Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-01, 12:06   #1
I Five Ace
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
stamcellsforkare

Jag undrar vilket program man ska välja om man vill bli en stamcellsforskare. uppskattar hjälpen.
I Five Ace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 12:14   #2
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
På gymnasiet?

Natur-natur.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 12:57   #3
I Five Ace
Registered User

högskola
Gammal 2010-09-01, 13:36   #4
hallar
M.D.

Reg.datum: May 2002
Finns många vägar in i den prekliniska världen. Spontant tänker jag på molekylärbiologi eller biomedicin. Sedan kan du också göra så att du läser till läkare och forskar prekliniskt, det är det många som har gjort. Då kan du alltid välja att jobba kliniskt i perioder om du vill ha något att bryta av med.
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 14:43   #5
Shajjn
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
Naturvetenskapsprogram inkl. kurserna Fysik B, Kemi B, Biologi B och Matematik E.

Fortsätt på universitet inom medicin, biologi eller kemi, alternativt bio-/kemiteknisk linje.
Den naturliga vägen är molekylärbiologi, biomedicin eller medicin (läkarprogram).

Fortsätt vidare med forskarutbildning hos stamcellsforsknings-grupper eller närliggande kunskapsområde, lite beroende på möjligheter och intresse.

- Börja plugga ordentligt på gymnasiet
- Se till att hoppa på alla möjligheter att få sommarforska, praktisera på labb, skugga forskare, delta i nationella/internationella tävlingar inom naturvetenskap o.s.v.
- Bekanta dig tidigt med forskarvärlden och vetenskap i allmänhet.
- Engagera dig i/kika på någon naturvetenskaps/forskarförening, typ Unga Forskare
- Meritera dig i övrigt (t ex referenser från gymnasie- och universitetslärare, handledare etc, osv)

Meritera dig och konkurrera ut andra stamcellsforskar-aspiranter i framtiden, för att lyckas hamna i "rätt forskargrupper" osv.

Överhuvudtaget om man "siktar högt" så ska man ta skolämnena (speciellt språk utöver naturvetenskapliga) på allvar, odla en robust disciplin och sysselsätta sig brett (dvs vara aktiv i övrigt förutom att hänga över böcker: idrotta och ha hobbies). Och vidare absolut inte slösa dagar, veckor och månader på tv- och datorspel (typ World of Warcraft).

Lycka till.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p

Senast redigerad av Shajjn den 2010-09-01 klockan 14:44.
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 15:55   #6
Ape3
Registered User

Ape3s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Biomedicin eller molekylärbiologi. Gå biologiprogram och sedan ta sig vidare?
Ape3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 16:20   #7
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Slår också ett slag för biomedicin eller molekylärbiologi.
Gammal 2010-09-01, 16:24   #8
Chrillee
Registered User

Chrillees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Shajjn Visa inlägg
Lycka till.
Du lät väldigt insatt, är du själv någon form av forskare?

Verkar som att TS måste förberedda sig på ett rejält engagemang hur som helst, och inget man gör i en handvändning inte.
Chrillee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 16:43   #9
Bubban
Registered User

Bubbans avatar

Reg.datum: Nov 2007
Alltså. Stamcellsforskning finns om många ämnen. Du kan t.ex. plugga neurovetenskap (som jag) efter Natur eller medicin/biologi/biomedicin/biokemi/kemi som andra sagt.
Jag vet att t.ex. Linköpings läkarprogram har forskning den 5e terminen där du t.ex. kan forska utomlands. Detta kan ge dig en bra inblick på om du verkligen vill forska på heltid, det är sannerligen inte ett yrke för alla.
Gammal 2010-09-01, 16:52   #10
stafh
Registred User

stafhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bubban Visa inlägg
Du kan t.ex. plugga neurovetenskap (som jag)
Är det ett program? Var läser du det? Jag fick nämligen precis höra att det bara finns en enda neurovetenskaplig universitetskurs i hela Sverige.
Gammal 2010-09-01, 16:55   #11
Koettman
Registered User

Koettmans avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Shajjn Visa inlägg
Text.
Tycker du överdriver nu. Oavsett om man läser biomedicin eller läkare finns det otroligt många möjligheter för forskning inom nämnt område utan att man har gjort allting som du just listat. Har du någon egen erfarenhet eller sköt du från höften?
Koettman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 17:00   #12
stafh
Registred User

stafhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Koettman Visa inlägg
Tycker du överdriver nu. Oavsett om man läser biomedicin eller läkare finns det otroligt många möjligheter för forskning inom nämnt område utan att man har gjort allting som du just listat. Har du någon egen erfarenhet eller sköt du från höften?
Klart det går att forska utan att göra allt det där. Det är ändå bra tips. Vill man dessutom forska inom ett visst specifikt område så är det nog en god idé att vara väl meriterad.
Gammal 2010-09-01, 17:22   #13
Koettman
Registered User

Koettmans avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Klart det går att forska utan att göra allt det där. Det är ändå bra tips. Vill man dessutom forska inom ett visst specifikt område så är det nog en god idé att vara väl meriterad.
Jag kan hålla med om att det inte skadar. Men det är långt ifrån obligat oavsett forskningsområde. Det skulle ju förutsätta att alla som forskar inom stamceller skulle vetat om detta vid 15 års-ålder och därefter arbetat aktivt mot detta. Syn.
Koettman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 17:23   #14
hallar
M.D.

Reg.datum: May 2002
Skaffa sig bra gymnasiebetyg, det öppnar dörren till alla utbildningar. Sedan när du är på en utbildning som du trivs med så kan du försöka nästla dig in i en forskargrupp. Jag började forska samtidigt som jag läste till läkare. Tar läkarexamen till jul och kommer då ha hunnit göra lite mer än halva min avhandling samtidigt. Slå två flugor osv...
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 19:35   #15
I Five Ace
Registered User

OK först vill jag tacka er för all hjälp. Jag har kollat upp de olika programmen som ni nämnt och blev extra intresserad av biomedicin, men jag kunde inte hitta vilka behörigheter man ska ha eller särskilda kurser som man ska läsa. Jag vet t.ex att för civilingenjörsprogram ska man ha godkänt i alla matte kurser t.o.m. E, fysik B och kemi A, men hur är det med biomedicin.Ni verkar så insatta i det här så tänkte att jag kanske kunde spara lite tid, studievägledaren dyker inte upp förrän slutet av höstterminen eller kanske i början av vårterminen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.