Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-03, 18:52   #1
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Reg.datum: Oct 2002
Question Mat/livsmedel man inte blir trött av?

Har ofta ett elände i att jag blir trött som fan efter lunch, vilket sänker produktiviteten ganska ordentligt. På sätt och vis kanske det är i sin ordning, men jag tänkte ändå be om lite tips på maträtter eller livsmedel (gärna lite billigare, blir dyrt att enbart äta sig mätt på kött t.ex.) som inte ger denna effekten.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 19:04   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Mindre kolhydrater, mer fett?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 19:11   #3
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hade på känn att du skulle skriva i denna tråden.

Ja, kanske. Feta, kolhydratfattiga livsmedel som mättar bra utan att ge ett galet energitillskott då?
Gammal 2010-08-03, 19:11   #4
Alexton
Registered User

Alextons avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
+1 på mickelunsen.

Själv hade jag problem med att jag blev som zombie efter stora portioner mat på lunchen. Att gå över till mer fett och dra ned på kollisarna har hjälp rejält. Dessutom blev maten godare
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 19:23   #5
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Hade på känn att du skulle skriva i denna tråden.
Va!

Citat:
Ja, kanske. Feta, kolhydratfattiga livsmedel som mättar bra utan att ge ett galet energitillskott då?
Grejen är att du mycket väl kan tänkas få i dig mer energi just i den måltiden, men äter inte den där bananen/snickersen/mackan till mellamnål istället. Så det jämnar ut sig.

Du kan börja med att t ex byta ut pastan i köttfärssås till någon rotfrukt, och kanske ha extra smör/olja/creme fraiche i såsen. För mig är det verkligen så att jag blir mer mätt om jag tar bort stärkelsekällor utan att ersätta dem med något än om jag hade ätit dem, trots högre totalt energiinnehåll med.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-08-03 klockan 19:25.
Gammal 2010-08-03, 19:31   #6
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Potatis (som ju är en rotfrukt) brukar också kännas tungt i kistan, men det kanske helt enkelt handlar om mängden då...
Gammal 2010-08-03, 19:32   #7
Nashorn
Registered User

Nashorns avatar

Reg.datum: Jul 2010
snackar vi apstora lådor från helvetet eller en hyffsat normal portion?

Pro Power Inc
Nashorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 19:33   #8
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Definitivt mer åt normalstor portion.
Gammal 2010-08-03, 19:38   #9
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Byt ut potatisen mot något annat. Det är inte bara kolhydratinnehållet utan även volymen på maten. Potatisar är ganska stora. Creme fraiche-klicken är liten.
Gammal 2010-08-03, 20:56   #10
MissC
Registered User

Reg.datum: May 2010
Min standardlunch (ett par, tre dagar av en femdagarsvecka) när jag jobbade heltid var en halv kruka sallad, en tomat, en burk tonfisk och en avocado som jag hackade och rörde ihop. Ibland lite andra grejer också om jag råkade ha hemma, men det här var grunden. Ingen paltkoma och jag stod mig sjukt mycket längre på det än på måltider baserade på pasta eller potatis. Mängden kan ju utökas, och man kan ju tillsätta typ nötter eller oliver om man vill ha mer energi, men det här funkade bra för mig under en lång tid.
MissC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 21:00   #11
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Citat:
Byt ut potatisen mot något annat. Det är inte bara kolhydratinnehållet utan även volymen på maten. Potatisar är ganska stora. Creme fraiche-klicken är liten.
Dina inlägg är säkert inte så kryptiskta, men det känns ändå som jag missar något. Har väl ätit för mycket kolhydrater.

Byter man ut ye mängd potatis mot en klick creme fraiche lär väl inte hungern dämpas särskilt väl?

Citat:
Ursprungligen postat av MissC Visa inlägg
Min standardlunch (ett par, tre dagar av en femdagarsvecka) när jag jobbade heltid var en halv kruka sallad, en tomat, en burk tonfisk och en avocado som jag hackade och rörde ihop. Ibland lite andra grejer också om jag råkade ha hemma, men det här var grunden. Ingen paltkoma och jag stod mig sjukt mycket längre på det än på måltider baserade på pasta eller potatis. Mängden kan ju utökas, och man kan ju tillsätta typ nötter eller oliver om man vill ha mer energi, men det här funkade bra för mig under en lång tid.
Detta tror jag också kan vara vettigt, har funderat på samma sak själv. Tonfisksallad eller liknande, får väl laborera med om det räcker att bara äta sallad utan något mer till dock.
Gammal 2010-08-03, 21:02   #12
MissC
Registered User

Citat:
Detta tror jag också kan vara vettigt, har funderat på samma sak själv. Tonfisksallad eller liknande, får väl laborera med om det räcker att bara äta sallad utan något mer till dock.
Det är där avocadon kommer in. Eller andra energirika ingredienser, typ ost, dressing, eller som sagt nötter eller oliver. Vad som faller en i smaken.
Gammal 2010-08-03, 21:08   #13
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Bidrar det så mycket till mättnaden? Kanske var detta mikaelj var inne på tidigare då. Jag förstår bara inte varför, nötter kan man ju utan vidare föräta sig på t.ex.
Gammal 2010-08-03, 21:13   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Dina inlägg är säkert inte så kryptiskta, men det känns ändå som jag missar något. Har väl ätit för mycket kolhydrater.

Byter man ut ye mängd potatis mot en klick creme fraiche lär väl inte hungern dämpas särskilt väl?
*skratt*

Jodå, den dämpas bra. Det tar en stund att ställa om från att bli mätt av volym till att bli mätt av energi. När du väl vant dig är den mycket trevligare - 2500 kcal på ett bräde utan matkoma är inga problem. Det säger bara stopp istället (se DoublePro-bilderna i min journal). Eventuellt får du i dig mer energi på lunchen, vilket du naturligt kompenserar senare genom att äta mindre till middag.

Se energiintag/hunger/mättnad över ett dygn istället för enstaka måltider.

Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
Sure. Se frukost och lunch som små mellanmål för att bara dämpa den akuta hungern och lägg huvuddelen av energin till middag istället. Är en annan strategi.

Citat:
Bidrar det så mycket till mättnaden? Kanske var detta mikaelj var inne på tidigare då. Jag förstår bara inte varför, nötter kan man ju utan vidare föräta sig på t.ex.
Om jag småäter på mat med inställningen "nu skall jag bara äta lite" så retar jag snarare aptiten. Äter jag däremot jättemycket när jag väl äter blir jag nöjd och det tar längre tid till nästa gång. Naturligtvis ingen matkoma. Grandmaster tog upp en studie om det för ett tag sedan.

Med det sagt är viss sorts mat mer eller mindre mättande. Mandel ger mycket energi men (se ovan ang. mätperiod) det jämnar ändå ut sig.

Och nu säger de på nyheterna att priserna på vete chockhöjs.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-08-03 klockan 21:18.
Gammal 2010-08-03, 21:17   #15
MissC
Registered User

Kanske inte just nötter, jag upplever också att det är lätt att äta mycket av det. Men fet ost är väldigt mättande. Eller majonnäsbaserad dressing kanske?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:06.