Målsättning i stora drag
Ta en plats i seniorlandslaget innan nästa EM om 4 år
Bli starkare, rörligare, explosivare och uthålligare
Må bättre fysiskt och psykiskt
Kommentar: Första träningen på IH i HAKs lokal idag! Blev lite besviken att det tydligen inte bara var tillgängligt för HAKs medlemmar utan det fanns ett antal tjejer och killar från Filborna (?) gymnasium som tränade där också. Inget trams eller så utan det bara försvårade för mig att hitta någon som var med i HAK och därmed kunna få hjälp med teknik samt bekanta sig med Men men, körde på och försökte få igång tekniken i benböj på egen hand istället. Gick rätt så okej tycker jag!
Det väldigt lugna passet avslutades med stretch med fokus på ben och bål.
Senast redigerad av Exdiaq den 2010-09-06 klockan 18:11.
Kommentar: Nej, ingen copy+paste här inte, kör 100kg i böj, mark och bänk för tillfället då det känns som en bra vikt för att öva teknik utan att det blir för lätt och tekniken inte "behövs" på samma sätt.
Tanken med min träning i nuläget är att det inte finns någon vidare tanke från mitt håll.. Förklaring; har lyckats få kontakt med Lars Rinse (fd SM-mästare i SL och TL) då han är min massör. Som det ser ut nu ska ha hjälpa mig med teknik i sådana grundläggande övningar som är stommen i styrketräning för am. fotbollsspelare (och många andra): benböj, marklyft, bänkpress och frivändningar. Han ska även hjälpa mig sätta ihop/ge mig ett bra program att följa. Jag förmodar att det blir mer SL-inspirerat i början för att bygga upp grundläggande styrka och teknik innan jag går över till svårare övningar såsom frivändningar. I vilken utsträckning han kommer att hjälpa mig vet jag inte ännu då jag ska ha min första träning med honom nästa vecka. Men oavsett hur mycket det blir så är jag enormt tacksam!
Det som också är positivt med detta är att jag inte behöver tänka lika mycket på om det är rätt program för mig, hur det ska utföras och åtgärder vid motgångar. Jag vet att han bevisligen kan sina grejer och kan därför koncentrera mig på vad han säger att jag ska göra (och göra det) istället för att kritisera och börja fundera på om det är rätt eller ej.
En till sak som är positiv är att jag får in en fot på HAK/Greppet där även andra förhoppningsvis kan hjälpa mig med teknik samt sin blotta närvaro. Föga förvånande så höjer jag min översta nivå när jag omger mig med folk som vill och kan. Märkte detta främst under JLL-läger då jag "blev" starkare, snabbare, explosivare, uthålligare, mer snabbtänkt, o.s.v., o.s.v. över en natt. För just motivationen har trutit eftersom det har känts som är ensam i klubblaget och i min omgivning som vill träna någorlunda bra och kvalitativt.
Detta problemet under offseason följer med till säsongen då det känns som matcherna inte betyder något eftersom jag inte har lagt ner blod, svett och tårar under offseason som verkligen gör det värt att ta ut sig helt. Istället känner man sig som en patetisk weekend-warrior. Enligt mig är det vägen till målet som ger målet ett värde och inte tvärtom. Märkte även detta i juniorlandslags-sammanhang då jag under ca 3 år var på läger o.s.v. men fick inte chansen att spela p.g.a. olika motgångar. Dessa motgångarna fick mig att verkligen spela 110% under junior-VM 2009. Matchen mot Frankrike ( var bland det mest underbara jag har upplevt i fotbollssammanhang. Den hängivenheten, viljan att vinna och offra sig för laget som alla visade var helt magisk.. Jag har aldrig någonsin varit så förbannad och taggad (på ett positivt sätt) som jag var då. Stod verkligen och skrek på den offensiva linjen innan varje spel, ville verkligen köra över dem. Anledningen till jag verkligen kunde tagga till var tanken på att motgångar jag hade haft innan och det faktum att jag äntligen lyckats ta mig in i laget, sista året som junior och spelandes det största eventet för svensk juniorfotboll någosin.
Vidare till nästa sak. Har mer eller mindre bestämt mig för att börja coacha OL och DL i klubbens U17-lag. Mycket p.g.a. glöden finns där på ett sett som tyvärr brukar avta desto äldre spelaren blir. De är unga och naiva, precis som jag var i den åldern då jag kämpade med att ta mig in i JLL. Kan inte hjälpa att tänka om jag hade haft en coach i klubben som kunde hjälpa mig i den åldern istället för att lära mig själv när det gäller allt från styrketräning till teknik som linjespelare och mentaliteten som krävs så hade jag kommit in i JLL tidigare och den naiva glöden för sporten hade levt längre.
Långsiktigt mål för mig är att ta mig in i landslaget igen, denna gång seniorlandslaget. Det var lite tur i oturen att Sverige placerade sig så katastrofalt dåligt i detta års EM eftersom vi då inte blev kvalificerade till VM och därmed dröjer det 4år till nästa stora mästerskap. Jag behöver därför inte känna någon enorm press att utvecklas snabbt utan kan ta det i den takt som krävs och samtidigt ägna mig åt saker jag vill göra som skulle bli knivigt att kombinera med landslaget, t.ex. resa en massa.
"Träningen" som har bedrivits de två senaste dagarna har varit 12- respektive 11-timmars springande upp och ner för gator. Om allt går väl i morgon och jag slipper övertid blir det ett överkroppspass.
Ja, förresten som jag har sagt så har jag gått och blivit linje-coach för klubbens U17-lag. Coachade ett halvår innan jag ryckte in i lumpen också men det var lite halvhjärtat. Inte sagt att jag ska lägga ner hjärta och själ i coachandet nu, men det ska i alla fall bli ett par snäpp seriösare. Det kommer krävas så in i mycket arbete för att få ihop en linje som kan sina grejer. Blir inte lättare av att jag i nuläget inte är vidare pedagogisk, men på ett eller annat sätt lär det lösa sig.
Preliminärt blir det äntligen en träning med Lars Rinse på HAK denna lördag som kommer! Blir till att efterlikna en tvättsvamp och suga åt sig så mycket info/tips som möjligt. På söndag bär det av mot Karlstad för att kolla SM-final!
Senast redigerad av Exdiaq den 2010-09-14 klockan 21:12.
Jobbade över rejält idag igen.. Jobbar egentligen 06:00 - 14:30 men blev till 18:00 idag. Hinner inte köra överkroppspass då jag ska coacha om ett litet tag. Får bli i morgon då rundan ska bli, vad jag har hört, rätt lugn. Vila en dag sen IH på lördag.
Spänsthopp upp på pall
4x5 @ uppskattningsvis 70cm
Kommentar: Första träningen där jag (och Mussebj) hade hjälp av Lars Rinse med teknik när det gäller benböj och marklyft. I och med att jag i princip är helt självlärd när det gäller styrketräning fanns där i mitt tycke många nyheter och "ahaa"-upplevelser, men jag älskade det! Jag vet att där finns bra mycket mer kapacitet i mig än de flygvikter jag tränar på nu för att nöta in tekniken så när jag får rätt på det kommer det bli grymma förbättringar.
Som det ser ut nu kommer träning med Rinse på lördagar ett återkommande fenomen och det är något som uppskattas så sanslöst mycket! Inte bara att jag får hjälp med tekniken utan även får lite press på mig att genomföra styrkepassen då Rinse är en upptagen man och att då ta upp hans tid utan nytta, tjaa, det skulle kännas pissigt. Sen lär jag mig basövningar som benböj, marklyft och bänkpress (samt senare frivändningar) ordentligt och därmed kan jag känna mig bekväm längre fram i min coaching-"karriär" ha styrkepass (något jag inte är helt bekväm med nu).
Kom hem rätt sent igår och var tvungen att jobba som vanligt idag trots att jag egentligen skulle ha varit ledig. Fick även stanna förbi tandläkaren och laga hål efter jobbet, mindre trevligt. Så träningen får flyttas fram en dag ännu en gång för jag har lite shit att göra här hemma också. Jag vet inte riktigt hur de nästkommande veckorna kommer se ut då jag inte har skrivit på ett nytt anställningsbevis (3:e på samma företag sen i juli) om hur länge jag ska jobba o.s.v. Men som det ser ut nu så är det 4-fackare (hämtar hos hushåll, gata upp och ner) som gäller vilket innebär långa dagar.
Kommentar: Grymt dåligt kontakt med mukklerna idag, men var rätt väntat då jag inte kört ett ordentligt överkroppspass på ett tag. Men det kommer, det kommer! Det var rätt så awesome att passet kunde avrundas med att Jasmine Kara - Try My Love spelades på radion på vägen hem, massive like!
Ingen vidare "träning" idag. Koncentrationen vad bottenlåg för jag hade helt enkelt för mycket att tänka på efter att ha coachat U17. Blev ett par set benböj följt av rejäl stretch av benen. Är av den åsikten att det är inte lönt att köra flerledsövningar om inte koncentrationen är där, inte ens lätt teknik-övning för jag vill gå efter så nära perfekt utförande som möjligt för att inte lära in fel. Finns en rätt enkel lösning på detta dock; kom iväg tidigare så att jag tränar innan jag ska coacha U17.
U17 går framåt, det är en hel del folk (och coacher!) jämfört vad jag var van vid i den åldern, vilket är grymt bra! De andra coacherna har också blivit sålda på att vi ska bedriva styrketräning i klubbens regi, något jag är grymt glad över då man inte blir en bättre spelare utan att utveckla sig styrke- och snabbhetsmässigt. Förhoppningsvis kan jag och en annan amerikansk coach i laget förmedla detta på ett bra sätt så att de inser detta och samtidigt tycker att det är roligt. Vissa har insett det, men de tränar rätt fel (läs disco istället för tunga basövningar). Att få dem att hålla intresset uppe trots att de förmodligen kommer att köra på flugvikter ett tag för att få in tekniken lär också bli en utmaning.
Blir lite "träning" i kväll också i form av scendemontering i Halmstad med laget! Påbörjas 19:30 och beräknas vara klart vid 24:00, hemma 01:00, gå upp 05:00 igen för att jobba. Ber till Allahs håriga nötter att det inte blir massa övertid bara för då kan det bli lite segt. Men det är just sådana här dygn jag är grymt tacksam för att jag har gjort lumpen!
Dock ingen träning med U17 i morgon och kan köra underkroppspasset antingen i morgon eller på tisdag så det är rätt chill i alla fall.
Senast redigerad av Exdiaq den 2010-09-26 klockan 14:20.