Citat:
Ursprungligen postat av olwe
Svenskar är överjävligt lata. Vi jobbar pisslite och ändå kommer det stollar titt som tätt och antyder att det borde lagstadgas om kortare arbetsveckor. Riktiga muppar.
|
Jag tror att produktiviteten skulle öka om man slapp dötid. Dötid gör en slö.
I mitt yrke blir det ofrånkomligt en del dötid, eller tid då jag inte kan göra något aktivt, trots att jag måste vara på plats... Jag tror att jag i perioder skulle klara mina arbetsuppgifter på 4-5 timmar om dagen. Men det ställer större krav på planering och organisation.
Jag tror att dötid hos anställda mer beror på dåliga ledare/chefer - de som inte alls vill ha kortare arbetstider - än på att de anställda är lata. Chefen måste ha uppsikt över vad de anställda håller på med och ordna så att alla har att göra hela tiden. Man går ju inte till jobbet för att slappa, ska jag spendera de standard 8-9 timmarna på jobbet så vill jag ju helst inte sitta på en stol och halvsova halva den tiden. Man går ju trots allt till jobbet, vore man lat skulle man stanna hemma.
Svenskar är inte alls lata utan har en rätt hög arbetsmoral överlag. Vilka länder är mindre lata? Japan och kina kanske...
Jag tror dock att en lagstadgad kortare arbetsvecka bara skulle skapa en massa problem, speciellt i vissa brancher. I stora industrier kan det funka, men på mindre företag där kraven på den enskilde är lite större blir det hemskt dyrt att behöva anställa ytterligare folk bara för att de man har på plats inte FÅR jobba mer än 6 timmar om dagen.
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan
Fast vi jobbar mer än vi gjorde på 30-talet och producerar fem gånger mer än på 30-talet, ändå är vi lata?
|
Vi jobbar kanske fler timmar? Eller är det fler som är anställda? Mycket av det som utfördes för hand på 30-talet är nu automatiserat och därmed mer effektivt, dock så måste någon stackare se över maskinerna, kanske måste de bevakas dygnet runt eftersom produktiviteten är så hög osv... Det blir väldigt mycket dötid för dessa personer, den mänskliga insatsen i produktionen är mindre men arbetstiderna är lika långa för alla.