Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-08, 22:47   #1
Potatiskillen
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Kom på en bra manus

Såhär dags vid hösten så sitter nog många inne och whinar så att säga inom allt.

Jag själv är lite rastlös för tillfället och väntar på att nästa vecka då allt blir lugnare så att säga.

Iallfall, jag gillar thriller som fasiken och svart humor. Jag såg nyligen Jägarna som är en av Sveriges bästa filmer i en top fem lista.

Jag har kikat på diverse sidor om hur man kan utbilda sig till en manusförfattare, frågan är ju då om detta behövs?

Jag tänkte satsa på Hollywood direkt tamigfan, sjuk eller inte, vi pratar om sisådör tio år nu och jag kan nästan garantera att ingen annan har kommit på denna ide tidigare. Det är ingen Human Centipede smörja eller sådant utan bara en thriller.

Vad tror ni? Låter jag för arrogant? Jag vill försöka iaf då min starkaste personlighet är kreativitet, det borde ju finnas distanskurser här i Sverige om hur man skriver en bra manus så att man får mer självförtroende, efter det så hade jag tänkt åka till Los Angeles och höra vad de tycker om det.

Nu frågar jag kolo bara för att checka, det lär väl finnas en som vet hur man gör en film eller har skrivit en egen manus själv. Jag vet att det kommer att krävas en jäkla massa tid för att skriva en bra manus.
Potatiskillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 22:53   #2
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Om du tror att du kan. Försök. Vad har du att förlora?

Berätta inte för dina vänner dock
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 22:55   #3
Potatiskillen
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Om du tror att du kan. Försök. Vad har du att förlora?

Berätta inte för dina vänner dock
Har bara berättat det åt än och han är från Portugal, tvivlar starkt på att han inte är så engagerad om vi säger så.

Tack för ditt tips
Gammal 2010-09-08, 22:57   #4
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Fan, jag är så taggad på att skriva något själv. Är också intresserad av screenplays men det är nog ett svårare hantverk eftersom man inte bara ska berätta en bra historia, utan skriva det så att det är direkt applicerbart av ett filmteam.

Det finns jättemycket att läsa om ämnet på internet. Tror inte direkt någon utbildning behövs, däremot så behöver man nog ofta hjälp att få ett bra manus upptäckt med tanke på hur många dåliga manus som skickas in i mängder till agenter/filmbolag osv.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2010-09-08 klockan 22:59.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 23:02   #5
Potatiskillen
Banned User

George Lucas var 33 år då han skrev Star Wars, det var så jag tänkte. Nog för att min inte kommer att bli succe, men vem vet.

Dum fråga då, men är målet att inte tala om vad man har för mål för att det ställs då för mycket krav?

Om en 11-årig kille som sysslar med boxing säger att han vill bli champ, blir han alltså inte det då?

Senast redigerad av Potatiskillen den 2010-09-08 klockan 23:05.
Gammal 2010-09-08, 23:14   #6
Jens.Andersson
Registered User

Jens.Anderssons avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Potatiskillen Visa inlägg
Dum fråga då, men är målet att inte tala om vad man har för mål för att det ställs då för mycket krav?

Om en 11-årig kille som sysslar med boxing säger att han vill bli champ, blir han alltså inte det då?
Nej, han påstår att din hjärna "lurar" sig självt till att du faktiskt har fulländat en
uppgift och därför känner du belöning och lättnad och därför minskar sannolikheten
att du faktiskt slutför arbetet. Det är såklart individuellt, många fullföljer nog sina
drömmar eller mål i vilket fall.
Jens.Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 12:05   #7
Potatiskillen
Banned User

Tack för ert stöd, jag skall vara tyst om det här
Gammal 2010-09-09, 12:11   #8
PRound
Registered User

PRounds avatar

Reg.datum: Feb 2010
Vi är nog inne på samma spår du och jag. En dag dök det bara upp en idé i mitt huvud, en hel film, från början till slut. Så jag köpte Final Draft för screenwriting, och jag håller på och kikar på lite videor och jag har precis köpt en bok om manuskript.
PRound är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.