Jag är lite medicinskt intresserad och har börjat fundera på att köpa en blodtrycksmätare. Efter lite letande så ser jag att det går att hitta från 150kr upp till 8300kr.
Finns det någon vinst med att köpa en dyr blodtrycksmätare? Att mäta blodtryck känns som en väldigt enkel operation, och jag har aldrig sett någon läkare ha en hi-tech blodtryckmätare, utan de använder sig av en manuell som pumpas upp.
Rent spontant så känns en analog blodtrycksmätare bättre då där inte är någon teknisk komponent som kräver batteri och som kan gå sönder.
Jag är lite medicinskt intresserad och har börjat fundera på att köpa en blodtrycksmätare. Efter lite letande så ser jag att det går att hitta från 150kr upp till 8300kr.
Finns det någon vinst med att köpa en dyr blodtrycksmätare? Att mäta blodtryck känns som en väldigt enkel operation, och jag har aldrig sett någon läkare ha en hi-tech blodtryckmätare, utan de använder sig av en manuell som pumpas upp.
Rent spontant så känns en analog blodtrycksmätare bättre då där inte är någon teknisk komponent som kräver batteri och som kan gå sönder.
Analog måste man ha en viss kunskap för att få korrekta mätvärden. Gå till apoteket. Dom säljer elektroniska mätare för både under och överarm. Skulle satsa på en för överarmen då de sägs ge mer korrekta mätvärden. Har också för mig att dom de säljer på Apoteket är även godkända för bruk inom sjukvården och det ser iaf jag som en viss garanti att det inte är ren skit. Går på runt 1000-lappen vilket det ju kan vara värt.
__________________ Jag tränar i mitt garage! Hardcore så det förslår.
"It's the same bull that I see spouted all the time with training partners. 'Oh, if you don't have training partners, you'll never amount to anything'. That's absolute garbage."Mike Tuchscherer
En manuell är inte så svår att lära sig men det krävs också ett stetoskop och jag skulle inte ens försöka mäta på mig själv. De elektroniska som jag har testat funkar bra.