2010-09-29, 17:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Rättegång
Hallå kolo!
Blev för några månader sen misshandlad av tre killar, eftersom att jag bryr mig om min framtid så polisanmälde jag händelsen trots att jag helst hade viljat hämnas.
Nu har jag fått ett brev hem från åklagaren att rättegången är nästa vecka och är nervös för detta, är det någon av er som har erfarenhet om sånt här som kan komma med lite tips om saker man kan göra för att det ska vara lättare?
//Kararekid
|
|
|
2010-09-29, 17:03
|
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Be kamrater/familj att följa med och sitta bland åhörare så kanske det känns lite tryggare.
|
|
|
2010-09-29, 17:06
|
|
|
Registered User
|
Finns det stor chans att dom andra killarna tar med sig en massa kompisar?
|
|
|
2010-09-29, 17:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gober
Be kamrater/familj att följa med och sitta bland åhörare så kanske det känns lite tryggare.
|
Skulle inte jag gjort, känns ju bara pinsamt.
Ta ett par groggar innan rättegången
|
|
|
2010-09-29, 17:09
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av John M
Ta ett par groggar innan rättegången 
|
Blir lite svårt att förklara då jag endast är 15 år
|
|
|
2010-09-29, 17:11
|
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av John M
|
Skojar du eller?
|
|
|
2010-09-29, 17:13
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Karatekid
Finns det stor chans att dom andra killarna tar med sig en massa kompisar?
|
Beror nog på vad för folk det är. Har var på ett gäng rättegångar det är sällan de tar med kompisar. Men mitt förslag till dig är att som Gober skriver, ta med någon som kan stötta dig.
|
|
|
2010-09-29, 17:15
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wintermute
Beror nog på vad för folk det är. Har var på ett gäng rättegångar det är sällan de tar med kompisar. Men mitt förslag till dig är att som Gober skriver, ta med någon som kan stötta dig.
|
Okej, hur lång tid brukar en rättegång ta?
|
|
|
2010-09-29, 17:16
|
|
|
Human forklift.
Reg.datum: Aug 2008
|
Ta med familjen och håll dig bara till sanningen. Gå igenom vad som hänt nu innan rättegången så du inte stakar dig om du blir nervös utan har allting glasklart för dig, tidsföljd i händelserna, vad som hände när, vad som hände efteråt och så vidare.
Har ingen egen erfarenhet av rättegångar men så länge du svarar sanningsenligt borde du inte ha något att vara rädd för.
|
|
|
2010-09-29, 17:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Fan, det lät ju inte särskilt kul... Jag tycker att du ska samla de grövsta killarna från Kolozzeum och sedan sitter du där, safe and sound.
Skämt åsido, jag tycker att du borde ta med dig familjen som alla andra redan har sagt. De måste vara vidriga monster om de inte känner skuld när de ser dig där med familjen.
EDIT: Det är RIKTIGT starkt av dig att du tar steget framåt och polisanmäler händelsen, kan jag säga. Precis vad jag hade gjort, lycka till nu!
Senast redigerad av difeddy den 2010-09-29 klockan 17:25.
|
|
|
2010-09-29, 17:26
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J
Ta med familjen och håll dig bara till sanningen. Gå igenom vad som hänt nu innan rättegången så du inte stakar dig om du blir nervös utan har allting glasklart för dig, tidsföljd i händelserna, vad som hände när, vad som hände efteråt och så vidare.
Har ingen egen erfarenhet av rättegångar men så länge du svarar sanningsenligt borde du inte ha något att vara rädd för.
|
Det lät ju som en bra idé att gå igenom allt innan  Tack så mycket!
|
|
|
2010-09-29, 17:29
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av difeddy
Fan, det lät ju inte särskilt kul... Jag tycker att du ska samla de grövsta killarna från Kolozzeum och sedan sitter du där, safe and sound.
Skämt åsido, jag tycker att du borde ta med dig familjen som alla andra redan har sagt. De måste vara vidriga monster om de inte känner skuld när de ser dig där med familjen.
EDIT: Det är RIKTIGT starkt av dig att du tar steget framåt och polisanmäler händelsen, kan jag säga. Precis vad jag hade gjort, lycka till nu!
|
Hade ju varit skoj och ta med sig lite folk från MMA-klubben 
Det värsta är att dom svinen som gjorde det är två år äldre än vad jag är och gick på mig tre mot en.
Tack så mycket
|
|
|
2010-09-29, 17:32
|
|
|
helt ok
Reg.datum: May 2006
|
Lycka till, hoppas det går bra. Än så länge känns det svenska rättsystemet rätt safe.
|
|
|
2010-09-29, 17:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Karatekid
Okej, hur lång tid brukar en rättegång ta?
|
Har inte direkt koll på tiden men beror på hur många vittnen/målsägande/åtalade.
Bli inte provocerad av förvararnas frågor, det är trots allt deras jobb att få dig att se dålig ut.
|
|
|
2010-09-29, 17:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Begär ett målsägandebiträde.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:19.
|

|