2010-08-23, 07:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Låna handpenning
Kan börja med att säga att jag inte har någon koll på varken politik eller nyheter, och att jag bara hört detta som rykte.
Har de plockat bort att man kan låna upp handpenningen? Hörde att man måste ha handpenningen i cash numera när man köper lägenhet eller hus. Stämmer det? Vart kan man läsa mer om det isf?
Om det är sant, vilket parti var det som framförde frågan?
|
2010-08-23, 08:05
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Men om du lånar handpenningen som ett blanco-lån hos en annan långivare än den som du har tänkt ta ditt bostadslån hos?
Hur har de tänkt lagstifta om det?
Det kommer bara att göra det dyrare att låna.
Känns dumt att lagstifta om nåt sånt. Låt bankerna avgöra hur de vill reglera sin långivning.
|
|
|
2010-08-23, 08:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Känns dumt att lagstifta om nåt sånt. Låt bankerna avgöra hur de vill reglera sin långivning.
|
ja... det gick ju så himla bra sist
|
|
|
2010-08-23, 08:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Finansinspektionen har väl bara ändrat att du får låna 85% istället för som innan 90%, hur du löser frågan med handpenning är väl inte direkt kopplat till det.
Läste ngt om att SBAB redan försöker hitta sätt att låta folk låna mer men läste det inte så noga så vet inte exakt hur de tänkte utforma det.
Sen vettefan om jag tycker detta är relaterat till bakkrisen som var, det var ju inte svenska bosparare som hade ställt till den det var ju bankernas egna investeringar som var lite väl vågade......
|
|
|
|
2010-08-23, 08:41
|
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Förslaget kommer från finansinspektionen då man tycker att folk har för hög belåning på sina hus. Om värdet på huset/lägenheten sjunker så har man lån som överskrider marknadsvärdet. Det är en besvärlig sits. Det var det som drabbade många i början på -90 talet då de tvingades sälja sina hus för att de inte hade råd att bo i dem och de fick sälja långt under de som de betalat för dem. De satt med andra ord utan hus men fortfarande med skulder.
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2010-08-23, 08:46
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72
Förslaget kommer från finansinspektionen då man tycker att folk har för hög belåning på sina hus. Om värdet på huset/lägenheten sjunker så har man lån som överskrider marknadsvärdet. Det är en besvärlig sits. Det var det som drabbade många i början på -90 talet då de tvingades sälja sina hus för att de inte hade råd att bo i dem och de fick sälja långt under de som de betalat för dem. De satt med andra ord utan hus men fortfarande med skulder.
|
Jo det hänger väl ihop med att Sverige just nu anses ha en relativt övervärderad bostadsmarknad med.
|
|
|
|
2010-08-23, 08:52
|
|
|
I´m just kidding. Or am I?
Reg.datum: Oct 2001
|
I kombination med många personer som tycker full belåning på hus etc. är det bästa och leva livet nu för att riskera hus&hem imorgon. Med de låga räntor som finns idag så förstår inte jag hur bildade människor tar lån som gör att de kommer bli livegna vid räntehöjningar på någon futtig %.
|
2010-08-23, 13:39
|
|
|
Gubbe
|
Citat:
Ursprungligen postat av mangs
I kombination med många personer som tycker full belåning på hus etc. är det bästa och leva livet nu för att riskera hus&hem imorgon. Med de låga räntor som finns idag så förstår inte jag hur bildade människor tar lån som gör att de kommer bli livegna vid räntehöjningar på någon futtig %.
|
Och ingen som helst tanke på att man kan bli arbetslös, sjukskriven eller något annat. För då ska man ha bidrag så att man klarar sitt (för)dyra boende. Jag blir så förbannad.
|
|
|
|
2010-08-23, 13:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Och ingen som helst tanke på att man kan bli arbetslös, sjukskriven eller något annat. För då ska man ha bidrag så att man klarar sitt (för)dyra boende. Jag blir så förbannad.
|
Man får väl inte några bidrag för köpta hus eller lägenheter? Eller?
|
|
|
2010-08-23, 13:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Boven i dramat är amorteringsfria lån. Det borde förbjudas snarast, men det är väl för politiskt impopulärt skulle jag tro.
|
|
|
2010-08-23, 13:48
|
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
|
Jag betalar lite extra varje månad för en liten försäkring som gör att i händelse av att man blir arbetslös så "pyntar" banken lånet.
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2010-08-23, 13:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
USAs bostadsmarknad kraschade på en nivå lägre än sveriges nuvarande. Så att fortsätta hoppas på evigt stigande priser kan vara lite risky.
|
|
|
2010-08-23, 14:14
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av thunder
USAs bostadsmarknad kraschade på en nivå lägre än sveriges nuvarande. Så att fortsätta hoppas på evigt stigande priser kan vara lite risky.
|
Nog är de evigt stigande i det långa loppet, om inte vår del av världen går stenhårt in i väggen för evigt......men knappast i den takt vi sett de senaste 10 åren.
|
|
|
|
2010-08-23, 14:26
|
|
|
Gubbe
|
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow
Man får väl inte några bidrag för köpta hus eller lägenheter? Eller?
|
Det är mer i sjukpenning och a-kassa de strävar efter. Tror iofs att man kan få en liten slant även om man har bostadsrätt, dock inte på lånedelen.
|
|
|
|
2010-08-23, 14:27
|
|
|
Gubbe
|
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Boven i dramat är amorteringsfria lån. Det borde förbjudas snarast, men det är väl för politiskt impopulärt skulle jag tro.
|
Fast att amortera en tusing i månaden på en kåk på 4 miljoner gör ju nästan vare sig till eller från om den är belånad till nocken.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:37.
|

|