Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-01, 14:50   #1
Anvendarnamn
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Finns det mycket vitaminer i vassleprotein??

Läste en gång på mjölk paketet att mjölk innehåller 18/22 av de viktigaste mineralerna.

Idag läste jag att vassleprotein är gjord på mjölk. Då borde det väl också finnas massor med vitaminer i proteinpulver??

Finns det någoN risk att man kan få vitaminbrist om man använder 80% rent vasleprotein ex 3*30gram om dagen. Hur många glas mjölk kan det motsvara??
Anvendarnamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 14:52   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det finns inga vitaminer i själva proteinet. Det gäller allt protein. Protein är protein, inte vitamin.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 14:59   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Det King Grub säger är helt korrekt men jag kan ju tillägga att produkten i fråga innehåller en del vitaminer och mineraler från mjölken då pulvret utvinns ur just mjölk.

Alltså inga vitaminer och mineraler i protein men dock i ett proteinpulver. Men du kan inte jämföra det rakt av och jag kan inte ge några svar om mängder av det ena eller det andra.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 15:04   #4
Anvendarnamn
Registered User

Jag kanske råkade skriva fel i rubriken. Men huvudsaken är ju att ni förstår vad jag menade i frågeställningarna, vilket jag tror ni gjorde. Dessutom om ni hade läst allt så har jag faktiskt även skrivit "proteinpulver".
Gammal 2010-08-01, 15:04   #5
Seb74
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Hade det varit massa vitaminer/mineraler i vasslepulvret man köper så hade det nog skyltats med det på förpackningen?
Seb74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 15:05   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anvendarnamn Visa inlägg
Jag kanske råkade skriva fel i rubriken. Men huvudsaken är ju att ni förstår vad jag menade i frågeställningarna, vilket jag tror ni gjorde. Dessutom om ni hade läst allt så har jag faktiskt även skrivit "proteinpulver".
Det var ju det jag svarade på också. Jag förstod precis vad du menade och läste det du skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av Seb74 Visa inlägg
Hade det varit massa vitaminer/mineraler i vasslepulvret man köper så hade det nog skyltats med det på förpackningen?
Nej det står sällan redovisat när saker ingår naturligt. Det är helt upp till producenten. Enda gången mikronrutrienter SKA redovisas är när de är tillsatta och då skall det stå i ingrediensförteckningen.

Därför ser du A- och D-vitamin i ingrediensförteckningen på mellanmjölk och lättmjölk men inte på standardmjölk t.ex. De två första har vitaminerna tillsatta men i standardmjölken finns de naturligt.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-08-01 klockan 15:07.
Gammal 2010-08-01, 15:09   #7
Anvendarnamn
Registered User

Eddie, jag såg inte ditt inlägg. Tack för svaret.

Seb, jag har kollat på förpackningen och det jag såg inga vitaminer utan mest mineraler som magnesium och natrium osv.
Gammal 2010-08-01, 16:04   #8
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Vitaminerna är vattenlösliga och det mesta filtreras bort vid ultrafiltreringen
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 17:30   #9
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Anvendarnamn Visa inlägg
Läste en gång på mjölk paketet att mjölk innehåller 18/22 av de viktigaste mineralerna.

Idag läste jag att vassleprotein är gjord på mjölk. Då borde det väl också finnas massor med vitaminer i proteinpulver??
Ett litet obs. bara: Vitaminer och mineraler är inte samma sak. Att något innehåller många mineraler är ingen garanti för att det också innehåller många vitaminer.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 17:35   #10
Seb74
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej det står sällan redovisat när saker ingår naturligt. Det är helt upp till producenten.
Skumt, borde ju va som bra reklam liksom....titta, vi har massa vitaminer i vår produkt, det är jättenyttig...
Seb74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 18:43   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Seb74 Visa inlägg
Skumt, borde ju va som bra reklam liksom....titta, vi har massa vitaminer i vår produkt, det är jättenyttig...
Då krävs förmodligen analys av produkten till att börja med och därutöver finns ju regler för när man kan säga olika saker. Det skulle ju gå en viss inflation i hälsopåstenden om all mat med mikronutrienter i sig (typ allt utom rent socker) skriver "Innehåller vitaminer"

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.