2010-08-07, 13:17
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Kolhydratkvantitet- och kvalitet påverkar risken för diabetes typ 2
Citat:
BACKGROUND: Carbohydrate quantity and quality may play an important role in the development of type 2 diabetes.
OBJECTIVE: We investigated the associations of dietary glycemic load (GL), glycemic index (GI), carbohydrate, and fiber intake with the incidence of type 2 diabetes.
DESIGN: A prospective cohort study was conducted in 37,846 participants of the EPIC-NL (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition-Netherlands) study, aged 21-70 y at baseline and free of diabetes. Dietary intake was assessed with the use of a validated food-frequency questionnaire. Incident diabetes cases were mainly self-reported and verified against general practitioner records.
RESULTS: During a mean follow-up of 10 y, 915 incident diabetes cases were documented. Dietary GL was associated with an increased diabetes risk after adjustment for age, sex, established diabetes risk factors, and dietary factors [hazard ratio (HR) per SD increase: 1.32; 95% CI: 1.14, 1.54; P lt 0.001]. GI tended to increase diabetes risk (HR: 1.08; 95% CI: 1.00, 1.17; P equals 0.05). Dietary fiber was inversely associated with diabetes risk (HR: 0.92; 95% CI: 0.85, 0.99; P lt 0.05), whereas carbohydrate intake was associated with increased diabetes risk (HR: 1.15; 95% CI: 1.01, 1.32; P lt 0.05). Of the carbohydrate subtypes, only starch was related to increased diabetes risk [HR: 1.25 (1.07, 1.46), P lt 0.05]. All associations became slightly stronger after exclusion of energy misreporters.
CONCLUSIONS: Diets high in GL, GI, and starch and low in fiber were associated with an increased diabetes risk. Both carbohydrate quantity and quality seem to be important factors in diabetes prevention.
|
Am J Clin Nutr. 2010 Aug 4. Carbohydrate quantity and quality and risk of type 2 diabetes in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition-Netherlands (EPIC-NL) study.
http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2010.29620v1
|
|
|
2010-08-07, 20:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
only starch was related to increased diabetes risk
|
Lite överaskande, eller?
|
|
|
2010-08-07, 20:55
|
|
Lilla Guldlock
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av maRRtin
Lite överaskande, eller?
|
Nu vet jag ju inte vilka de andra kolhydratssubtyperna var men stärklelse såsom majsstärkelse (maltodextrin) som finns i så fruktansvärt många livsmedel är knappast något att rekommendera i en kost för att förhndra diabetes typ II.
Maltodextrin är pga sin kraftiga förgrening mycket snabb, misstänker att t.ex potatisstärkelse (potatismaltodextrin) är en kraftigt grenad polymer det också och därmed ger en kraftigt blodsockerstegring med ett kraftigt insulinpåslag.
|
2010-08-08, 06:58
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av maRRtin
Lite överaskande, eller?
|
Speciellt som det inte var fruktos. Vi kanske ska tolka det som att fruktosen inte orsakar diabetes typ 2. Men frultos ger skador på kroppen när man fått det metabola syndromet.
|
|
|
2010-08-13, 06:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Speciellt som det inte var fruktos. Vi kanske ska tolka det som att fruktosen inte orsakar diabetes typ 2. Men frultos ger skador på kroppen när man fått det metabola syndromet.
|
Precis. Fruktosens negativa effekter är de långsiktigt metabola, inte den hastiga stora blodsockerkoncentrationen från stärkelserik mat.
Jag är inte minsta förvånad även om man förstås inte kan konstatera något efter varje studie.
|
|
|
2010-08-15, 09:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
|
|
2010-08-15, 09:50
|
|
Symmetrisk moderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
|
Men är fettbildningen något problem egentligen ?
Spelar det någon roll ifall det snurrar runt en massa VLDL i blodet efter lunch ifall man har förbrännt det till nästa morgon ?
Författaren tar upp fettlever. Risken för fettlever ser inte jag som speciellt hög hos någon som är välnärd, har acceptabellt BMI och ligger i kaloribalans.
|
|
|
2010-08-15, 09:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Risken för fettlever ser inte jag som speciellt hög hos någon som är välnärd, har acceptabellt BMI och ligger i kaloribalans.
|
Vissa livsstilar kanske försvårar att man bibehåller den hälsan? I alla diskussioner har du alltid utgångsläget att allt redan är bra och att om allt bara är bra så är ju inget dåligt.
Jag tycler det blir ett konstigt resonemang om man aldrig problematiserar något någon gång. Jag menar inte att du har fel eller så men det blir liksom fel utgårngsläge om man alltid tar för givet att allt är bra.
|
|
|
2010-08-15, 09:58
|
|
Registered User
|
Citat:
The data demonstrate that an early stimulation of lipogenesis after fructose, consumed in a mixture of sugars, augments subsequent postprandial lipemia. The postlunch blood TG elevation was only partially due to carry-over from the morning. Acute intake of fructose stimulates lipogenesis and may create a metabolic milieu that enhances subsequent esterification of fatty acids flowing to the liver to elevate TG synthesis postprandially.
|
Conclusions: A 7-d high-fructose diet increased ectopic lipid deposition in liver and muscle and fasting VLDL-triacylglycerols and decreased hepatic insulin sensitivity. Fructose-induced alterations in VLDL-triacylglycerols appeared to be of greater magnitude in the OffT2D group, which suggests that these individuals may be more prone to developing dyslipidemia when challenged by high fructose intakes.
Vill bara säga att en komponent är sackarosen(fruktosen) som man bör undvika så långt det går i förädlad form.
|
|
2010-08-15, 10:36
|
|
Symmetrisk moderator
|
Jag tycker att man alltid måste sätta in saken ( fruktosen ) i sitt sammanhang.
I texten nämns 85 gram kolhydrat vilket motsvarar drygt 5 dl läsk till frukost. Vad kan man försvänta sig efter en stor läsk på morgonen. För en stillasittande datanör som redan har lagt på sig en övervikt så är det säkert av ondo. Dålig mättnad och fulla enegiförråd som sänker insulinkänsligheten och neutalfett i blodet som proppar igen både här och där.
Vad händer för en lätt underviktig, aktiv idrottare som vill förbättra sig rent idrottsligt eller en normalviktig person med aktivt arbete som hållt sin vikt de senaste 15 åren och är rätt nöjd med att svepa en stor Kuba-Cola innan arbetet ?
|
|
|
2010-08-15, 11:31
|
|
Registered User
|
Jag tror inte heller att fruktosen är något problem bland Koloiterna generellt. Problemen är betydligt större där man både äter för mycket och inte tränar.
Men tror samtidigt att man förlorar fettmassa lättare om man utesluter raffinerat socker som innehåller stora mängder fruktos och ersätter sockret med kolhydraterna från grönsaker, grovt bröd osv. Det visar Elizabeth Parks senaste studie klart och tydligt men fortfarande handlar det i botten om för mycket energi i förhållande till energiuttag.
|
|
2010-08-15, 12:19
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Sverker, hela grejen med den här forskningen är för att se hur olika saker påverkar populationen överlag. Den genomsnittliga människan är tyvärr inte den genomsnittliga koloiten, utan påminner snarare om din datanörd som du tog i exemplet. Att hela tiden förenkla och dra upp orienterare, långdistanslöpare och fan och hans faster är ett effektivt sätt att blunda för problemen.
|
|
2010-08-15, 12:28
|
|
Registered User
|
Citat:
I texten nämns 85 gram kolhydrat vilket motsvarar drygt 5 dl läsk till frukost.
|
3dl juice och sötad müsli i fruktyoghurt då? Eller om det överförs till ett litet barn som inleder varje dag med frosties?
+1 på Scratch89
Allt behöver inte handla om de exakta mängderna i en viss studie heller. Från att ett högt akut intag påverkar negativt till det att lägre intag men i princip varje dag, och under flera år, är mer dåligt än bra känns ju knappast långsökt.
|
|
|
2010-08-15, 13:26
|
|
Symmetrisk moderator
|
Visst, jag hade inte tänkt frälsa världen mot övervikt. Elitidrott är mycket mer spännande. I 99 fall av 100 utgår jag ifrån att vi på Kollo är aktiva och har tagt till oss motion som en del av fritiden.
Men min fråga var ifall mycket VLDL i blodet var ett problem eller inte. För mig är det ingen större skillnad ifall vi förbränner fruktosen när den är glukos eller när den har blivit till fett.
|
|
|
2010-08-15, 13:35
|
|
Registered User
|
Citat:
För mig är det ingen större skillnad ifall vi förbränner fruktosen när den är glukos eller när den har blivit till fett.
|
Med det utgångsläget vet inte jag heller. Men jag tar inte för givet att det är så. Jag tror säkert det finns många med genomsnittskoloitens låga aktivitetnivå (och freventa överätande) som INTE alltid förbränner det.
Sen vet jag inte hur lätt VLDL fastnar i blodkärlen och hur fleromättat fett, AGE-produkter och kolesterol i partiklarna oxiderar.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.
|

|