död den andres bröd" är nog en av anledningarna till att folk anser att det är svårt. Att klara studierna är en sak, att snitta 4or är en helt annan sak.

Visst det är mycket information som ska nötas men studietempot/kraven är inte högre än civilekonom/ civilingenjör.
Gammal 2010-09-30, 18:04   #8
köttt
Biggie Smalls

köttts avatar

Reg.datum: Jul 2010
Vad krävs det för prestation på gymnasienivå för att ha en chans att komma in på valfri juristlinje? MVG straight?
köttt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 18:04   #9
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Betygshetsen i kombination med "den enes död den andres bröd" är nog en av anledningarna till att folk anser att det är svårt. Att klara studierna är en sak, att snitta 4or är en helt annan sak.

Visst det är mycket information som ska nötas men studietempot/kraven är inte högre än civilekonom/ civilingenjör.
Vad jag hört är det ett problem som brukar vara mer specifikt för vissa universitet(Stockholm har jag hört ska vara värst).

Hur är konkurrensen annars när man ska ut på arbetsmarknaden? Funderar själv på att läsa juridik på distans, men vet inte riktigt hur värt det vore.
Gammal 2010-09-30, 18:07   #10
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Säker på det? Civilingenjörsutbildningar har ju inte direkt jättehögt tempo.
Gammal 2010-09-30, 18:09   #11
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Vad jag hört är det ett problem som brukar vara mer specifikt för vissa universitet(Stockholm har jag hört ska vara värst).

Hur är konkurrensen annars när man ska ut på arbetsmarknaden? Funderar själv på att läsa juridik på distans, men vet inte riktigt hur värt det vore.
I Lund var det rätt illa men som utomstående så bör man kanske ta allt med en nypa salt. Hur arbetsläget ser ut har jag dålig koll på men det är väl fortfarande högst betyg=notarietjänst=snabb resa in i advokatsamfundet som är den största anledningen till betygshetsen.
Gammal 2010-09-30, 18:10   #12
davvvan
helt ok

davvvans avatar

Reg.datum: May 2006
Vi läste endel civilrätt på socionomutbildningen förra terminen. Det var mest kunna hitta rätt och ta paragraferna i rätt ordning.
Gammal 2010-09-30, 18:15   #13
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
I Lund var det rätt illa men som utomstående så bör man kanske ta allt med en nypa salt. Hur arbetsläget ser ut har jag dålig koll på men det är väl fortfarande högst betyg=notarietjänst=snabb resa in i advokatsamfundet som är den största anledningen till betygshetsen.
Ah, nu blev jag ännu mer sugen när du säger så. Vet ju redan vart jag skulle kunna få notarietjänst så länge jag inte failar helt(okej, riktigt så enkelt kanske det inte är, men ändå).
Gammal 2010-09-30, 18:25   #14
grondahl
Dryg, slö & långsam

Reg.datum: Jan 2008
Noterietjänsterna tillsätts väl enbart efter betyg? Därav hetsen

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ah, nu blev jag ännu mer sugen när du säger så. Vet ju redan vart jag skulle kunna få notarietjänst så länge jag inte failar helt(okej, riktigt så enkelt kanske det inte är, men ändå).
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 18:27   #15
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Reg.datum: Dec 2006
Det räcker oftast inte med högsta betyg på alla kurser under utbildningen för att få en notarietjänst. Lägg till ett par terminer med extra studier/arbete relaterad till juridiken så är chanserna större.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:07.